Gå til innhold

Holdbarhet e46

vegard2k
 Share

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt her, uten å funnet noe lignende, så prøver her;

Har tenkt å kjøpe meg en e46 med ikke så stor motor, og lurer på holdbarheten, altså hvor trygt er det å kjøpe en bil som nærmer seg 200k kjørte km på

316

318

320

og også de minste diesel modellene...

Takk for svar!! Wink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e46 er en utrolig tøff bil, å kjempe god å kjøre. selv har jeg en e46 316 2003 mod som har gått 193000km kjempe fornøyd med den. eneste problemet jeg har hatt det er at det kan høres ut som om at det er en disel bil når den går på tomgang, men da begynner regkjede strammeren å bli dårlig, noe jeg ikke erfart nå nylig. klarte å kvele bilen da jeg skulle kjøre i vegen, da håppa reg kjede over. var heldig med at det gikk bra. ny trammer å glide skinne så var den i orden igjen.

hvis du skal kjøpe en eldre en 2001 mod så må du se å høre etter ulyder i bakstillinga. det kan være "sub framme disaster" sprekker i karosseriet i opphenget. sikkert noen flere som kan legge ved noe mer her. lykke til med kjøpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er utrolig sjelden du får subframe på disse bilene da.. skjer med 1 av 10 000..

Har en veldig god E46 318 99 modell nå som jeg skal selge. og eneste problemet med den har vært vannpumpa. skovlene er plastikk så denne sprengkulda har ikke vært snill med den.. fått bytta til en bedre pumpe nå.

vanlige feil med e46 er sensormatte til airbag i pasasjersete. ikke så mye og gjøre med dette om du ikke bytter hele setet. eller om man setter inn dummy som er en billig og enkel løsning.

ellers så er det ikke så mye. veldig stabil bil dette her.. skjer også at det forekommer rust ved håndtak til bagasje lokk siden det er dårlig rustbehanling mellom valsene her..

men alt i alt et veldig godt kjøp;)

min ligger på til salgs sidene hvis du vil kikke;) hehe blir billigere reg avgift på den i år også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 er gode biler. Alle bensinmotorene er solide, uten direkte svakheter. Blir de behandlet pent og får regelmessig stell, så går de langt. Største feilen på E46 er rust. Spesielt innsiden av panseret, og bakluken. Noen modeller, spesielt de motorsterke, har opplevd såkalt "subframe disaster". Dvs at traversen bak rives løs fra innfestningen i karosseriet. Dyrt, men jeg har inntrykk av at problemet er noe overdramatisert. I forhold til antall E46 på veien, så er ikke dette spesielt utbredt.

Dieselmotorene har jeg ikke erfaring med, men vet at det kan være litt ymse med disse. Ryker det deler på en dieselmotor, så har disse en tendens til å koste flesk. Dieselmodellene ligger også langt høyere i pris på bruktmarkedet.

Skal du ha en enkel, grei og driftssikker E46, så anbefaler jeg en 316i eller 318i. Aller helst med facelift, hvis budsjettet tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig fornøyd med min e46 320i m52 99mod.

Det eneste jeg hadde problem med var, understelle.

Byttet bære armer forran. begge var røkne etter 60000. erstattet med forsterket type.

Begge foringende bak (svingarm fremre) var røkne. trengde presse for å byttes.

v6sm478sh9vozxcza1sj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er på 207000km nå og går godt ennå. Har byttet lenkarmer og bærekuler. Har også overhalt vanosen på motoren. Etter det var det som 50hk kom hjem fra ferie igjen. Er til salgt btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og tusen takk for mange gode svar!

Bøyer meg i støvet her, men det betyr ikke at ikke nye lesere skal svare altså ;)

Hvorfor skal dere selge e46'ene deres om de er så bra? ;) hehe

Er det noe triks for å finne ut om bilene har såkalt "subframe disaster"?

Takk igjen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var å så på en e46 en gang som jeg skulle kjøpe, å da tro jeg på brekket å satte den i gir å prøvde å kjøre framover, da kom det knirking og skraping. letta opp bilen å da var bak stillinga løs på bakre festen. hadde sprøkki rundt hele. samme hadde skjedd på en e36 som en kamerat av meg hadde. men der hadde alle festen røki. søk på subframe disaster på youtube eller google så finner du mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen gode tråder på subframe disaster på forumet her også hvis du søker etter.

Jeg selger min nå av to grunner. Har kjøpt hus og vil ha en bil som ikke subber når det ligger 10cm brøytekant i et kryss. Hadde jeg hatt råd så kunne jeg gjerne bare bytta den med en litt mer orginal E46 igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...