Gå til innhold

Hva er denne "termostaten" til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bmw, ikke lurt å la den henge i motorrom om det er 30 blå ute nei.

Det er forvarming av gasspjeldhus. Om kaldluften inn er kald, så kald at det er fare for at gasspjeldet kan fryse fast ved langvarig lik posisjon, så åpner denne for mer vann. Så gasspjeldhuset blir varmere. Ved varm innluft, så er det svært lite væske som renner igjennom. DVS. om den henger løst i motorrommet hvor det er varmt, så kan denne sikkerhetsfunksjonen ikke fungere slik den skal. Tenk deg å vri om tenningen på bilen på f.eks autobahn. Ikke rasende festlig.

Kunnskapen om denne følerene generelt blandt folkegruppen er dårlig, på lik linje med "kullfilter, hva skal jeg med det?"

Skrevet

Takk for gode forklaringer! Men hvordan går jeg denne montert da bilen har konfilter, og luftfilterboksen ikke fulgte med bilen? Sikkert noen som har en god forklaring :D

Skrevet

by-passe termostaten med et rør slik at de to slangene er koblet sammen og vannet sirkulerer hele tiden.

eller du kan få kjøpe en luftfilterboks av meg som den passer i !?

en av to onder....:D

Skrevet

Strips den fast litt unna motor så er det bare å la den være som den er.

Denne har bare en funksjon ved laaangvarig cruising i høy fart i kaldt vær (er jo en autobahn relatert løsning dette for å hindre at spjeldet skal kunne fryser fast og ikke noe vi har bruk for spesielt ofte på våre veier hvor gassspjeldet meeeget sjeldent blir stående urørlig i samme posisjon over særlig lang tid), og ved dette senarioet hvor farten blir høy vil også luftgjennomstrømningen kjøle motorommet så det blir omtrent like kaldt ut i sidene i motorommet som i luftfilterboksen den egentlig skal stå i og da vil termostaten gjøre jobben sin som før den.

Ingen grunn til å bypasse denne funksjonen da den er komplett unyttig resten av året og bare vil varme opp spjeldhuset og dermed lufta på tur inn i motor unødvendig om den ikke får regulere/lukke seg etter utetemp.

Har selv blendet av dette på min 520 da termostaten hengte seg opp i åpen possisjon noe som ga steikvarmt spjeldhus året rundt, noe som i mine øyne stjeler effekt da det varmer opp lufta inn i motor som jo helst bør være kjølig. Men det er ikke riktig av meg å oppfordre folk til å blende det av. Eneste funksjon termostaten har nå er å tette hullet i luftfilterboksen hvor den skal stå.

"Optimalt" hadde vel ved defekt termostat eller tvil om plassering vært å koble det bort om sommeren men koble det permanent inn på vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...