Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Eksos må jeg også lage, teker det blir 60mm meierirøyr med to dempere og DTM stuss er et must.

Er dette noe du har sjekket opp med tanke på riktig motstand i eksosen?

Leste på ett forum, husker ikke hvor det var men var noen som hadde skiftet eksos på en e36 m3 og hadde tapte rundt 30 hester. Dette hadde han sjekket i benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget ny eksos på min S50B30 og den har ikke katalysator. Mistet ikke 30hk på den.. Min har vært i benk flere ganger.

Finnes mange elendige eksos byggere der ute tydligvis.

hvor mye får man ut på hjul av en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksos må jeg også lage, teker det blir 60mm meierirøyr med to dempere og DTM stuss er et must.

Er dette noe du har sjekket opp med tanke på riktig motstand i eksosen?

Leste på ett forum, husker ikke hvor det var men var noen som hadde skiftet eksos på en e36 m3 og hadde tapte rundt 30 hester. Dette hadde han sjekket i benk.

Den har 60mm rør orginalt med dobble katalysatorer, bobble SMÅ resonatorer og en jævli svær potte bakerst.

Men det har blitt endringer i planene. Skal ikke ha rustfritt anlegg for å unngå klang og muligens den snerr og raspe lyden som ofte er i desse motorene. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil gjøre. Muuuuuuligens kommer jeg til å kjøpe Scorpion bakdel fra Koed til E36M3 og lage mellom delen selv. Viss ikke har jeg og muligens et AC Schnitzer eksosanlegg på hånd fra E36M3. Men det er jo noe av det sisste som blir laga i denne prosessen, så har god tid på planlegging og lese og se hva andre har lagd og gjort før jeg bestemmer meg for hva jeg vil ha.

Han som skal lage eksosen har nok også noen idèer siden han har lagd en del eksosanlegg tidligere.

Sånn ellers så bare venter jeg på deler og driver å ribber E36 karosseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget ny eksos på min S50B30 og den har ikke katalysator. Mistet ikke 30hk på den.. Min har vært i benk flere ganger.

Finnes mange elendige eksos byggere der ute tydligvis.

hvor mye får man ut på hjul av en slik?

Med vanos på fullt, carbonboks, datasprut, 420cc dyser, Audi koiler og 2x2.5" eksos med Ferrita midpotte og Scorpion bakpotte så bremset min S50B30 ca 300hk på svinghjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget ny eksos på min S50B30 og den har ikke katalysator. Mistet ikke 30hk på den.. Min har vært i benk flere ganger.

Finnes mange elendige eksos byggere der ute tydligvis.

hvor mye får man ut på hjul av en slik?

Med vanos på fullt, carbonboks, datasprut, 420cc dyser, Audi koiler og 2x2.5" eksos med Ferrita midpotte og Scorpion bakpotte så bremset min S50B30 ca 300hk på svinghjulet.

Hvordan er lyden med det anlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget ny eksos på min S50B30 og den har ikke katalysator. Mistet ikke 30hk på den.. Min har vært i benk flere ganger.

Finnes mange elendige eksos byggere der ute tydligvis.

hvor mye får man ut på hjul av en slik?

Med vanos på fullt, carbonboks, datasprut, 420cc dyser, Audi koiler og 2x2.5" eksos med Ferrita midpotte og Scorpion bakpotte så bremset min S50B30 ca 300hk på svinghjulet.

mase mase mase :D

bremset på hvilken rulle og hva gav det på hjul

det blir jo bygd en del e30 med e36 og e466 motorer nå så blir spennende å se hva som blir dradd ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPF sin Dyno: 213hk på hjula i den benken.

Rullefeltet til TEF Racing bremset jeg 302hk på svinghjulet.

For meg er dette "skryte" tall.. Sier egentlig ingen ting bare tallene. Er forskjellige tall for hver benk man kommer i..

Det viktigste for meg var at den gikk merkbart bedre etter at PPF hadde mappet den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPF sin Dyno: 213hk på hjula i den benken.

