Gå til innhold

Lambdasonde problemer

sufii
 Share

Anbefalte innlegg

bankes på med hammer etc.

en mutter trekker banker bolten rundt i gjengene, 0 form for varsling, rykern så rykern da, med handkraft har du litt føelse av om det ryker eller ikke.

varmer man godt nok bør den løsne greit.

Rart jeg har helt motsatt erfaring av deg.. :? Men ingen skruer er like :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prøvd mange forskjellige metoder ja, det kan jeg love deg. Er helt ufattelig hvor hardt denne sitter. I morgen skal jeg prøve med langpipe sett, og på prøvd å tatt av hele eksosen fra manifolden. Slik at det blir lettere å kjempe mot lamdasonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du løsner tex, tennplugger med muttertrekker? :P

Det var bare dumt sagt....... Gjør selvfølgelig ikke det, men vet at mange useriøse verksteder bruker muttertrekker på slikt. Blant annet de som byttet tennplugger på den bilen jeg har nå, før jeg overtok den. Satt en audiplugg innerst med helt andre gjenger. Umulig å skru til med håndkraft, så her var det brukt muttertrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig jeg skrur riktig vei. Jeg skrur den mot venstre, altså nå jeg setter fastnøkkelen rundt lambdaen da den står rett over hodet mitt, så drar jeg nøkkelen ned mot meg. Er vel ikke feil vei det? Prøvd også å hamre nøkkelen andre vei uten noe hell. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer med skruing av bil, er slitsomt. Det som skjedde i dag er følgende.

Jeg prøvde å demontere eksosen fra manifolden og da knakk to gamle skruer. Så jeg måtte borre hull gjennom disse. Da jeg fikk ned hele kat.. og fikk ut lamdaen var gjengene gått, så jeg måtte fjerne gjengene helt for så å sette lambdaen rett inn. Så loddet jeg lamdaen på rørene og tettet igjen med eksos tettner eller noe lignende, men fikk høre det var veldig bra. Og det mangler en skrue som skal holde eksosen fast i manifoldet.

Men da jeg kjørte bilen varm, så sprakk det et par ganger fra potten, og den lugget litt under gasspådrag (bare når jeg gasset litt fort). Så da lurer jeg på hva jeg har gjort galt. Det er lekkasje i eksosen, det er jeg sikker på. Så må demontere det og gjøre arbeidet skikkelig en annen gang jeg har tid.

Noen ideer? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer med skruing av bil, er slitsomt. Det som skjedde i dag er følgende.

Jeg prøvde å demontere eksosen fra manifolden og da knakk to gamle skruer. Så jeg måtte borre hull gjennom disse. Da jeg fikk ned hele kat.. og fikk ut lamdaen var gjengene gått, så jeg måtte fjerne gjengene helt for så å sette lambdaen rett inn. Så loddet jeg lamdaen på rørene og tettet igjen med eksos tettner eller noe lignende, men fikk høre det var veldig bra. Og det mangler en skrue som skal holde eksosen fast i manifoldet.

Men da jeg kjørte bilen varm, så sprakk det et par ganger fra potten, og den lugget litt under gasspådrag (bare når jeg gasset litt fort). Så da lurer jeg på hva jeg har gjort galt. Det er lekkasje i eksosen, det er jeg sikker på. Så må demontere det og gjøre arbeidet skikkelig en annen gang jeg har tid.

Noen ideer? :roll:

Du har ødelagt Lambdasonden din..all den varmen du har brukt for å få den ut har mest sannsynlig ødelagt den. når du i tillegg lodder(regner med du mener sveiset??) den på igjen så er det garantert at det går skeis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kimstaa, den gamle lamdaen var ødelagt fra før av :S så om jeg brukte varme eller ikke har ingenting å si. Fordi jeg måtte uansett få den ut.

Jeg mente sveiset ja, har sveiset lamdaen på der hvor den skal sitte. Les skikkelig før du svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kimstaa, den gamle lamdaen var ødelagt fra før av :S så om jeg brukte varme eller ikke har ingenting å si. Fordi jeg måtte uansett få den ut.

Jeg mente sveiset ja, har sveiset lamdaen på der hvor den skal sitte. Les skikkelig før du svarer :)

ok mister..du skrev:

"Da jeg fikk ned hele kat.. og fikk ut lamdaen var gjengene gått, så jeg måtte fjerne gjengene helt for så å sette lambdaen rett inn. Så loddet jeg lamdaen på rørene og tettet igjen med eksos tettner eller noe lignende, men fikk høre det var veldig bra. Og det mangler en skrue som skal holde eksosen fast i manifoldet.

Noen ideer?"

Hvordan mener du jeg burde tolke det? Om du sveiser en lambdasonde rett på røret er det nesten garantert at du ødlegger sonden pga. varmen fra sveisen..kjipt! for nå har du 2 sonder du kan kaste.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, :/ jeg trodde du mente at den gamle lambdaen ødela jeg ved å varme eksosrørene. Men mistolket det du skrev, beklager. Men nå sliter jeg :/ Var en helt jævla ny lambda, og hvordan ellers skulle jeg få festet denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok mister..du skrev:

"Da jeg fikk ned hele kat.. og fikk ut lamdaen var gjengene gått, så jeg måtte fjerne gjengene helt for så å sette lambdaen rett inn. Så loddet jeg lamdaen på rørene og tettet igjen med eksos tettner eller noe lignende, men fikk høre det var veldig bra. Og det mangler en skrue som skal holde eksosen fast i manifoldet.

Noen ideer?"

Hvordan mener du jeg burde tolke det? Om du sveiser en lambdasonde rett på røret er det nesten garantert at du ødlegger sonden pga. varmen fra sveisen..kjipt! for nå har du 2 sonder du kan kaste.. :P

Trodde hele poenget til sonden var at den kunne tåle høye eksostempraturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...