Eirik Viste Skrevet Januar 28, 2010 Skrevet Januar 28, 2010 Hei igjen. Har fått så gode svar på mine spørsmål i det siste, og prøver et nytt. Finnes det en formel som kan regne ut turtallet på motoren? Hvis en legger inn utvekslingen på girkassen og diffen og i tillegg rulleomkretsen/dim på dekkene? Det hadde vært topp om noen med mattekunnskapene i orden vet noe om dette. Eller andre som vet om en link for en slik utregning. Hilsen Eirik.
quattrofrank Skrevet Januar 28, 2010 Skrevet Januar 28, 2010 Hei Sjekk denne http://www.kabamus.com/garage/gears.html Det var den beste jeg fant på nettet
Odd-M Skrevet Januar 28, 2010 Skrevet Januar 28, 2010 Relativt enkelt å regne det ut selv, bare man vet eksakt utveksling på girene og på differensial.
Eirik Viste Skrevet Januar 28, 2010 Forfatter Skrevet Januar 28, 2010 Takk igjen for tips. Jeg mener at kalkulatoren gir litt høyere fart enn den skal. Selv med feil i speedoen. Kontrollmåler ofte mot GPSen. Mener jeg med min 740 med 6 trinn man og 2.93 diff ligger på ca 1.850 omdr i 100 og ikke rett over 2.000 som kalkulatoren angir. Men jeg gir kanskje inn feil utv. på girkassen. Er det noen med 540 manual som har de helt nøyaktige utvekslingene på 6. gir på 540 6 trinns kasse, og 5. gir på 540 5 trinns aut og 530 5 trinns aut? Jeg har denne manualen hjemme. Du Frank har den sikkert i din bil? Jeg minnes å ha bare 2.500 omdr i 160(med feilvisning) med min 730ia med 3.15 utv. I alle fall var turtallet skikkelig lavt. Siden jeg kjører mye på motorvei i utlandet er lavt turtall viktig for meg. Men i Norge har det jo ikke så mye å si. Skal prøve meg fram med manuell utregning og se om det gir samme resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå