Gå til innhold

Lambdasonde problemer

sufii
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Trodde hele poenget til sonden var at den kunne tåle høye eksostempraturer?

Joda..katalysator blir rundt 4-600 grader ved driftstemp..selve sensoren som stikker litt inni røret tåler celcius, men den delen han har sveiset rundt er tynt nok til at du klemmer den flat med tang..bak der finnes ledninger å fintfølende faenskap som ikke burde bli rødglødende som det fort blir ved sveising..

sier ikke at dette er grunnen til hans problem, men tør å tippe på at sonden han har sveiset på ikke tålte den varmen..siden han brukte pasta for å tette etterpå regner jeg med at sveisinga ble dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, men jeg sveiset jo ikke på selve sonden, men det metallet man strammen sonden med. Jeg brukte tetningspasta fordi jeg ville forsikre meg at det ikke var noe eksoslekkasje, ikke på grunn av dårlig sveising.

jeg jobber i eksosbransjen..tro meg når jeg sier at en lambdasonde normalt ikke tåler å bli sveiset på..du kan ha flax å det går bra, men når du forklarer hvordan bilen din oppfører seg er jeg sikker på at den nye sonden din desverre ble ødelagt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvordan lambdaen kan være ødelagt når bilen fusker mye mindre enn før. Og før da jeg slo av bilen da den var varm og slo den på rett etter igjen så fusket den utrolig mye, men nå går den helt bra etter omstart ved varm motor.

Og jeg har litt eksoslekkasje, på grunn av jeg glemte å sette en slik pakning i manifolden (sølvaktig) og en jeg fant ikke en skrue som passet til manifolden heller.

Kan dette ha noe å si? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er "bivirkningene" av hull i eksosen da?

Ikke så mye bivirkninger enn stygg lyd og mye sot rundt der det lekker..om du knakk noen pinbolter i manifolden din bør du få fikset dette..ikke noe særlig å ha lekasje der fremme..eksosen finner veien inn i bilen via ventilasjon etc. å er IKKE sunt å puste inn.. send meg en PM med regnr ditt så skal jeg se hva jeg kan gjøre. fikk du borret ut de knekte boltene? er det mulig å få tak i det som er igjen med en tang? da kan du varme rundt bolten til godset er rødglødene, da slipper de fleste bolter med en gang. på e36 har du forholdsvis god plass opp til flensen på manifol..en liten gassbrenner holder kansje, men skjærebrenner er best..husk å ha vann klart i tilfelle det tar fyr i olje, tectyl etc..

Pinbolten du trenger har m8 gjenger..eller du kan bruke en vanlig bolt m8..tror du kansje må gjenge opp før du setter inn den nye..da blir det mye enklere å demontere neste gang..

trenger ikke bli dyrt om du gjør det meste selv..slikt koster flesk på et verksted..koster ikke skjorta om du har tilgang til verksted med litt utstyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå sliter jeg visst. ;P Men må man ut med hele motoren for å bytte manifold? Hvis jeg må bytte manifolden så kjøper jeg ny katalysator og grenrør. :)

Men jeg har borret gjennom boltene som festet katalysatoren og manifold rørene, jeg fant ikke en skrue som passet inn der. Så det mangler en skrue og den "alluminiums" pakningen som skal sitte mellom manifold og katalysator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...