Gå til innhold

Hvordan få boltsirkel 5-120 på E30?


slperformance
 Share

Anbefalte innlegg

1: e30 m3 rundt om

2: e36 med m3 3.2L bærearmer og eksentriske foringer fra e30 m3 foran.

Nav fra e30 m3 bak

eller compact og z3 bærearmer bak

3: hylser på fjærbeina foran og nav fra e36 , e28 el. og braketter til calipere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: e30 m3 rundt om

2: e36 med m3 3.2L bærearmer og eksentriske foringer fra e30 m3 foran.

Nav fra e30 m3 bak

eller compact og z3 bærearmer bak

3: hylser på fjærbeina foran og nav fra e36 , e28 el. og braketter til calipere

Hei.

Og takk for svar.

Etter timer med lesning så kom jeg frem til noe lignende selv.

1.

M3 E30 rundt om.

"Enkleste" løsning da alt er til e30 serien.

Vanskelig å få tak i(nesten umulig) og altfor dyrt som regel.

2.

E36 nav forran med m3 3,2l bærearm(hvorfor akkurat den?) Og eksentriske foringer. Ved bruk av disse må også bremser taes med i vurderingen.

M3 E30 nav bak( passer de rett på 325i bakstilling)?

Eller løsning nr2.1 bak; nav fra Compact med z3 bærearm. Passer dette rett på 325i bakstillingen?

3.

Denne løsning du skisserer har jeg ikke vert borti.

Om jeg har fortstått det riktig er det ingenting bak fra e36 coupe\sedan som passer, kun evt fra compact?

Når du sier nav, mener du da nav som i hjullagerhus eller kun spindel(4-100/5-120)? Mange som bruker disse uttrykkene om hverandre....

Det aller enkleste er jo spacers som gjør om til 5-120, men disse er minimum 35mm tykk og jeg er ikke fan av spacers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har fortstått det riktig er det ingenting bak fra e36 coupe\sedan som passer, kun evt fra compact?

Du kan kun bruke fra Compact, da de bruker samme bakstilling som E30. E36 er annerledes. De fleste bruker fra 318ti eller fra Mcoupe. Jeg selv har bakstilling fra 318ti på min E30, og E36 M3 foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mener er at du kan dreie hylser til å ha på spindlene foran slik at du kan bruke e36 nav/hjullager.

Bak er det e30 m3, compact, z3 som gjelder.

Skal du bruke e36 forstilling må du ha 3.2 bærearmer og eksentriske foriger fra e30 m3. Dette er for å få justert hjulet riktig. m3 3.2 har annen caster bla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke spacere som gjør om dette da? Det skulle jeg gjerne hatt.. Da får jeg kantfelger av dama som er 5x120 :D

Joda... men da må du isåfall ha felger med veldig høyt innpress pga at slike spacere ofte bygger 20-30mm... :)

"Kantfelger" sier ikke så mye, men om det er felger med skikkelig bredde/kant så er det nok ganske utelukket å få dem til passe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en 5-bolts konvertering som er fornuftig og det er E30 M3 oppsettet.

Alle de andre variantene er for de som ikke har råd til E30 M3.

Ved å mikse deler fra andre biler må man gjøre et kompromiss mtp. kjøreegenskaper osv.

Å skrive at alle de andre variantene er for de som ikke har råd er bare bull shit, ofte er disse e30 m delene er så unaturlig høyt prisa at ingen gidder å betale gull for gammal drit.

Derfor finner man alternative løsninger som funker like bra om ikke bedre som denne såkalte optimale løsningen e30 M3....

Kan du utdype hvordan det blir et kompromiss ang kjøre egenskaper?

Har e36 spindler foran med 3,2 bruer og M3 nav bak på 325 bruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en 5-bolts konvertering som er fornuftig og det er E30 M3 oppsettet.

Alle de andre variantene er for de som ikke har råd til E30 M3.

Ved å mikse deler fra andre biler må man gjøre et kompromiss mtp. kjøreegenskaper osv.

Å skrive at alle de andre variantene er for de som ikke har råd er bare bull shit, ofte er disse e30 m delene er så unaturlig høyt prisa at ingen gidder å betale gull for gammal drit.

Derfor finner man alternative løsninger som funker like bra om ikke bedre som denne såkalte optimale løsningen e30 M3....

Kan du utdype hvordan det blir et kompromiss ang kjøre egenskaper?

Har e36 spindler foran med 3,2 bruer og M3 nav bak på 325 bruer.

Hvis du har M3 nav i 325 bruer så er jo det identisk med E30 M3.

Hvis du sjekker litt rundt geometrien på forstillingen din vil du se at den ikke er helt optimal. Det holder egentlig å jekke bilen litt opp så ser du at spissingen endrer seg fryktelig mye med fjæringsveien.

Om du mener dette oppkoket ditt av deler i forstillingen er bedre enn hva ingeniørene til BMW's M-avdeling utviklet så må du gjerne tro det. De kunne jo lett smekket på et normalt E30-understell på M3 men det gjorde de ikke. De gjorde endringer på det for å forbedre kjøreegenskapene.

En annen sak er om mannen i gata vil merke noe særlig til om det sitter e36 forstilling, e30 forstilling eller e30 m3 forstilling.

Det er forskjell på å ville ha 5 bolt for bare å ha 5 bolt og å ville ha 5 bolt fordi det medfører bedre kjøreegenskaper. Førstnevnte er jo selvfølgelig billigst og kan enkelt løses med noe så simpelt som spacere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...