Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Takker for det :)

Angående turbo så har det vert veldig fram og tilbake. Grunnen til at jeg valgte Borg Warner er for det er en vanvittig rå turbo. Det er ingen som pusher så mye effekt med så lite eksoshjul (64mm). Den har dobble keramiske kulelager, anti surge, intern olje restriktor, dobble olje tettninger på både kompressor og eksos side, intern wastegate, intern elektronisk boost controller og intern dump ventil.

 

Ser du det i fra det økonomiske så sparer man en del på at man slipper å kjøpe wastegate og boost controller. En annen grunn er at jeg vil ha bygget enkelt og ryddig. Med en ekstern wastegate så hadde det blitt enda mere utfordringer når det kommer til eksos. Der kommer jeg til å slite uansett med 3" downpipe, men det må gå.

 

Når det kommer til størrelse på turboen så er denne relativt liten til RB26. Jeg er litt redd baktrykk, men grenrøret er utrulig bra, så satser på det blir ok. Når jeg søkte til Statens Vegvesen så søkte jeg om to turboer. Denne 7064 og en litt større. Jeg fikk avslag på begge siden dem mente det var for høy hk rate. Jeg gikk da videre å dokumenterte hva de to orginale turboene var gode for, samt at jeg fikk Full-Race i USA som har vert med å utvikle EFR turboen til å skrive at den fint kunne kjøres på lave 280hk og 4-450hk. Jeg fikk medhold i fra Statens Vegvesen på klagen og fikk da lov å bruke denne 7064 turboen.

 

I det jeg fikk svar på søknaden om å ikke få bruke single turbo så begynte jeg å tenke på top monterte twins. Det hadde gått, men det er dobble prisen og det er TRANGT.

 

De to orginale turboene duger ikke til noe slik dem er i fra fabrikk med keramiske eksoshjul. De tåler lite økingng i ladetrykk før de eksoshjulene blir kastet ut bakover. Det finnes kit som man bygger dem om. Men når alt kommer til alt så er det gammel turboteknologi i fra 80-tallet i lag med 80-talls motorstyring. Eneste grunnen til å beholde twins er at man kan skryte over at man har twins. Klem på ett potent og BRA grenør som dette jeg har kjøpt, Full-Race, DOC-Race, Raw Brokerage, etc  og en moderne turbo med kulelager så kan man faktisk risikere å få enda tidligere ladetrykk enn med den gamle twin turbo teknologien. Jeg ser ikke bort i fra at jeg kan ende opp med fullt ladetrykk på så lavt som 3000rpm med dette om man kjører den litt magert rundt det område. 3000rpm er omtrent der S50en klakker over VANOS og begynner å våkne. Skal ikke ha noe mer enn ca 1-1.2 bar på dette, siden den puster lett denne motoren.

 

Når det kommer til oljepumpen som du nevner her så kom R32GTR tidlig modellen med en stor feil på veiven. Dette ble ordnet på sein modell R32, som min motor er. Men problemet med selve oljepumpen stoppet ikke. De har en tendens til å knekke devene innvendig. Jeg har lest mye om dette. Så snakket jeg med EBB, og han har bygget over 25stk RB26, og ingen har hatt problem med oljepumpen som han visste om. Da kom jeg til å tenke på at det har mulig en sammenheng med at de motorene EBB har levert har hatt veivparti som er balansert til racespec med 0.2g i toleranse. En RB26 veiv som ligger på EBB sin hjemmeside har han 40kg, ja 40!!!kg, på avveie på 8000rpm. Det er ikke rart at oljepumpe drevene knekker da.

 

Det finnes vanvittig mye deler og løsninger til RB26en, men jeg prøver jo å velge "top shelf" varer. Det som gjenstår å kjøpe nå er ID1000 dyser og MAXX Ecu datasprut.

 

Girkassen som du nevner her vet jeg ikke noe om, men dem pleier å sette RB25 girkasse i S14 for den er sterkere. Hvordan den blir å gire med vil vise seg. Jeg ønsker å sette på en BMW kasse etter hvert, men det blir ikke satt av penger til det denne gang.

Ok, virkelig interessant.

Skjønner at du har lagt mye arbeid i research og den slags, for du kan mye!

Den turboen hørtes helgrom ut. Vannkjølt hus forresten?

Enig i at moderne turboer er av ett helt annet slag enn de gamle greiene på RB og 2JZ originalt. Twinturbosystemene føles utdatert ut, sammenlignet med moderne race-turboer.

De er så godt utviklet at spool-up er brått bedre, til tross for mye større turbo, som du sier.

Ok, visste ikke at Garrett turboene på RB26 hadde keramiske hjul.. Da er det ikke mye å "hente" der. Har selv "eksplodert" ett  keramisk eksoshjul på den ene supraen min... Stusselige greier.

 

Tror dette prosjektet blir veldig bra...

ID dyser? Aldri hørt om.

 

 

Det jeg elsker med ekstern wastegate, er muligheten for screamer, men det hadde vel ikke vært tema for deg uansett kanskje, siden dette skal godkjennes.

Denne motoren kommer til å gå så mye bedre enn en original S50 at du kommer til å le deg ihjel, det er jeg helt overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, virkelig interessant.

Skjønner at du har lagt mye arbeid i research og den slags, for du kan mye!

Den turboen hørtes helgrom ut. Vannkjølt hus forresten?