Rullefeltet til TEF Racing bremset jeg 302hk på svinghjulet.

For meg er dette "skryte" tall.. Sier egentlig ingen ting bare tallene. Er forskjellige tall for hver benk man kommer i..

Det viktigste for meg var at den gikk merkbart bedre etter at PPF hadde mappet den på nytt.

okei, begynner jo å bli en del DynaPack rundt om også nå, vertfall rundt her vi bor. greitt å kunne sammenligne med ppf bla som bremser en god del bmw i året

men nå skal jeg ikke skrive mer OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir gøyalt å se når du får startet opp dette;)

men hvordan har du tenkt å gjøre dette med bunnpannen?

e34 bunnpanne og pumpe gir vell en del mindre mengde olje?;)

Bunnpanna blir sveisa om, skal ikke bruke noe som helst fra E34.

Kommer heller ikke til å gå ut med så mye angående den ombyggingen der siden han som er grei og fikser det for meg ikke vil at alle skal gjøre likt som han :) Og det forstår jeg jo veldig godt, jeg liker ikke at alle andre gjør slik som meg heller så.

Siden jeg hverken har kunnskap eller muligheten til å sveise om på slike ting så blir det satt bort. Når jeg får det igjen så passer alt. Da blir det lodding og kløing på eksosen.

Jeg har hørt bilen til Øyvind på film og den brommer flott! Men jeg visste ikke at det var en B30 :o!

Men 213hk på hjula er MYE drivvekstap vil jeg påstå. Jeg bremsa 212.7 på hjula med en Volvo 240 Turbo jeg hadde. Og den hadde 238.7hk/411nm på svinghjulet i motor benk under mapping. Dette var hos Polly Motorsport.

De talla jeg fikk hos han var "HP DIN". Dvs. at programmet tar en utrekning på ATM, høyde, luftfuktighet osv. Slik at man teoretisk sett skal få samme tallet om man benker bilen på fjellet eller nede ved sjøen. Samme gjelder også om det regner ute eller er sol, alle de faktorene spiller jo inn når det kommer til det der med effekt og ikke minst trykk.

Håper jeg får ut mer enn 250 på hjula med denne motoren. Bremsa S14 motoren på rulle hos Toyparts, da fikk jeg 198.7hk på hjula. Så bremsa jeg i Dyna Pack hos EF-Motor, da fikk jeg 163.5hk på hjula. Det var en 215hk motor.

Så skal jeg sammenligne med den gammle motoren, så må jeg nok få bremsa på en Dyna Pack tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så skal du ikke se deg blind på tallene ifra slike benker..

Stig Johansen sin S50B32 som er trimmet mye bremset 300hk i benken til PPF.. Den bremset 420hk i benken til TEF.

En original E39M5 bremser 300hk i benken ifølge PPF.

PPF måler ikke tap i drivverk siden det ikke er interesant. Det som gjelder er HK på hjula.

Tallene man får ut av slike målinger er "skryte" tall på et papir. Det som er kjekt med en slik måling er å se hvordan effektkurven er og ikke hva maks hk blir siden den er forskjellig for hver rulle eller benk man kommer i.

Så kan man jo diskutere til man blir blå og grønn om hvilke rulle som er riktig. De fleste vil ha det til at den rullen eller benken som gir ut mest effekt er den som stemmer best..

PPF sin benk er veldig streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, er helt med på hva du sier :) Var litt av det som var meningen med det jeg skrev og. Med tanke på det hoppet jeg hadde på de to bremsingene på M3en.

Kurvene på S14 motoren var ikke så fine, men jeg bremsa ikke den etter jeg "overhalte" spjeldhusa på den. Var nok noe vacuum lekkasje ute å gikk der som tulla til kurvene. Den gikk hvertfall merkbart bedre etter jeg bytta alt der.

Hva hadde de sakt på BT om du viste pappiret på 213hk da?

"OK, e30 m3 er jo levert med 238hk i Sport Evo utgave så dette får du godkjent :P " hehehe! Skulle vert så lett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...