Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Tok på meg jobben med å bytte VANOS enhet i går, har fått nyoverhalt fra Dr.VANOS.com.

Det var faktisk ikke så verst jobb når en først fant ut hvordan det skulle gjøres, brukte akuratt to timer. Da hadde jeg tatt ut radiator og tatt av toppdekselet et par dager før.

Det er når man monterer VANOS man må vere nøyen. Jeg tror det har vert folk å jobba der med noe før, for jeg er riiiiiiiiiiimelig sikker på at innstillingen på eksos kam var helt ute av posisjon. Det kan vere at årsaken til fuskinen ligger der. Når motor står på TDC veiv skal begge kammene ligge hakk mot hakk, det gjorde innsug kammen, men eksos kammen var sikkert 1cm i fra. Det var også noe ukjent tette masse der, som var av samme type som var smurt over alt rundt vannpompa når jeg bytta den tidligere i år.

Det skal bli oppstart i dag/kveld. Da har den fått 3 nye bankesensorer og ny veivsensor samt ny Vanos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans poeng er vel gjerne at siden du lurer på dette med posisjon, så får du jo eksakt posisjon med låsesett. Men du husket vel på å turne motoren noen ganger etterpå, og sjekke kammene igjen, ikke sant?

Men måtte du flytte på kammene mens du holdt på? Husker ikke om jeg har jobbet med register på S50, men på feks M50 låser jeg kammene og de står med låsene på til jeg er ferdig med vanos.

Hvis din kam sto 1 cm feil, vil du nok merke betydelig forskjell. Jeg har hatt kammer som har vært mindre feiljustert enn det, og eiger av bil har merket stor forskjell etter å hatt bilen hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans poeng er vel gjerne at siden du lurer på dette med posisjon, så får du jo eksakt posisjon med låsesett. Men du husket vel på å turne motoren noen ganger etterpå, og sjekke kammene igjen, ikke sant?

Det var tydelig at kammen stod feil. Når man skal løsne skruene rundt kam drevet så skal man komme til alle skruene i de tre posisjonene man må vri motoren rundt i for å løsne. Men når jeg kom til siste posisjon (TDC) så dekket ene trigger punktet skruen. Det skulle den ikke i følge prosedyren til BMW. Dvs. at splinen ikke har blitt montert riktig på eksos kammen. Da stod jo heller ikke kammen i hakket sitt slik som innsug kammen gjør.

Jeg har bare turnet motoren en gang i forbindelse med å skru fast skruene igjen, men skal jo snu den et par ganger før jeg setter på toppdekselet igjen. Fikk ikke tid til mer i går kveld ser du.

Men måtte du flytte på kammene mens du holdt på? Husker ikke om jeg har jobbet med register på S50, men på feks M50 låser jeg kammene og de står med låsene på til jeg er ferdig med vanos.

Jeg hadde prosedyren til BMW og en DYI fra Beisansystems, så brukte litt fra hver av dem. I følge BMW så skal det bare vere til å løyse og dra vanos rett av. Men i prosedyren til Beisan så kunne man ta å jokke kammen litt att og fram for å få vanos utav spline.

Hvis din kam sto 1 cm feil, vil du nok merke betydelig forskjell. Jeg har hatt kammer som har vært mindre feiljustert enn det, og eiger av bil har merket stor forskjell etter å hatt bilen hos meg...

1cm er jo flere tenner feil hvis man hadde sammenlignet med vanlig register på en vanlig motor. Så at det kan blir noe forskjell det håper jeg jo på da. Bare håpe at det ikke smeller noe når jeg starter :P hehe! Da blir det ikke noe kjøring til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare turnet motoren en gang i forbindelse med å skru fast skruene igjen, men skal jo snu den et par ganger før jeg setter på toppdekselet igjen. Fikk ikke tid til mer i går kveld ser du.

Jeg hadde prosedyren til BMW og en DYI fra Beisansystems, så brukte litt fra hver av dem. I følge BMW så skal det bare vere til å løyse og dra vanos rett av. Men i prosedyren til Beisan så kunne man ta å jokke kammen litt att og fram for å få vanos utav spline.

1cm er jo flere tenner feil hvis man hadde sammenlignet med vanlig register på en vanlig motor. Så at det kan blir noe forskjell det håper jeg jo på da. Bare håpe at det ikke smeller noe når jeg starter :P hehe! Da blir det ikke noe kjøring til neste år!

Jeg turner alltid motor 4 turn, og sjekker register igjen før oppstart. Går alt fint rundt og register stemmer, så smeller det ikke.

Vanlig register på vanlig motor? Dette er jo en vanlig motor, dette også - er ikke noe mer spesiellt enn at den heter S kontra feks M ;) Vil anta at den sto en tann feil, hvis den sto 2 tenner feil burde du ha merket det for lenge siden.

Ang vanos, du skal nok kunne ta vanos rett ut ja - men vanosdrevet henger ofte litt, men det er normalt sett bare å "jokke" litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig register på vanlig motor? Dette er jo en vanlig motor, dette også - er ikke noe mer spesiellt enn at den heter S kontra feks M ;) Vil anta at den sto en tann feil, hvis den sto 2 tenner feil burde du ha merket det for lenge siden.

Ang vanos, du skal nok kunne ta vanos rett ut ja - men vanosdrevet henger ofte litt, men det er normalt sett bare å "jokke" litt...

Ja, vanlig register, for jeg har ikke gjort noe med registeret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se om det løser seg nå larsen. Jeg har trua:)

Håper det, hvis ikke så er det ikke mye mer å bytte. Da gjenstår det følerene til VANOS, som sikkert blir byttet før neste sesong uansett, og 4 nye coiler med hetter. Som også sikkert blir byttet før neste sesong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se om det løser seg nå larsen. Jeg har trua:)

Håper det, hvis ikke så er det ikke mye mer å bytte. Da gjenstår det følerene til VANOS, som sikkert blir byttet før neste sesong uansett, og 4 nye coiler med hetter. Som også sikkert blir byttet før neste sesong :)

Har du testet med en annen ecu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bra at den har stått feil i det hele tatt, selvfølgelig vil det merkes en forskjell her. Er ikke vits i og spekulere i noe annet engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...