Gå til innhold

Coil "Reperasjon"

thomjak
 Share

Anbefalte innlegg

hmmm der sa du noe, får lånt meg en i morgen og teste og hvis ikke det funker så er det vel hjernen. For før vinteren kom en våtfull dag så luktet det små brent og bilen oppførte seg rar. Så gikk det et par månder og så "brant" coilen opp og så i de måndene så fungerte bilen bra men fusket en del noen ganger og noen dager hørtes ut som en traktor sikkert pga den gikk på 2-3 sylindere og så plustelig slo alle 4 inn igjen. Veit ikke om jeg innbiller meg det men den dagen luktet det brent iallefall. Så iløpet av de måndene har jeg "hørt" om ikke innbilt meg knittring bak dashbordet på høyre side når du sitter i bilen. Og det er jo på høyre side hjernene sitter. For alt av luft tilførsel osv er overhalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg vært og sjekket og pluggkabel nummer 4 er knekt i plugghetta, var ikke vanskelig å kjenne i det hele tatt. 250kr for den pluggen fra mekonomen :) Får vel den i dag så håper jeg alt går som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå står jeg virkelig fast. Oppsumert kort så har jeg gjort dette med bilen siden høsten.

Byttet belg

Byttet "vakum" slange fra belg til motor

Testet LMM

Renset luftspjelet

Kjørt hele systemet med startgass

Fylt på olje,kjøleveske

Byttet dynamo

Byttet tennplugger hos BMW forhandler

Byttet Coil

Byttet ut en pluggkabel som var knekt i hetta

Det som er saken er at den har rykki og hoppet siden høsten spess i fuktig vær. Den har mistet kraft og så plustelig kommer den igjen med fullkraft.

Det som gjelder nå er at den starter fint, går fint på tomgang ikke no fusking, men når jeg trykker i gassen så hører jeg en litt dypere "Vroooom" lyd enn vanlig og så prøver jeg å kjøre fremover og kjenner at det mangler kraft, i oppoverbakker så mister jeg så og kraften helt.

Har jeg oversett noe ? Hva kan jeg gjøre, jeg har BMW boken og verktøy til å skru men veit lissom ikke hva mere jeg skal gjøre nå. Lest noe om at hvis man kobler ut minus polen i 20min så "resetter" man bilen. Er dette noe å annbefale?

Jeg har et nytt olje og bensinfilter liggende, men det kan vel ikke no ha noe å si med de 2 filterene ? Er det noen i nærheten av lillestrøm som har peil på BMW som kunne tatt en lytt så hadde det vært knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK nå skjønner jeg virkelig ingen ting og trenger innspill her. Alle tennpluggene fungerer, alle pluggkabelene fungerer, alle utgangene på coilen fungerer for testet med den gammle og den nye. Det som skjer er at når bilen står og går og jeg napper ut plugg 1 så får jeg en reaksjon med at bilen holder på å "dø", når jeg gjør det på plugg 2 så skjer det ingen ting, plugg 3 så holder bilen på å "dø" og plugg 4 skjer det ikke noe så det virker som coilen får bare beskjed om å sende ut signaler til utgang 1 og 3. Og dermed får jeg bare 2 sylindere. Er det da snakk om hjernen som har fått skader etter at den gammle coilen fikk overspenning. For jeg kan få ta i en hjerne med samma bosch nummer til 1000kr her i området eller ta en diagnose på bmw verkstedet med ventetid 1-3 uker som koster 1500kr. Hva gjør jeg ? Er det noe annet som kan være fucked ? for må jo være hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ser kostnadene ut for dette ? hvis man kjøper en brukt hjerne. Og eller får verksted til å måle de signal ledningene og inn på hjernene, og er det evnt noe man kan gjøre med de brudda ? eller må alt byttes ? går noe av dette på reler og sikkringer også ? Noen annbefalninger til billige dyktige folk som evnt kan lodde eller noe sånt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får vel prøve det, veit om en til 1000kr som er brukt men om den er tipptopp kan vel aldri brukte deler loves som. Men når man bytter hjerne, burde jeg ikke fått slettet alt av feilkoder i samma slengen ? Så jeg får en "frisk start"

Men jeg må spørre før jeg går til innkjøp av no ny hjerne, er det NOE annet jeg burde sjekke som kan ha med den saken? Kan selve coil ledningen altså strøm ledningen være skadet etter overspenningen den gammle coilen fikk ? At det bare er strømledningen som har fått seg en trøkk og ikke hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veit jeg ikke men det tviler jeg sterkt på for skal være samme reaksjon på alle 4 pluggkablene når jeg napper ut kablene sier alle jeg prater med.

Men det jeg har gjort i dag er å ta ut hjernen for å få bosch nummret på den og så åpnet jeg hjernen forsiktig og titta inni der og tok noen bilder. Er 2 ting jeg stusser på nå er det hjernen eller det et selve kontakten til hjernen som er gåen. For var no "hjemmesnekkra" på enden av selve kontakten.

Legger til et par bilder her så skrik ut hva dere tror.

For inni hjernen så jeg ingen ting annet enn kanskje en liten ting helt oppi hjørnet og det med kontakten. Enten er det dårlig kontakt eller så må det være hjernen og det vil jeg helst finne ut før jeg begynner å kjøpe inn i hytt og pine. Har bosch nummrene på både kontakten og hjernen.

Jeg kan jo legge til at et verksted skulle ta diagnose på bilen min men fikk ikke kontakt med hjernen. Har snakket med et annet verksted og det er ikke nødvendigvis at dem har dårligere software enn BMW verkstedet men at hjernen har gått og da tenker jeg, er det kabelen som fucker pga det som er på bildet eller er det da hjernen. Her er det bare å komme med innspill som det fyker etter så jeg får denne bilen på veien igjen uten å ha brukt unødvendige penger på den.

Kontakten Bilde 1

rq6sgc2gb3pjue90tri3_thumb.jpg

Kontakten Bilde 2

7dc7v2fx14gqmdr0m0rl_thumb.jpg

ECU Innvendig bilde 1

om37rvyg0edmjjn1fh7i_thumb.jpg

ECU Innvendig bilde 2

fprhhjxr8fnygcb14rvx_thumb.jpg

ECU Innvendig Komplett (Så helt fin ut men veit ikke om man skal se noe skade om en resistor eller noe har gått)

upmuy3rxq1vea3qwuilc_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, hmmm veldig teknisk for meg dette her :P Men hvem er hvem av utgangene og hva verdier skal være når man evnt måler i volt eller hva man bruker ? Spør veldig dumt, men er det snakk om selve ECU eller kontakten til ECU :P

For nå er det så at jeg har funnet en brukt hjerne og har ringt rundt hele norge og var bare 1 å oppdrive til bilen min. 1700kr inkl moms og frakt fra et høggeri. Er veldig kjipt om jeg bestiller den på mandag og så står jeg fast med samma problemet for det blir en trang månde i møte når de siste penga går om det blir kjøpet av ECUen, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg sa,har ingen oversikt over skjema på bilen din så umulig for meg å si hvilken som er hva..kan bare si hvordan det henger sammen og hva som kan være en mulig årsak. Men er du usikker så er det kansje noen i nærheten av deg som har muligheter for å måle ut verdier på bilen din i nærheten der du bor?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...