KrHeLl Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Hei, skal nå på EU-kontroll for første gang. Min far hadde bilen på teknisk kontroll (etter import) for 2 år siden, da ingen feil. Nå skal jeg på EU-kontroll og lurer litt på hva de ser etter. Og lurer på hvilke feil (1,2,3) spørsmålene under vil føre til / ville ført til. Småproblemer: - sikkerhetsselene i bilen vil ikke trekke seg helt opp. - Passasjer sete vil ikke legge seg ned (coupe). Dekk og understell: - Dekkene har ikke samme størrelse som i vognkort (de er mindre). - Bilen er org. senka (M-tech), dette står heller ikke i vognkort. - Litt rust på hjulbuen, venstre bak, på yttersiden. Ellers helt fin under bilen. Ting jeg har montert: - Angle eyes (biltema), inverter boksen er tatt av, men har ikke tatt ut ringene fra lykta. - Effektanlegg (scorpion), denne vil vel ikke bestå støytest? - Instrument skiver. Ting jeg skal fikse - Airbag lampa lyser i dash (har diagnose verktøy), men hvilken type feil ville dette gitt? - Brekket må strammes, type feil? Siste spørsmål: Det er en liten lekkasje fra motor/girkasse, ca. 2-3 drypp i løpet av natta. Noen som har en hurtigløsning? skal spyle rent under bilen for å se hvor det kommer fra. Haha, først nå jeg ser hvor mye som må gjøres Funker å skrive det ned ja. edit: Glemte en ting: - Styringen er litt gal, hjulene er ikke i midtstilling når rattet er midtstilt. Når jeg hadde ut tannstangen og satt den på igjen så bommet jeg med ett hakk på rattstangen. Vil dette bli sjekket nøye???
Wazu Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Har hatt et par av de feilene på min(e) biler når jeg skulle på eu. De to største er vel egentlig brekket og kanskje effektanlegget. Resten er ting du sannsynligvis ikke vil få feil på. Men såklart, du vet jo aldri, og komemr jo også an på hvor strenge de er der du tar kontrollen da.
blast Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Vil ikke tro de sier noe på effektanlegget, med mindre du har eu ved bt. Eu går på det sikkerhetsmessige. Så sant det ikke er noen lekkasjer i skjøter da...
Kalle66 Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Du stryker viss ikke brekket ditt fungerer... Oljelekasjen er ikke noe problem, så lenge det ikke renner. bare vask der du ser det er olje. Så lenge bilen originalt er senka, dvs kom med det fra fabrikk, så skal ikke det vere noe problem heller.
Larsinnj Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Hvis det ikke står i vognkortet behøver vel ikke senken å gå gjennom? Selv om den er original på noen biler.
mspec Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 -lyser airbaglampa får du nok feil på det. -brekket får du feil på. - effektannlegg kan du få feil på men det blir da avgassmåling. - oljelekkasje kan du også få feil på,men kun hvis det er tydelig lekkasje. jeg hadde litt fra bunnpanna for noen år siden,men jeg spylte rent dagen før eukontroll og kjørte minimalt før kontrollen.resultat: godkjent
enverl Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Hei, skal nå på EU-kontroll for første gang.Min far hadde bilen på teknisk kontroll (etter import) for 2 år siden, da ingen feil. Nå skal jeg på EU-kontroll og lurer litt på hva de ser etter. Og lurer på hvilke feil (1,2,3) spørsmålene under vil føre til / ville ført til. Småproblemer: - sikkerhetsselene i bilen vil ikke trekke seg helt opp. - Passasjer sete vil ikke legge seg ned (coupe). Dekk og understell: - Dekkene har ikke samme størrelse som i vognkort (de er mindre). - Bilen er org. senka (M-tech), dette står heller ikke i vognkort. - Litt rust på hjulbuen, venstre bak, på yttersiden. Ellers helt fin under bilen. Ting jeg har montert: - Angle eyes (biltema), inverter boksen er tatt av, men har ikke tatt ut ringene fra lykta. - Effektanlegg (scorpion), denne vil vel ikke bestå støytest? - Instrument skiver. Ting jeg skal fikse - Airbag lampa lyser i dash (har diagnose verktøy), men hvilken type feil ville dette gitt? - Brekket må strammes, type feil? Siste spørsmål: Det