Gå til innhold

93 BMW 525ia Bruksbil|Fått seg en trøkk i rompa -.-

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kan du ikkje ta skikkelige bilder av den fronten?

Kan jeg gjøre. Skal se om jeg kan få hevet opp noen imorgen. Tror den fangern kan ha potensiale hvis noen gidder jobbe litt med den. Men tror ikke den personen blir meg når det egentlig er Alpina fanger jeg vil ha.

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
dette kan jo bli eit spennendes prosjekt :) stå på !:D

Har akkurat tilbragt en natt i en våt garasje under bakstillinga mi var natta da alt satt fast. Selv hjulet var et HELVETE å få av. Men nå blirre gull. Hjullager blir presset in mens jeg skriver dette så nå erre noen få timers søvn før ting skal sammen igjen.

Greit å bli litt godt kjent baki der for planene om M5 convertering av bilen begynner å bli ganske spikra. Skal ikke se bortifra at den blir en M5, uten merker med alpina fangere og avtagbart tilhengerfeste over sommern. Må jo ha en sprekanes trekk vogn\bruksbil å kjøre til hverdags å trekke bil til treff:)

Håper ting går greit sammen igjen for skal kjøre til Trondheim en tur imorgen. Så når jeg har sovet litt skal det skrus til alt funker så blirre tur! Er litt derfor jeg har tilbragt natta under der også:P

Skrevet

Jaja da var det litt tid siden jeg har oppdatert her.

Bestemte meg for at bilen skulle være klar til Trondheimstur i helgen så torsdag rundt 23:00 på kvelden bestemte jeg og Michael her på forumet oss for at vi skulle komme oss igang med å skifte hjullageret.

Det var natten ALT satt fast, selv det som skulle være det letteste ble en pest og en plage, personen som hadde bilen før meg hadde ikke rengjort hverken felg eller nav før han satt på hjulene på bilen så felgen satt noe så inn ut av helvete endte med at storslegga måtte til for å få av hjulet etter at det ikke ville løsne selv om jeg kjørte med hjulboltene løse.

Og det fortsatte i lik stil hele veien, men 05:00 var bærearmen ute og 07:00 ble den levert til en bekjent på et mekanisk verksted for å få inn nytt lager. Hjem få seg et par timers søvn og rundt 13:00 var jeg igang igjen noen få timer senere var bilen sammen og alt fungerte. Så ble det hjem, pakke og i seng og avreise til Trondheim.

Bilen fungerte feilfritt begge veier, raklinga jeg har hatt i vanos har jeg kommet til en delvis konklusjon om at er avleringer i motoren som har løsnet og tetter litt i oljekanalene. Skiftet olje rett før jeg dro og når jeg kom hjem da hadde olja tusla en 2 eller 3000km og var helt svart så blir nok noen hyppige oljeskift utover våren for å rense litt opp i systemet.

Eneste som skjedde var at check computeren gikk helt bananas en liten stund og kjeftet på at det var noe galt med ASCen min noe jeg ikke har, tilhenger lysa klaget den på og ESD-regelt og standar betriebstanleitung. ding ding ding ding. Restarta bilen også funka det igjen. Andre gangen fungerte ikke restart men det gikk over etter sånn 30 sec \ 1 min noen som har noen ide om hva det kan være?

Sentrallås aktuatoren i fører døra fungerte også en liten stund etter at bilen hadde stått i oppvarmet parkeringshus noen dager så får se å få åpnet døra for å finne ut hva som er feil.

Har noen bilder på kameraet jeg skal se å få slengt opp når jeg får somset meg til å laste de over i laptopen.

Forøvrig er jeg intressert i å bytte min M5 kopi fanger i en pen diamantswartz orginalfanger.

Kommer også til å være intressert i å kjøpe noen rustfrie diamantswartz dører og iallefall en forskjerm utover våren en gang.