Enig i at moderne turboer er av ett helt annet slag enn de gamle greiene på RB og 2JZ originalt. Twinturbosystemene føles utdatert ut, sammenlignet med moderne race-turboer.

De er så godt utviklet at spool-up er brått bedre, til tross for mye større turbo, som du sier.

Ok, visste ikke at Garrett turboene på RB26 hadde keramiske hjul.. Da er det ikke mye å "hente" der. Har selv "eksplodert" ett  keramisk eksoshjul på den ene supraen min... Stusselige greier.

 

Tror dette prosjektet blir veldig bra...

ID dyser? Aldri hørt om.

 

 

Det jeg elsker med ekstern wastegate, er muligheten for screamer, men det hadde vel ikke vært tema for deg uansett kanskje, siden dette skal godkjennes.

Denne motoren kommer til å gå så mye bedre enn en original S50 at du kommer til å le deg ihjel, det er jeg helt overbevist om.

 

Ja, jeg har hatt utallige timer med lesing angående de motorene. Har også måtte sette meg inn i turbo verden også, har ikke drevet så mye med det de sisste årene.

 

Injection Dynamics er ID forkortelse for, men Bosch sine 1000cc dyser er like da. Veldig bra feedback i fra dem sier han som skal mappe bilen.

 

Jeg er ikke helt fan av screamer lyden, så det hadde utgått hos meg uansett. Jeg må bare håpe at jeg klarer lavt nok trykk med den actuatoren som sitter på denne turboen, hvis ikke må jeg kjøpe meg den actuatoren som heter low boost.

 

Med std effekt vil denne dra i fra S50en, det er det jo ikke tvil om. Newtonmeter spiller mer rolle enn hk når det kommer til skyv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveise sveise sveise. Er klar over at det ikke er noe kunstverk dette her, men jeg håper den gjør jobben. Begynner å få noe dreisen på denne alu TIG-svesingen nå føler jeg.

 

20150810_190731.jpg

 

20150810_203525.jpg

 

Ånding som skal til toppen av catch tank. Litt skeptisk til at denne her kommer til å ligge over oljenivå til en hver tid. Men tenkte å kjøre returen til den bakerste turboen som veivhus ånding også.

 

20150810_203503.jpg

 

3 AN10. 1 som skal i fra drenering i bakkant av topp og 1 som skal i fra bunn av catch tank og ned. Så har jeg 1 ekstra i tilfelle. Mulig det blir to returer i fra catch tank om den kaster mye olje i den.

 

20150810_203447.jpg

 

20150810_203458.jpg

 

Noe finish arbeid gjenstår jo som man ser.

 

20150810_203510.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at sveisene blir tette, bruk noe parafin eller lignende og se om det trenger igjennom. Alu sveis har en lei tendens til å lekke tror jeg.

Sveisa selv ett hull i bunnpanna på min M20 turbo, og sveisa inn AN nippel til oljeretur.

 

Er veldig gøy med alu-sveis, men bunnpanna lekker i hølet jeg sveisa selvom jeg trodde det ble bra....

Alu er også utsatt for "hot cracking", dvs det sprekker opp når det avkjøler seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikkje får det tett så er det jo ikkje trykk der så da er det mulig å lime, har gjort det sjølv med bunnpanne før ...

Brukte rutelim, ellers synst eg du klare deg bra mister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at sveisene blir tette, bruk noe parafin eller lignende og se om det trenger igjennom. Alu sveis har en lei tendens til å lekke tror jeg.

Sveisa selv ett hull i bunnpanna på min M20 turbo, og sveisa inn AN nippel til oljeretur.

 

Er veldig gøy med alu-sveis, men bunnpanna lekker i hølet jeg sveisa selvom jeg trodde det ble bra....

Alu er også utsatt for "hot cracking", dvs det sprekker opp når det avkjøler seg...

 

Riktig. Jeg har sett dette når jeg har holdt på. Fant ut at om jeg var sparsom med tråden så sprakk det. Jeg tok da å satte ned strømmen litt og gikk saktere og pendlet mer. Har ikke hatt noe sprekker etter jeg gjorde det. Det gjelder å ha godt smeltebad og god tid.

 

Om man ikkje får det tett så er det jo ikkje trykk der så da er det mulig å lime, har gjort det sjølv med bunnpanne før ...

Brukte rutelim, ellers synst eg du klare deg bra mister ;)

 

Det jeg også tenker, men Würth har ett to komponent kjemisk metall som er knall bra. Legger på dette om det ikke blir tett. Går an å ta ut bunnpannen uten å ta ned traversen også, mer som en M20  \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, så mye aktivitet i en tråd på bimemrs er det lenge siden jeg har sett.

 

Morro å se at du har tatt opp denne tråden igjenn, selv om jeg fant tråden din på internasjonaltforum. Mye gøy og interessang lesing.

blir spennende og se den videre gangen :)

 

Blir hyppige updates nå framover til det stopper opp neste gang :P

 

Hvilket apparat bruker du til Tig?

 

Er ett Migatronic, men vet ikke hva det heter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bygger vel ikkje bunnpannne en nermast baserer seg på å må tette med noke lim/kjemisk metall seinere, bruke rød penetrant/sporstoff så finner du lett ut om det er tett eller ei, det brukte vi på innsuget vi lagde.

 

Ellers ser det bra ut, bra att du gjer ting sjølv. Å vere avhengig av att andre må hjelpe til med sveis etc hata eg, so å bli mest mulig sjølvhjelpt på det meste er en positiv ting !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...