Gå til innhold

Bruksbilen: E38 725tds *Solgt*


635csi
 Share

Anbefalte innlegg

Du får være med på en testrunde til før du bestemmer deg da :D Dere skal vel ha litt høyere profil en jeg har da, så blir vel litt mere demping da + at dere sikkert ikke skal ha den så lav som jeg har den :D Men det er jo fort gjort og justere den opp 20-30 mm og se hvordan den blir da.. kan jo prøve det neste gang jeg skal på prærien hvis dere har tid til det :)

Skal tro om bilen blir litt mykere også dersom man justerer den opp litt i forhold til det du har nå? Eller har demperne samme virkning om de er litt sammenpresset pga. senking eller ikke? Demperne vil vel ha litt mere vandring dersom de ikke er så mye sammenpresset i utgangspunktet vil jeg tro? Eller er jeg helt på bærtur nå? :wink:

Uansett har vi alltids tid til å forske på dette siden understell er en forholdsvis viktig oppgradering vi skal til med nå :)

I kveld kom toppen på, og det føltes mye bedre å dra moment nå med helt nye gjenger. Har også montert eksosmanifoilene, dyser og div. annet småtteri. Fikk også bytta ut en glødeplugg som viste seg å være årsaken til litt treigstart her i vinter :) Lysere i tunnellen nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 530
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du får være med på en testrunde til før du bestemmer deg da :D Dere skal vel ha litt høyere profil en jeg har da, så blir vel litt mere demping da + at dere sikkert ikke skal ha den så lav som jeg har den :D Men det er jo fort gjort og justere den opp 20-30 mm og se hvordan den blir da.. kan jo prøve det neste gang jeg skal på prærien hvis dere har tid til det :)

Skal tro om bilen blir litt mykere også dersom man justerer den opp litt i forhold til det du har nå? Eller har demperne samme virkning om de er litt sammenpresset pga. senking eller ikke? Demperne vil vel ha litt mere vandring dersom de ikke er så mye sammenpresset i utgangspunktet vil jeg tro? Eller er jeg helt på bærtur nå? :wink:

Uansett har vi alltids tid til å forske på dette siden understell er en forholdsvis viktig oppgradering vi skal til med nå :)

I kveld kom toppen på, og det føltes mye bedre å dra moment nå med helt nye gjenger. Har også montert eksosmanifoilene, dyser og div. annet småtteri. Fikk også bytta ut en glødeplugg som viste seg å være årsaken til litt treigstart her i vinter :) Lysere i tunnellen nå :wink:

Får håpe det ikke er toget som kommer med mere trøbbel da :P

skal dere på Bud da?

Hvordan det blir når du justerer opp litt, vet jeg ikke, men det er jo bare og prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det ikke er toget som kommer med mere trøbbel da :P

Hehe :D

Litt usikker på om det blir runde til Bud ennå. Jeg for min del bør vel prioritere å få istand bilen igjen, men vi får se. Er jo ikke lange biten å kjøre.

Hadde vært greit å fått testa om bilen blir mykere ved heving ja, for da kan dette settet fortsatt være aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det ikke er toget som kommer med mere trøbbel da :P

Hehe :D

Litt usikker på om det blir runde til Bud ennå. Jeg for min del bør vel prioritere å få istand bilen igjen, men vi får se. Er jo ikke lange biten å kjøre.

Hadde vært greit å fått testa om bilen blir mykere ved heving ja, for da kan dette settet fortsatt være aktuelt :)

Hva finner dere ut med senkinga? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva finner dere ut med senkinga? :P

Vi liker alle tanken på å kunne justere litt på høyden bla. om vinteren, så det kan nok se ut som justerbart FK blir alternativet ja. Jeg er litt redd for at bilen blir litt for høy foran med Bilsteinsettet som senker 30/30. Tror 40/20 hadde vært nærmere ideelt for min del hvertfall. Tenkte å titte på flere E38-tråder her inne for å se litt på hva andre folk har montert på sine 7`ere :)

Satt jo rimelig godt på veien den bilen din da, men det kan bli slitsomt på grusvei i lengden vil jeg tro, hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg akkurat startet bilen igjen etter en mer eller mindre omfattende prosess som har inneholdt alt fra montering av løsgjenger til feilhuking og trøbbel pga. dårlig hukommelse :wink:

Skal la den få driftstemperatur i ca. 25 min. før vi trekker de siste graderne på toppen. Satser på at alt går som det skal nå, begynner å bli lei av å låne meg bil hele tiden :)

Edit:

Bilen har nå stått og gått en stund, og ingen problemer oppstod unntatt at det lekker litt rundt noen av dysene #-o Har ikke byttet kobberringene, så satser på at det bare er der problemet ligger. Disse kobberringene står naturligvis ikke oppført i delefilmen til GS, så da får jeg vel ta en prat med dem i morgen for å høre om det er mulig å skaffe disse. Virker hvertfall ikke som det er en standard dimensjon siden jeg har lett gjennom alle settene vi har uten å finne noe som passer.

"Mekanikeren" min kommer innom om litt for å ettertrekke toppen. Må vel også etterfylle girolje da det lekket ut litt under demontering/montering av motor. Fant en oppskrift på TIS som jeg tenkte å bruke (har aldri gjort dette på automat før) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen oppe og går igjen, tilsynelatende helt i orden :D Ettertrekking av toppen gikk greit, og etter litt plundring med å få dysene tett, ser motoren ut til å fungere som den skal. Fikk skifta olje på girkassen i går sånn at den ble kjørbar igjen :)

Skal vaske den og ta noen bilder i dag. Tenkte etterhvert å ta en liten fotosession av de nå tilsammen 4 7-seriene på tunet :wink:

Videre planer, dersom motoren fortsatt holder, er felger, understell, stereo og litt kosmetiske forandringer. Erfaringsmessig tar ting tid, så vi får se hvilken rekkefølge det blir :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Nyter det så lenge det varer, hehe :wink:

Må få fyllt på AC`n igjen og vacuumert den, får nå er sommeren tydeligvis kommet litt her på Møre, og da er det kjedelig med svart bil og svar skinninteriør :wink:

Får ikke til å legge ut bilder her på Bimmers akkurat nå, så det må nok vente til dette ordner seg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe storveies fotoseanse likevel i helga, men fikk hvertfall et bilde av bilen utenfor leiligheta sent en natt/tidlig en morgen :wink:

55bzvgk8wk5k3fodxwk2.jpg

Holder på å undersøker muligheten for å koble meg inn på originalforsterkeren/ledningsnettet for å ta ut hipass-signal til enda forsterker. Sliter litt med å finne ut hvilken kontakt jeg skal hente signalene fra, men leiter litt rundt på nett for å se om jeg finner noen andre som har gjort tilsvarende. Har et par subkasser jeg tenkte å prøve for å oppgradere lyden litt. Foreløpig bryr jeg meg ikke om å skifte ut komponentene inne i bilen da de spiller greit nok til mitt bruk, men mulig jeg kommer til å savne litt klarere lyd etterhvert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe storveies fotoseanse likevel i helga, men fikk hvertfall et bilde av bilen utenfor leiligheta sent en natt/tidlig en morgen :wink:

55bzvgk8wk5k3fodxwk2.jpg

Holder på å undersøker muligheten for å koble meg inn på originalforsterkeren/ledningsnettet for å ta ut hipass-signal til enda forsterker. Sliter litt med å finne ut hvilken kontakt jeg skal hente signalene fra, men leiter litt rundt på nett for å se om jeg finner noen andre som har gjort tilsvarende. Har et par subkasser jeg tenkte å prøve for å oppgradere lyden litt. Foreløpig bryr jeg meg ikke om å skifte ut komponentene inne i bilen da de spiller greit nok til mitt bruk, men mulig jeg kommer til å savne litt klarere lyd etterhvert da.

Er vel ikke likt på min heller, er vel tadd ut ifra cd skifteren hos meg tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koblet meg inn på subwoofer utgangene på dsp forsterkeren med en annen forsterker med hi-level input. Det er utgangene til de i hatthylla (hvis du har de).

The pinouts for the 15 pin connector, the one with the large pins in the connector closest to the rear of the car.

1. Subwoofer Rear Deck, Left +

2. Subwoofer Rear Deck, Left Center +

3. Left Rear Door Woofer -

4. Radio on/antenna trigger signal (12v)

5. Right Rear Door Woofer +

6. Subwoofer Rear Deck, Right -

7. Subwoofer Rear Deck, Right Center -

8. 12 V Power Source

9. Subwoofer Rear Deck, Left -

10. Subwoofer Rear Deck, Left Center -

11. Left Rear Door Woofer +

12. Right Rear Door Woofer -

13. Subwoofer Rear Deck, Right +

14. Subwoofer Rear Deck, Right Center +

15. Ground

Here are the pinouts for the 18-pin connector:

1. Not used

2. Low freq. negative (-) signal - Transceiver/charging electronics

3. Not used

4. Not used

5. I-bus Signal Line - Splice X18344

6. Not used

7. Not used

8. Right Preamp Output –

9. Left Preamp Output –

10. Not used

11. Low freq. voltage (+) signal - Transceiver/charging electronics (DSP)

12. Not used

13. Telephone mute signal - Transceiver/charging electronics

14. Not used

15. Telephone ON signal - Transceiver/charging electronics

16. Not used

17. Right Preamp Out +

18. Left Preamp Out +

Here are the pinouts for the 26 pin connector:

1. Left Front Woofer +

2. Left Front Woofer -

3. Not used

4. Right Front Mid-range -

5. Left Front Mid-range +

6. Not used

7. Not used

8. Not used

9. Right Front Mid-range +

10. Left Front Mid-range -

11. Right Rear Mid-range +

12. Right Front Tweeter +

13. Right Front Woofer +

14. Left Front Tweeter +

15. Left Front Tweeter -

16. Left Rear Mid-range -

17. Not used

18. Not used

19. Left rear mid-range speaker/tweeter +

20. Not used

21. Not used

22. Not used

23. Not used

24. Right rear mid-range speaker/tweeter -

25. Right Front Tweeter -

26. Right Front Woofer -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede bestilt meg en overgang fra hi-level til vanlig phono, siden den RF-forsterkeren jeg har tenkt å prøve ikke har hi-level inngang av alle ting.

Har ikke høyttalere i hatthylla, men jeg går nesten ut i fra at den kontakten du viser til her 740AV har disse ledningene selv om de ikke er koblet videre i noe. Dersom ikke kan jeg vel koble meg inn på f.eks. signalene til bakdørene eller noe sånt?

Stemmer det at denne kontakten ligger bak cd-veksleren, under Navi`n skal tro? Ser såvidt en kontakt der som ligner ut i fra den infoen jeg har funnet på nett til nå. Må antageligvis ut med Navi`n (eller forhåpentligvis kun plastdekslet rundt Navi`n) for å få av hele dekslet rundt stereokomponentene i bagasjerommet. Skal prøve å demontere litt i kveld i og med at hi-levelovergangen allerede er på vei. Kribler litt etter mere bass i bilen :wink:

Hvor har du forresten tatt remote`n fra 740AV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sikkert fint med en sånn overgang ja. Vet ikke om det ligger ledninger til hathylla dersom du ikke har høytalere der. Går også sikkert bra å ta signal fra ledningene som går til høytalerne i dørene.

Kontakten du skal koble deg inn på finner du på dsp'en. Den har 3 kontakter. Det er bare å dra ut kontaktene og telle pinner. 15 på den rette. Du må ut med navi for å komme til dsp'en.

Remoten tok jeg fra en ledig kontakt som lå ved siden av dsp'en mener jeg. Men det er jo bare å måle seg frem til en ledning som har tenningsbrudd. Tror det er nok å ta av bake i bagasjerommet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig demontert litt nå, og fant forsterkeren og to kontakter. Den ene er en 12-pins og den andre en 26-pins, finner ikke noen 15-pins kontakt.

o41yqyzhq68qhem2ym1f.jpg

n10r5u5ipbtrlp2h4a5c.jpg

72esaexdozjjris78mig.jpg

Ser ut som man kan bruke en av disse kontaktene som på denne linken (non-DSP):

http://www.bmwtips.com/tipsntricks/ster ... wiring.htm

Ser for meg å bruke pin nr. 1, 2, 3 og 4 (bakhøyttalere) eller 23, 24, 25 og 26 (fronthøyttalere) på 26-pins kontakten. Alternativet blir å bruke 1, 2, 3 og 4 (front) eller 5, 6, 7 og 8 (bak) på 12-pins kontakten.

Dette har jeg fra info jeg fant i ovennevnte link:

26-pin Connector:

1 Brown/Orange Head Unit Right Rear Output (-)

2 Blue/Black Head Unit Right Rear Output (+)

3 Yellow/Black Head Unit Left Rear Output (+)

4 Brown/Orange Head Unit Left Rear Output (-)

5

6

7

8 Blue/White Right Front Mid (+)

9 Blue/Orange Right Front Mid (-)

10 Yellow/Black Left Rear Tweeter (+)

11 Yellow/Grey Left Rear Tweeter (-)

12 Blue/Black Right Rear Tweeter (+)

13 Blue/Grey Right Rear Tweeter (-)

14 Yellow/Brown Left Front Mid (-)

15 Yellow/White Left Front Mid (+)

16 Blue/Brown Right Front Tweeter (-)

17 Blue/Green Right Front Tweeter (+)

18 Yellow/Brown Left Front Tweeter (-)

19 Yellow/Green Left Front Tweeter (+)

20

21

22

23 Brown/Orange Head Unit Right Front Output (-)

24 Yellow/Red Head Unit Right Front Output (+)

25 Blue/Red Head Unit Left Front Output (+)

26 Brown/Orange Head Unit Left Front Output (-)

12-pin Connector:

1 Yellow/Red Left Front Woofer (-)

2 Yellow/Brown Left Front Woofer (+)

3 Blue/Red Right Front Woofer (-)

4 Blue/Brown Right Front Woofer (+)

5 Yellow/Purple Left Rear Woofer (+)

6 Yellow/Grey Left Rear Woofer (-)

7 Blue/Grey Right Rear Woofer (-)

8 Blue/Purple Right Rear Woofer (+)

9 Blank

10 Brown Ground (DO NOT USE)

11 White Remote Turn On Lead

12 Red Power (DO NOT USE)

Noen som med sikkerhet vet å ha brukt et av disse alternativene? Skal jeg koble meg inn på 12- eller 26-pins kontakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...