Er også intressert i et tilhengerfeste til bilen om noen skulle ha noe liggende å slenge, blir sikkert litt sleping av bilhenger etc utover våren så hadde vært kjekt å ha det, samt skal jo dette etterhvert bli trekkvogna for fremtidige lekebil prosjekter så må jo ha krok:)

Stor takk til Mr. Michael for moralsk støtte når jeg lå i vanndammen i garasjen hans å skrudde bakstilling før helgen:P

Skrevet

hørtest ut som det var på tide og skifte hjullager ja :) men viss du skal ha henger feste så kan jo du kjøpe slik som går and og ha av og på ;P

Skrevet
hørtest ut som det var på tide og skifte hjullager ja :) men viss du skal ha henger feste så kan jo du kjøpe slik som går and og ha av og på ;P

Ja det lageret var ikke akkurat 110% lenger:P Og nja får se hva som dukker opp, vil selvfølgelig helst ha avtagbart men dukker det opp et fast et blir nok det brukt inntil videre, synes det er litt upraktisk å ikke kunne trekke tilhenger med bilen, har vært mer enn en gang allerede hvor jeg har savnet det.

Skrevet
Flott prosjekt, blir å følge med her! Hvorfor skal du bytte ut fronten?

Takk og takk, fronten skal bort for er ikke helt 110% fornøyd med utseende på den, samt den trenger litt jobb for å få skikkelig passform til innerskjermer etc. I tilegg så har lakken nå begynt å flasse av på den så den er for øyeblikket litt rosa prikkete og har ikke planer om å lakkere noe som helst før bilen skal til hellakkering. Med unntak av den stygge crom lista på bagasjelokket som skal maskeres rundt og lakkeres svart.

I tilegg heller jeg litt mot at jeg vil ha alpina front og bakfanger på den.

Michael på forumet her har virkelig fått griller inn i hodet på meg nå så blir nok leting etter en M5 donorbil nå fremover og ombygning, må ha litt mer punch i bilen:) Når dette blir noe av kommer jeg til å selge komplett ombygningspakke til 525ia med motor, kasse, drivline, ledningsnett, midtkonsoll for automat, bremser etc. Pent pakket ned i merkede esker.

Vurderer også å selge mine 2stk 8,5x17" og 2stk 10x17" BBS felger som er i ganske god stand med gode dekk på 8,5". Felgene er fra E39.

Har stått generelt litt stille noen dager nå men har noen bilder jeg skal se om jeg kan få hevet opp litt senere

Skrevet

Jaja da fikk jeg gjort litt idag også. Klarte selvfølgelig å glemme kameraet så har ikke fått tatt noen bilder men bilen er fortsatt i deler så skal få tatt noen imorgen.

Idag har jeg fått fjernet restene av et telefon opplegg som var i bilen med en antennekabel etc som kom ut av taket midt på vinduet bak og en strømledning som gikk til en kontakt i bagasjerommet som var uten sikring, føler at det kan være greit å få bort sånt. Virka som en gedigen luring som hadde lagt det opp for jord var hentet på batteriet og som sagt ingen sikring på ledningen.

Har også fått begynt prosessen med å få skiplass i bilen. Fjernet dempematta og den fastpunktede platen i seteryggen der hvor skiposen skal være. Nå mangler jeg bare å få hendene mine i en hel og fin skipose.

Fant meg også idag litt mer rust. Saltet har fått frem mye fint småplukk som han jeg kjøpte bilen av har fikset og trikset med. Bagasjeluka blir nok bare kastet så fort jeg finner en ny. Da blir jeg jo også kvitt den "pene" cromlista som er der. Tror den bare får en runde med sprayboksen nå frem til jeg finner en annen bakluke så jeg slipper å se på den.

I tilegg fant jeg under dempematta i baksete på høyre hjulbue bak rustbobler så her er det litt som må pusses også er det kjeks rundt gjennomføringen til den høyre abs føleren og litt rust rundt en propp som har forsvunnet under føreren. Så må finne meg en bil å sage ut dette av så jeg får ordning på det.

Når jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed om at det var orginal skinn interiør i bilen og at han ikke visste hvorfor varmen i setene ikke fungerte. Idag fikk jeg surret meg til å titte under setene og der henger jo bare pluggen rett ned, så var jo ikke akkurat veldig overaskende at det ikke fungerer. Noen som vet om det ligger kabel klart noe sted eller hva den beste måten å koble det inn på er?

Fant også ut at setene ikke var orginale for på baksete ryggen står det at sete ble produsert i september '94. Og bilen er fra '93 så.

Skal også benytte sjangsen når jeg har baksete ute til å få fikset opp midtarmlenet så det ikke slarker og så det går an å lukke det igjen uten makt.

Får ikke kjørt førersete frem eller tilbake, tittet litt på det idag og virker som den ikke løser ut på høyresiden av sete. Får kikke litt mer på det senere. Noen som har vært borti dette før?

Sikkert no mer også. Bilder kommer nok imorgen

Skrevet

Etter å ha strippet ned bagasjerommet for å fjerne gamle kabler etc så la jeg merke til hvor flekkete alle teppene bak i der var. Så igår ble de med i dusjen med Zalo og en oppvaskbørste og resultatet ble faktisk ganske bra.

DSC_2138.jpg

DSC_2139.jpg

DSC_2141.jpg

DSC_2142.jpg

Skal få tatt bilder av det som er gjort inne i bilen også men igår ble det EU kontroll fiks på bruksbilen til Michael.

Skrevet

Da var bagasjerommet sammen igjen. Mangler å sette inn plata mot seteryggen men den må jeg sage et hull i først. Er en liten flekk igjen på gulvteppet men den får heller bli frem til sommeren.

DSC_2185.jpg

DSC_2186.jpg

Pene reparasjonen den forrige eieren gjorde på kanalene. "Jeg sveiset bakerste delen av kanalen!" Ja jøss utifra lyden når jeg dunker på sparkelet virker det veldig som om det er plast plate bak der.

Men sånn som det han faktisk har gjort på bilen er så er jeg faktisk glad over at han ikke har sveiset noe, for tror det hadde vært til mer skade enn nytte. Hele kanalen skal jo byttes uansett utover sommeren.

DSC_2190.jpg

DSC_2188.jpg

Kjørte nok et oljeskift igår var jo gått 2000km siden sist:D Snart fått ut ugget av motoren nå så blir vel oljerens og nytt skift om ca 2000 til så blir det litt mer normale intervaller på oljeskiftet.

DSC_2194.jpg

Og nok et eksempel på at forrige eier er litt av en luring, for de av dere som fortsatt husker ungdommen deres husker dere kanskje når man var i barnebursdager å hadde sånn skattejakt og "fisket" bak et forheng. Tok en liten fiskerunde i motorrommet igår og ut av det fikk jeg.

DSC_2196.jpg

Ett steg nærmere full verktøy boks i bimmern! nå har jeg intet mindre enn 2 fastnøkler:D

Ellers våknet jeg idag til en telefon. "eeeeh er det meninga at vinduet på passarsjer siden av bilen din skal stå oppe på parkeringsplassen". Så det har tydeligvis rullet seg selv ned inatt. Så får gjøre litt reasearch på hvorfor etterpå. Noen som har noen forslag?

Ellers har jeg nå også fått satt inn låsepinnen i girspaken slik at man ikke kan dytte spaken rett fra Drive til revers. Den var der dåg løs når jeg så på bilen og borte når jeg hentet bilen så sikkert han selgeren som ikke skjønte den og fjernet den.

Skrevet

Har fortsatt ikke fått surret meg til å ta bilde av fronten heller:P Og fant igår også den knekte tempsensoren dyttet oppimellom så må nesten ta å bestille meg en ny en.

Skrevet

Noen som har forslag til noe coiloverssett som ikke koster en formue og funker bra? Demperne på bilen er slitne så tenkte jeg skulle kjøre fullt skifte når jeg tar topplagringa på dempern bak for den holder på å gjøre meg gal med klukkinga si. Vil ikke ha bilen veldig lav men kan godt bli litt lavere og ikke minst stivere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...