soetetoese Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 Startet opp bilen i går i -27 og da lyste olje lampen og fikk feilmelding om at det var noe feil med oljetrykket.. kjørte en liten tur for og sjekke om det eventuelt kunne være en føler som hadde fryst eller noe som gikk bort etter en stund, noe det ikke gjorde.. Motoren laget ingen ulyd da, men kom em liten ulyd da jeg stoppet den Hva kan dette være? tenkte med en gang at oljepumpa har tatt kvelden men er det eventuelt andre ting jeg kan skjekke? :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soetetoese Skrevet Januar 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2010 ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikingen Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 ville nok sjekka oljepumpa først, kan ha vært såpass at olja har vært så treg/kald at den har tatt skader, vis itte så må du begynne å se etter lekasjer.=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 Om du har en plass å kjøre den inn som er litt varme, på jobb for eksempel, så kan jo du kjøre den inn å la den stå et par timer for å se om det blir noe annledes da.. Siden alt blir litt varmere en -27. Men var vel kanskje ikke så lurt å ta en kjøretur når bilen sier det ikke fins oljetrykk, kan jo risikere at du nå har ødelagt noe. Kan jo være som han over sier at olja er så tykk at pumpa har gått. Men kan jo være d at oljen er så seig at pumpa ikke klarer å pumpe skikkelig. Så om du da varmer bilen innendørs så vil det vertfall hjelpe på oljen. Er det ikke slik at ved "ekstrem" kulde skal man kjøre med tynnere olje på motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikingen Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 er mye rart folk sier om olja, 10w40 delsynt kjører jeg på å har null problemer, men mineralsk hadde je holdt meg unna, hadde test på skola der den mineralske 10w40 omtrent spekte.... W står jo for winter. om du itte har noe sted å kjøre den inn, så er jo å sette en arbeidslampe under bilen å legge isolasjon over å foran på fronten, gjorde det med stefar min sin diselpurke for å få tina den litt =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 er mye rart folk sier om olja, 10w40 delsynt kjører jeg på å har null problemer, men mineralsk hadde je holdt meg unna, hadde test på skola der den mineralske 10w40 omtrent spekte.... W står jo for winter. om du itte har noe sted å kjøre den inn, så er jo å sette en arbeidslampe under bilen å legge isolasjon over å foran på fronten, gjorde det med stefar min sin diselpurke for å få tina den litt =) W beskriver viskositeten på oljen, står ikke for vinter. Det første tallet beskriver viskositeten på lave temperaturer(kald), det bakerste beskriver viskositet når oljen er driftsvarm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikingen Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 The "W" stands for "weight." It actually stands for winter. kopiert fra : http://www.valvoline.com/car-care/motor-oil-myths/ værsågod =) det er på en måte rikti det du sier fordi første tallet er hvordan oljen er på vintern, derfor 10 W(winter) er da hvordan oljen er ved kalde temp å feks 40 andre tallet er normal temp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 The "W" stands for "weight." It actually stands for winter. kopiert fra : http://www.valvoline.com/car-care/motor-oil-myths/ værsågod =) det er på en måte rikti det du sier fordi første tallet er hvordan oljen er på vintern, derfor 10 W(winter) er da hvordan oljen er ved kalde temp å feks 40 andre tallet er normal temp 'Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha peiling på olje, for det har jeg ikke, men søkte litt i sted og fant noe styr, men det er vel ikke en vinter olje, alle oljer er jo merket 10w40 for eksempel? Men at det skal bety at 5w(30) beskriver viskositet på vinteren, da er jeg med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikingen Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 ja men da er vi enige, men står W på alle å W er winter men det er da viskositeten på vinterstid(kalde forhold) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 10 står for viskositeten ved -18 grader og 40 står for viskositeten ved +100 grader Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 Flott, da er vi fått klarhet i det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soetetoese Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2010 Hehe, ja da var det klart ;p Har prøvd og la den stå inn en god stund uten resultat, men kan det være den olje sila som sitter i bunnpanna som kan stoppe trykket? om den er fryst eller tett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå