Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg bare lurer på hvordan man kan trimme en BMW 520 E39, syntes 150 hk er litt i minste laget :P

Hva vil disse oppgraderingene dere kommer med koste?

Håper på svar

Skrevet

Det enkleste og billigste er å sette inn en M52B28 motor med gir ca 15.000 koster det. Har bilen 10år eller mer i norge får du den godkjent uten å betale hk avgift. Dette er nok den rimeligste og enkleste veien til lykke.

Alternativet er vel en kompressor men penga løper jo fort her..

Turbo kit i all-mass finnes, men pris=kvalitet :)

Skrevet

ha vurdert å starte tråd om samme tema så hiver meg på her :) får jo tak i alt fra dyser, chipp, kammer, eff.anl. og filter men vet ikke verken hva eller om det øker efekt, eller pris. har sjøl sett både turbokitt og kompressorkitt på nett, mener at det turbokittet jeg så ga 220hk MEN, mener de kostet mellom 60 og 70 tusen :shock:

Skrevet

Med 200hk som effektmål så bør du gjøre som jeg gjorde. Henta meg 2,8 liter motor og girkasse i sverige (9000kr) og bygde i tillegg om til det store innsuget og vips har du bortimot 220 hk

Skrevet
Med 200hk som effektmål så bør du gjøre som jeg gjorde. Henta meg 2,8 liter motor og girkasse i sverige (9000kr) og bygde i tillegg om til det store innsuget og vips har du bortimot 220 hk

Så at dette settet bare kosta 200$ i statene..vurderer å smekke det på min..er det bolt-on uten behov for mapping etc.?

Skrevet

Jeg har veiv og råder fra en 2.5 liter M52 motor. Med dette kan en få nærmere 2.3 liter slagvolum. Dette drar fort på seg ekstra kostnader. Lønner seg kun hvis toppen likevel skal overhales. 1.000 kr.

Ellers er det å bytte motor enda fornuftigere. 2.8 literen er jo å foretrekke. Den blir veldig sterk med M50 innsug. Men litt jobb er det å få dette til. Jeg kan tilby spesialtunet programmering til denne løsningen som skal gi over 230 hk. Har solgt noen slike hjerner, og kjøperne er kjempefornøyde. Mest sannsynlig så kan hjernen din omprogrammeres slik at EWSen ikke må fjernes. Prisen er da 2.500 kr for tuningen.

Men du skal heller ikke glemme 2.5 literen fra M52, som mange tror er en 2.3 liter. Den motoren er omtrent identisk oppbygd som M50B25 Vanos motoren. Bare i alu og med Siemens elektronikk. Denne motoren blir mange ganger solgt veldig rimelig. Hvis du setter på m50 innsuget på denne motoren, har du også omtrent samme effekt som den gamle 192 hk. I alle fall hvis eksosen ikke er strupet også. Til denne løsningen har jeg liggende en ferdig tunet hjerne som gir omtrent 210 hk effekt. Den

er med EWS delene som passer til hjernen. Selges for 2.500 med innbytte av din gamle hjerne. Du kan greit bruke girkassen fra din 520 motor med 2.5 motoren. Og ved fornuftig kjøring tåler girkassen 2.8 literen og.

Jeg ville vært mer forsiktig med kompressor/turbo løsninger. Det blir ofte veldig dyrt og du kan få problemer ved EU kontrollen. Men gir jo bra med krefter.

Dette var noen alternativer fra meg.

Hilsen Eirik.

Skrevet

Hei

Låner tråden din da jeg lurer på det samme. Jeg har en 98mod 528 touring og lurer på det innsuget som blir referert til her og som kimsta har funnet i USA til 200$. Kan noen sende meg en link til dette? Har kun funnet et Alpina innsug til 10000,- på koed.no. Har veldig lyst til å montere en slik en på bilen min.

Takker for svar

Skrevet

Til mandresen m.m. Siden du har 1998 modell, kan det være at du har dobbelvanos motoren. Portene har en helt annen form på disse, og da passer ikke innsuget fra M50B25. Du må ikke kjøpe fra USA for å få dette til.

Eirik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...