er en liten lekkasje fra motor/girkasse, ca. 2-3 drypp i løpet av natta. Noen som har en hurtigløsning? skal spyle rent under bilen for å se hvor det kommer fra. Haha, først nå jeg ser hvor mye som må gjøres Funker å skrive det ned ja. Det du vil få annmerkning på er: Eksos lyd og eventuell avgass (2) Abs-lampe (2) Håndbrekk- for lang vandring eller ujevn brems. (2) Lekasjer har de lov og gi på hvis det drypper under kontrollen. (mulig 2) Så lenge bilen er sånn orginal og dem ikke ser noen form for senkefjærer eller coilovers er det ingen problem- (har selv m-tech) Beltet skal ikke ha skader , skal stramme og låse seg når du har den rundt deg. Og belte låsen skal låse. Dekk og felger skal ha godskjent innpress, være innenfor 5%av rulleomkretsen og riktig load-indeks. (eventuell 2) Jeg har drevet med kontroller og føler at jeg greit kunne svare her:P
KrHeLl Skrevet Januar 9, 2010 Forfatter Skrevet Januar 9, 2010 takker for svar Jeg har drevet med kontroller og føler at jeg greit kunne svare her:P Glemte en ting: - Styringen er litt gal, rattet er ikke i midtstilling når hjulene er midtstilt. Når jeg hadde ut tannstangen og satt den på igjen så bommet jeg med ett hakk på rattstangen. Vil dette bli sjekket nøye??
enverl Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 takker for svarJeg har drevet med kontroller og føler at jeg greit kunne svare her:P Glemte en ting: - Styringen er litt gal, rattet er ikke i midtstilling når hjulene er midtstilt. Når jeg hadde ut tannstangen og satt den på igjen så bommet jeg med ett hakk på rattstangen. Vil dette bli sjekket nøye?? Beklager at jeg glemte den:P Når det gjelder rattet: Der blir størelse sjekket, selvoppretting og skjevhet. Men om det ikke er mye skjevt går det nok gjennom så lenge selvoppretting er i orden og bilen går rett frem og ikke trekker til noen sider. Kommer litt ann på om det og slites dekk. Det skal sies at det og kommer ann på hvem som tar kontrollen. Mange er ekstremt pirkete og ser ting på millimeteren mens andre er litt mer tollerange. Mange pleier og skrive sånne feil som komentarer uten annmerkning. Lykke til;)
KrHeLl Skrevet Januar 9, 2010 Forfatter Skrevet Januar 9, 2010 Burde vel gå greit, skal ta kontrollen hos Mekonomen i Honningsvåg. nei se der fant jeg en ting til:P justere lys, det må jeg også få gjort
hhuseboe Skrevet Februar 23, 2011 Skrevet Februar 23, 2011 Tar denne opp igjen. Jeg og hadde aribag som blinket, men jeg tok bare ut hele pæren, er dette noe de vil pirke på? Edit: Er det også normalt at de tar av sideskjørt for å sjekke under?
Lars89 Skrevet Februar 23, 2011 Skrevet Februar 23, 2011 Skal egentlig anmerkes hvis man har tatt ut pæra, men relativt liten sansynlighet for at det blir oppdaget Og nei, de tar ikke av sideskjørt for å sjekke under. Det eneste de har lov å demontere under en EU-kontroll er evt hjulkapsler for å sjekke antall hjulmuttere.
Brasan Skrevet Februar 23, 2011 Skrevet Februar 23, 2011 E34en min gikk fint igjennom med noen skralle lykter med angeleyes fra koed. De lyste så svakt at han mente jeg ikke hadde parklys, for han så ikke noe i lyktene i dagslys. Til og med senking som ikke sto i vognkortet gikk bra "Jo da, jeg har parklys, hvis du holder litt foran lykta å ser her?" "Å ja, ja, men da har du parklys. Men du, det senkesettet der, det har du vel satt på etter at du har vært her eller? Eller skal vi skrive en mangel på det?" "Jeg kan sette det på når jeg kommer hjem jeg...." CO2en gikk ikke igjennom da Men som er tidligere nevnt i tråden her, så virker det litt som om det kommer an på hvor strenge de er der du tar kontrollen.
KrHeLl Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 "Jo da, jeg har parklys, hvis du holder litt foran lykta å ser her?" "Å ja, ja, men da har du parklys. Men du, det senkesettet der, det har du vel satt på etter at du har vært her eller? Eller skal vi skrive en mangel på det?" "Jeg kan sette det på når jeg kommer hjem jeg...." ikke feil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå