Gå til innhold

Bruksbilen: E38 725tds *Solgt*


635csi
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 530
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er toppen demontert, og vi fant forskjellige tegn på dårlig mekanikerjobb fra tidliger eier/mekaniker :twisted:

For det første var bolten som holder ene skinna til registerkjedet på plass, festet med locktite pga. ødelagte gjenger. Dette må forrige mekaniker ha vært klar over siden han antageligvis har gjort dette.

For det andre var hodet på ene strekkbolten ødelagt (halve hodet var rett og slett knekt av) slik at vi ikke fikk festet noe verktøy på den. Løsningen på dette var å sveise fast en mutter for så å løsne den. Dette tar vi som et tegn på at forrige mekaniker har skrudd i stykker bolthodet ved montering eller noe sånt, og bare latt den stå der uten korrekt moment. Toppakningen hadde tydelige tegn på defekter akkurat rundt nettopp denne strekkbolten, og den satt slettes ikke godt da vi først fikk sveist fast en mutter. Strekkboltene var heller ikke smurt med olje (noe jeg har fått meg fortalt at er vanlig å gjøre), og vi mistenker i tillegg at boltene ikke ble byttet i ved forrige reparasjon.

Mange spekulasjoner her fordi jeg ikke vil påstå noe uten å vite helt sikkert. Men ting tyder på dårlig jobb med denne motoren tidligere.

Skal snakke med Cylmo i morgen for å avtale trykktesting og planing. Toppakning, slipesett og nye strekkbolter er også straks i hus, så foreløpig ser det lysere ut enn på lenge :wink:

Takk og pris for at jeg har tilgang på ekspertise og skruhjelp i min omgangskrets, siden pågangsmotet mitt forsvant motsatt proporsjonalt med trykkøkningen i kjølesystemet her tidligere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snakke med forrige eier for å høre hva han har å si om tidligere reparasjoner :wink:

Har snakket med Cylmo nå, og skal sende toppen oppover i morgen :)

Dersom toppen viser seg å være i orden, så skal det ikke ta så lang tid før bilen er klar for testing igjen. Bare jeg får skaffa meg justeringsverktøy nå så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en hyggelig oppringing fra Cylmo i dag om at toppen er trykktestet og planet og dermed klar for mange nye km :wink: Kjempefornøyd med service og kundebehandling på Cylmo :)

Skal bestille frakt på mandag, så får mekanikeren min noe å holde på med utover uka :)

Kommer også en hyggelig pakke/gave fra Sverige om ikke lenge, så nå ser det lysere ut enn på lenge her :wink:

En kompis er forresten på vei hjem fra Bergen med en nyinnkjøpt 99-mod. 730d, og den er tilnærmet prikk lik min :D Sort bil med sort interiør, ST-registrert og samme type sommerhjul (enn så lenge) :wink:

Får overbevise ham om at han bør registrere seg her inne og lage en tråd om den :)

Totalt 3 stk. sorte E38 her i omgangskretsen nå :wink:

EDIT: den "sorte" nyanskaffelsen viste seg å være mørk blå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det blir bra nå da :D

Så foresten den BLÅ 7serien igår utenfor halsahallen :D så rimelig strøken ut, hørte erlend sa den var mye påkostet også, alt utstyr!

Var du på Anne Nørsti du også altså? :)

Den E38`n er rimlig bra påkostet ja, og blåfargen blir flott den når den får seg litt rens og polering. Skal bestille meg full pakke utvendig og innvendig jeg også når bilen er i orden igjen. Orker ikke å holde på med sånt selv når det er så mange andre som er så flinke til dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det blir bra nå da :D

Så foresten den BLÅ 7serien igår utenfor halsahallen :D så rimelig strøken ut, hørte erlend sa den var mye påkostet også, alt utstyr!

Var du på Anne Nørsti du også altså? :)

Den E38`n er rimlig bra påkostet ja, og blåfargen blir flott den når den får seg litt rens og polering. Skal bestille meg full pakke utvendig og innvendig jeg også når bilen er i orden igjen. Orker ikke å holde på med sånt selv når det er så mange andre som er så flinke til dette :wink:

Var bare og leverte og hentet noen folk :P snakket litt med Erlend når jeg kom. vasket, renset og polerte min igår jeg, men ble skitten når jeg kjørte til halsa ja :D så får vel prøve det igjen idag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da holder mekanikeren min (Arnstein) på å montere toppen igjen :D

Timing-verktøyet fra Sealey kom i dag, og alle delene jeg ellers trenger ligger klar. Så da skulle alt ligge til rette for oppstart og prøvetur i løpet av helga, dersom det ikke dukker opp noe mer trøbbel :wink:

Fikk med nye blinklyspærer med blåskjær i stedet for oransje da jeg kjøpte bilen, så de er nå montert mens jeg venter på at toppen kommer på plass :)

Vurderer fortløpende videre prioriteringer i form av oppgraderinger av bilen. Mulig jeg avventer med nye felger, og heller gå for nytt understell i form av Bilstein fjærer og dempere, og et sett med de fleste foringer og stag foran og bak fra eBay. Får se an litt når jeg får regninga kommer på alle delene og verktøyet jeg har kjøpt til nå :wink:

Litt stereo blir det også, så da kan det hende det holder denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har det tydeligvis gått såpass godt nå en stund at det var på tide med mere trøbbel :evil: Vi reiv naturligvis en av gjengene i blokka da vi holdt på å montere strekkboltene, så da blir det ikke oppstart riktig med det samme likevel :(

Skal prøve med løsgjenger da jeg har hørt at man kan få kjøpt sånne som er beregnet på topplokkbolter.

Da er det stor spørsmålet: Hvor i Norge skaffer jeg noe sånt? Har fått tips om Helicoil eller Time-sert.

Noen her inne som har liggende kanskje?? :)

Som mekanikeren min og jeg fant ut, så er det hvertfall bedre at dette skjedde nå før vi har montert alt og skulle til med etterdraging etter varmkjøring. Kjedelig dersom gjengene plutselig hadde løsnet etter at jeg har begynt å bruke bilen.

Mager trøst, men men :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...