e46diesel Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 Hei, rattet mitt har vært skeivt i lengre tid, og når jeg vrir det rett så er hjulene skeive, spriker for mye.. Var under bilen i dag å tok en titt. Må man av med hjulet og av med hele staget for å juster det inn eller er det et enklere knep?
steinar84 Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 du MÅ ta en hjulstilligs kontroll hos et bilverksted. begynner du å justere selv blir det ikke riktig. og da sliter du ut dekka dine "på no time" og du risikerer dårligere veigrep. kan i verste tillfelle på blatta og ved vannplaning skjere ut.
e46diesel Skrevet Januar 27, 2010 Forfatter Skrevet Januar 27, 2010 Kan ikke bli værre enn det er no, sliter dekk, ser med det blåtte øye at begge dekka skal inn.. Skal være litt tou out på fram dekka, men ikke over 0,5-1cm. nå er det nok nærmere 2cm
Muztang289 Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 du MÅ ta en hjulstilligs kontroll hos et bilverksted. begynner du å justere selv blir det ikke riktig. og da sliter du ut dekka dine "på no time" og du risikerer dårligere veigrep. kan i verste tillfelle på blatta og ved vannplaning skjere ut. +1 Du burde absolutt ikke starte å gjøre dette selv, om du aldri har gjot et før, og nå på vinteren itillegg, om du justerer feil, kan det bli farlig glatt! Noen bekjente som jobber på mekaniskverksted eller oppretterverksted?
Hedfelt Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 Hvis du tenker på å justere styrestag/parallellstag så er disse todelte. Skur de på midten. De kan sitte ganske så hardt, og du får det neppe rett på øyemål. Det beste er nok å få noen med ordentlig utstyr til å ta en hjulstillingskontroll hvis du ikke har måleutstyr. Kan jo være andre faktorer som gjør at rattet står skjevt også. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AS71&mospid=47635&btnr=32_0940&hg=32&fg=25
hagenisse Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 Toe out? Seriøst? Det har jeg egentlig liten tro på, men jeg gir meg hvis noen hoster opp dokumentasjon. Justering med tråd på egenhånd er greit nok på en billig møkkabil, men på en E46 skal man være særs gnien for å ikke koste på den en ordentlig firehjulskontroll.
e46diesel Skrevet Januar 27, 2010 Forfatter Skrevet Januar 27, 2010 Fikk det fortalt men ,muli det er feil.. skal ikke være vanskeli på den. skal ha bilen på forstillingskontroll, men har ikke mulighet enda. tenkte da å grov innstille den frem til da, å ja, den er så skeiv at det blir bedre om så bestemor gjør det.....
hagenisse Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 Min står ca i null foran, hvilket er utmerket til mitt bruk, men det er vel helst vanlig med litt inn. Er man ute etter interessante kjøreegenskaper anbefalles toe out bak.
Hedfelt Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 Hvis du tror du får det bedre er det jo bare å kjøre på. Husk bare å være litt forsiktig i svingene til å begynne med i tilfelle du skulle få noe helt sinnsyk understyring/overstyring. Har justert og testet litt med både toe in og toe out før, og min erfaring er at spesielt med toe out er det nærmest umulig å få bilen til å gå i helt rett linje hvis du ikke måler med skikkelig utstyr. Er det en mikroskopisk forskjell i vinklene vil bilen dra til ene siden. Så mitt tips vil vel være å få hjulene til å peke så mye som mulig rett fram inntil du får bilen på kontroll. Kanskje også la være å kjøre så mye da det sliter både her og der. Lykke til
e46diesel Skrevet Januar 27, 2010 Forfatter Skrevet Januar 27, 2010 Okey, takker for info, visst jeg holder rattet rett på min nå så drar jeg til venstre av veien på under 100 meter kanskje.. Blir å måle da så det blir helt likt framme og bak på forhjulene. Må jeg løs med noe mere enn mutter nr 8 i linken din for å kan juster inn?
Lars89 Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 Løsner bare på mutteren (nr og justerer på indre staget. Mutter er 24mm og indre staget er 13 mener jeg. Hadde 4-hjulskontroll på en E46 i går
e46diesel Skrevet Januar 27, 2010 Forfatter Skrevet Januar 27, 2010 takker, satt det indrestaget godt fast på den du tok i går? prøvde i dag men turte ikke ta i så mye da jeg ikke var helt sikker på om det var rett.
Gman Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 tror du har bomma litt med tanke på toe out/in..måles ikke i cm men mm. 1-2,5mm offset toe in mener jeg er normalt..ikke skyt meg hvis jeg tar feil.
Lars89 Skrevet Januar 27, 2010 Skrevet Januar 27, 2010 Må løsne mutteren først og skru den ut noen gjenger for å kunne justere. Satt ikke fast på den nei, men kan alltids være uheldig å må til med varme osv. Kan sitte utrolig godt hvis ingenting har vært løsna på 10-15 år... At den trekker i grøfta på 100m er ikke såå ille.. Hadde en bil inne i dag som bar rett ut i grøfta bare man slapp rattet... Ville forøvrig sjekka over forstillinga for skjevheter og slakk i foringer og ledd. Noe er gjerne veldig galt med så mye avvik...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå