Gå til innhold

Hvor store felger på E39?

RS-Heggem
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer påom det er noen som har prøvt 20" på E39 touring?

Har nå en gs-felg som er 9.5x19 et24. Har så grusomt lyst På breyton magic racing eller sport i 20"

Og de er jo ikke produsert lenger, men christalex import har 9.5" framfelger, og 11" bakfelger. Han

hadde hørt med breyton angående montering på e39, og fått kun beskjed om å måtte ta frem vinkelsliper.

Så jeg spør: Hva er det største dere har hatt på E39 touring, og hvor mye måtte evt gjøres? :D

Mvh Frode Heggem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde breyton 9,5" 19" og 10,5" 19" på min forrige e39. (har også kjørt med 10" foran) Det fungerte utmerket. Har da sett flere med 20" og, men personlig synes jeg det er litt stort. Blir fort ubehagelig samtidig som det er lett å ødelegge. Men klart - hver sin smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Jeg hadde breyton 9,5" 19" og 10,5" 19" på min forrige e39. (har også kjørt med 10" foran) Det fungerte utmerket. Har da sett flere med 20" og, men personlig synes jeg det er litt stort. Blir fort ubehagelig samtidig som det er lett å ødelegge. Men klart - hver sin smak :)

Men var det touring du hadde dem på?

Har sett med 21" og jeg, og mener det ser grisetøfft ut. Har selv hatt 2 e39 nå, og hatt 19" på begge. Så nå har jeg lyst å prøve litt større, fordi jeg liker det. Å det er jo ikke mye værre å kjøre med 20.. Er jo nestn like ubehagelig med 19 så. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 19" m6 felger på min e39. Om det blir for stort veit eg ikkje endå - dei er heilt nye og må vente til våren. Hadde 18" sist, og det var greit - men kunne ha vore større, så derfor trur eg 19" blir gromt 8)

....Men både 19" og 20" er ikkje for stort om du senker bilen. Om bilen ikkje er senket, vil 19" og større se litt rart ut (det er min meining).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21" på E39 blir nærmest håpløst. Originaldim er 205/65-15. Skal du ha 21", og f.eks. 265 bakdekk, så må du ha 25 eller 20-profil. (Hvis det i det hele tatt er mulig å oppdrive). Dette for å holde deg innenfor 5%-grensen.

Når det gjelder spørsmål om det subber eller skraper borti demper, så er det felgbredde, dekkbredde og innpress som avgjør det. 11" felg tror jeg neppe går uten å valse en del.

Selv har jeg 265/35-18 bak, på 9,5" felg med ET16. Dette går stort sett greit, men dekket tar såvidt borti hjulbuen ved tungt lastet bil. Dette er sedan.

Det er selvsagt smak og behag, men jeg kan ikke tenke meg at 21" blir fint på E39 hvis du får det til. 20" går med rett innpress og felgbredde, men det blir også for stort synes jeg. 19" er maks på den bilen, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21" på E39 blir nærmest håpløst. Originaldim er 205/65-15. Skal du ha 21", og f.eks. 265 bakdekk, så må du ha 25 eller 20-profil. (Hvis det i det hele tatt er mulig å oppdrive). Dette for å holde deg innenfor 5%-grensen.

Når det gjelder spørsmål om det subber eller skraper borti demper, så er det felgbredde, dekkbredde og innpress som avgjør det. 11" felg tror jeg neppe går uten å valse en del.

Selv har jeg 265/35-18 bak, på 9,5" felg med ET16. Dette går stort sett greit, men dekket tar såvidt borti hjulbuen ved tungt lastet bil. Dette er sedan.

Det er selvsagt smak og behag, men jeg kan ikke tenke meg at 21" blir fint på E39 hvis du får det til. 20" går med rett innpress og felgbredde, men det blir også for stort synes jeg. 19" er maks på den bilen, mener jeg.

En i sverige som var med i bilsport fra rundt ti år siden, hadde magic racing i 21" på 540 touringen sin. Den var fryktelig lav også, men jeg husker ikke om han hadde jordt noe med hjulbuene. Det er ikke umulig iogmed at han hadde skiftet gulv til M5 også.

Men som sagt, jeg selv har 265/35-19 på 9,5" felg, med et24. Bilen er senket en good del bak, og det subber ikke i det hele tatt ved aktiv kjøring. Men er godt klar over at det er stor forskjell 10 og 11 bakfelger. men, siden man ikke får bakfelg av magic racing smalere enn 11, så hva skal man så gjøre? Vært artigt å prøvd men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det touring du hadde dem på?

Har sett med 21" og jeg, og mener det ser grisetøfft ut. Har selv hatt 2 e39 nå, og hatt 19" på begge. Så nå har jeg lyst å prøve litt større, fordi jeg liker det. Å det er jo ikke mye værre å kjøre med 20.. Er jo nestn like ubehagelig med 19 så. :D

Beklager sent svar. Det ar touring jeg hadde på ja :D

Det er bare å prøve det. Ingen som stopper deg! Å si at det er nesten like ubehagelig med 19" er jo litt snodig ettersom det er klart det blir mindre gummi både med 20" og 21". Hvis bilen er tight og fin ellers synes jeg det er nydelig å kjøre med 19". Derimot hadde jeg 19" på siste passaten (06) og det synes jeg ikke var noe behagelig. Der ble det selvsagt litt mindre gummi enn e39 med 19". Så har det jo også noe å gjøre med at bilen ikke er likt bygget opp.

Men men... jeg synes du skal prøve dette jeg.. men da er du ihvertfall advart.

Nå skal det sies at de fleste av bilene som blir vist i blader har flere sett med hjul og de på bildene er ofte bare SHOW...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Men når Breyton sa at det var bare å finne frem vinkelsliper til eiern av felgene, når han spurte om råd får å få de på touringen sin, så kan vel bare jeg gi opp og. Bedre å gå for dimensjoner som har blitt kjørt med før.. Så da blir det vel andre felger istede, som man kan få smalere.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i sverige som var med i bilsport fra rundt ti år siden, hadde magic racing i 21" på 540 touringen sin. Den var fryktelig lav også, men jeg husker ikke om han hadde jordt noe med hjulbuene. Det er ikke umulig iogmed at han hadde skiftet gulv til M5 også.

Men som sagt, jeg selv har 265/35-19 på 9,5" felg, med et24. Bilen er senket en good del bak, og det subber ikke i det hele tatt ved aktiv kjøring. Men er godt klar over at det er stor forskjell 10 og 11 bakfelger. men, siden man ikke får bakfelg av magic racing smalere enn 11, så hva skal man så gjøre? Vært artigt å prøvd men..

Sorry, på den var det 8,5 20" Jeg kjenner han.. Har hatt 9 og 10 20" på e39 Touring, og men 245/30 og 285/25 går der med litt valsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...