Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, gjerne det :) Jeg tenkte å lage min samme inner dia som orginal ny skive og slik at jeg krymper den inni E36 skiva og sikkrer den med sveis. Kan gjerne sveise rundt hele kanten også om det lar seg gjøre i sveisemaskinen vi har på jobb.

orginal dim på 325 er hvertfall 160mm.

de som lagde hylsen til meg ville ikke sveise pga forskjellige stål. så de brukte z skruer slik at hylsen ikke skulle vri seg.

han varmet også hylsen godt opp før han slapp den nedi.

kan høre litt med han som lagde hylsen til meg hvordan han gjorde det.

sender bilde i morgen :)

Burde han ikke heller ha varmet opp skiven?

Det lille jeg kan av materiale så utvider metall seg med varme. Ville derfor varmet opp skive og kjølt ned hylse før jeg presset det sammen.

Hvis dere ikke har tenkt å bruke brekket aktivt er det ikke behov for å sikre den hylsen så mye - det er jo en parkeringsbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på skolen om dagen å regner på krympeforbindelser faktisk og dette er jo en veldig aktuell case :) Som Kristov sier er det selvfølgelig skiva som må varmes opp, og kreftene den normalt blir utsatt for er ikke rare greiene. Et pressmonn på 60-80 μm vil holde lenge. Da trenger du en temperaturdifferanse på 100 grader for å slippe hylsa ned i skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke henge meg for mye opp i hvordan han gjorde det. Skal høre med han på skolen ikveld :)

Men her kommer det noen bilder Larsen.

Han som gjorde jobben jobber for kristiansand skruefabrikk og er en meget dyktig kar på metall arbeid!!

Edit: jeg målte med skyvelæret og da kom jeg fram til at hylsen var 10.54mm tykk.

Så da må du ha en inner dim på 160mm og en ytter dim på ca 181,08mm vis jeg ikke tar feil.

Men for sikkerhetsskyld ville jeg ha målt inner dimen i de nye e36 skivene dine.

innerdimen skal være 160mm uansett;)

si4wfq7ffc5uakb6bfee.jpg

q4yhafm2772sbs9rpq9t.jpg

pkugsb0eiacpp17ot1i5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der såg jo forferdelig enkelt og greit ut :)

Må bare kjøpe meg noen skiver så er jeg klar. Men den set skruen til skiven passer ikke i hubben lenger?

Dette er pga det er std 4 bolt hub/spindel som står på.. jeg holder på å bygge om fra

4->5 bolt understell, så måtte jeg bare ha en test av hvordan det ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om det passer på 5 bolt hub da?

Nei det passer ikke, men hva skal du med den sett skruen. Den har jo ingen praktisk betyding.

Perfeksjon Øyvind ;) Neida, den har jo ikke det.

Fikk henvendelse på RS felgene også i dag, så da kan man jo håpe det blir noe mer cash i kassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600+whp og 3-plata clutch knekte iallefall akslene ved splinesen gang på gang :?

Det kan jeg også skrive under på! :)

Vanlig e30 bakstilling er for dårlig når man får en del krutt under panseret.

Jeg knekte 3-4 medbringere i diffen og 1 eller 2 knuter på nulltid

Nå har jeg PPF-oppsettet, med 210 diff, nye m5 knuter og PPF aksler.

Da har man både diff, knuter og nav som holder.

Overlegent alt annet.. :)

Er litt jobb, men ikke så jævlig mye igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lage til festeskrue til skivene, tok jeg en bolt som jeg slipte spiss og skrudde inn fra innsiden så spissen akkurat stakk ut over annleggsflaten.

Derfra er det bare å klaske til med en hammer så får du et gullgodt kjørnermerke å bore etter fra innsiden, så er det bare å forsenke hullet(fra utsiden) å finne en passende skrue å sette i.

Jeg valgte dog å bore halvveis inn med større bor så jeg kunne bruke de umbrakoskruene som er original på vanlig E30, de ser ut som noen litt grove setskruer med en liten kant i toppen, men det vet du vel sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om det passer på 5 bolt hub da?

Nei det passer ikke, men hva skal du med den sett skruen. Den har jo ingen praktisk betyding.

Perfeksjon Øyvind ;) Neida, den har jo ikke det.

Fikk henvendelse på RS felgene også i dag, så da kan man jo håpe det blir noe mer cash i kassen!

Perfeksjon!!! Også synes du den hylsa inni skiva var en god ide!! OMG!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...