Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

ja. hehe , her henger det igjen litt nynorsk enda ;) .

Det er noen år siden jeg sist rotet med både piggyback og sprut , men også dårlig isolering ved skjøting av kabler kunne skape trøbbel.

Det kan skape trøbbel ja. Men måten jeg har lodda på er subsea godkjent, så det er ikke noe jalla lodding her ;) heh!

er ikke en sensor på registeret eller noe da? symptomene virker kjent.

Jeg har ikke peiling på hva det er. Får bare fortsette å feilsøke. Begynner med å bytte de delene som er billigst så ser jeg. Den funker som den skal på høye gir så... Første og andre er jo stort sett bare start gir uansett.

Ja dette blir vel 4. året på gatebil. jaja men da må du ta det på nava da sånn så flesteparten gjør :P

Skal i Dynapac en gang, men den effekten er ikke så viktig for meg i grunn. Raimond har bestillt seg Dynapac, så jeg skal over til han når han får den oppe å går. Gidder ikke reise land og strand for å få noen tall liksom... Ser de fleste som bremser S50B32 Euro motor på rullene i E30 ligger på rundt 278-289hk på hjula. Så da konstanterer jeg min motor som helt frisk på høye gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke chippet som jeg vet hvertfall, har turtall sperra der den er orginalt så...

Fuskinga er over hele registeret i første og andre gir, merker ingen ting fra 3-6.

Merka at viss jeg gir på litt i første og andre før motoren er helt varm, så har jeg et par punkt på registeret der den ikke fusker. Men den drar sinnsykt mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok , uansett ville jeg ikke ha brukt penger på å bytte så veldig mye før problemet er lokalisert . MEN om coilene er gamle så gjør du deg selv å motoren nok en tjeneste med å bytte de uansett ;)

kjøp eller lån deg en billi A\F logger og logg 1 og 2 gir .. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man står en en rullende landevei så måler den effekten på svinghulet ikke på hjula.

Når de slipper opp etter et drag så lar de den rulle i fri en stund og da skal rullen beregne tapet i drivverket. Så er det en formel i dataen som regner ut hvor mye svinghjuls hk den har.

At du har 30hk mere på hjula ifra originale motor enn i min som er lettere trimmet tror jeg ikke noe på.. ;)

En DynoPack den måler effekten på navet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldrig hørt om Øyvind. Jeg har vert hos Polly å bremset biler, og han kan sakene sine. De talla jeg fikk hos Polly var hk ut på hjulene. Skal man måle svinhjuls hk så må man i motor bremse benk.

Jeg bremsa Volvo motoren til 238.4 og 411.5nm i motor benken til Polly. Så satte jeg den i bilen å kjørte tilbake, og med litt annen ladetrykks kurve og litt overboost så fikk jeg 212.3 og 327nm på hjula. Da sa han at jeg kunne si at jeg hadde 240hk på svinghjulet uten å skryte.

Raimond nevnte ikke noe om noe slikt som du snakker om her. Han mappa en Cosworth mens jeg var der, og da fikk han fire hundre og noe på hjula. Så snakka han om et annet tall i motoren.

Han hadde tatt en S50B32 for en stund tilbake og den hadde han litt mer på hjula enn min. Og viss han regnet 10% drivverkstap så stemte det sånn ca med oppgitt fabrikk effekt. Og de har bremsa mangen biler som ikke har vert trimmet. Så jeg velger å tro på det inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akoratt av denne grunnen skulle alle vært målt på samme måte. Noen bremser i motorbenk, andre på nava og noen på rulle. folk vil aldri bli enige da om drivverkstap osv. Men blir spennende å se hva du får i dynopacken da i forskjell til øyvind feks, som har sprut og samme motor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så handler bremsinga mer om å få sjekket at ting er i orden, at man får et tall i tillegg det er jo bare noe som kommer med. Nå fikk jeg jo ikke mål A/F denne gangen desverre. Jeg må få sveist inn en mutter på eksosen så vi kan få en nøyaktig måling på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på rullende landevei med min S50B30 hos TEF racing for et år siden fikk vi ut hk på svinghjulet.. Det just derfor de lar hjulene spinne i fri på rullen en stund. Da beregner de tapet i drivverket sånn ca..

Skal du ha nøyaktig effekt på svinghjulet så må du i motorbenk ja..

Min S50B30 bremset da 302hk på NAVET på den rullet. Da også med datasprut. Så reiste jeg til PPF. Der byttet vi til større dyser og mappet i Dynapack.. Da bremset samme motoren, men med større dyser og nye koiler 213Hk på hjula!

Den motoren jeg har nå(S50B32) som er overhalt med nytt register, nye kammer, justerbare kammdrev, nye ventiltettinger osv, samme datasprut og dyser som sto i S50B30en, samme eksos og carbonboks så bremse den 266Hk hos PPF og 258hk hos UMS i stavanger.

En annen ting er at det er myyyye mere tap i drivverket en 12 eller 15% som folk snakker om. Jeg tipper at det er nærmere 25% tap i drivverk.

Hvis du snakker med flere som har vært i dyno benker med originale biler så vil du høre at de også synes det er rart at effekten er så lav.

Et par eksempel ifra benken til PPF(DynoPack) er:

En original E39M3 med 400hk bremser 300hk der.

Stig Johansen sin E30M3 med en heftig trimmet S50B32 bremser 300hk hos PPF.

Sykt at Stig sin da bare har 10-20 hk mere enn en original S50B32..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på rullende landevei med min S50B30 hos TEF racing for et år siden fikk vi ut hk på svinghjulet.. Det just derfor de lar hjulene spinne i fri på rullen en stund. Da beregner de tapet i drivverket sånn ca..

Skal du ha nøyaktig effekt på svinghjulet så må du i motorbenk ja..

Min S50B30 bremset da 302hk på NAVET på den rullet. Da også med datasprut. Så reiste jeg til PPF. Der byttet vi til større dyser og mappet i Dynapack.. Da bremset samme motoren, men med større dyser og nye koiler 213Hk på hjula!

Den motoren jeg har nå(S50B32) som er overhalt med nytt register, nye kammer, justerbare kammdrev, nye ventiltettinger osv, samme datasprut og dyser som sto i S50B30en, samme eksos og carbonboks så bremse den 266Hk hos PPF og 258hk hos UMS i stavanger.

En annen ting er at det er myyyye mere tap i drivverket en 12 eller 15% som folk snakker om. Jeg tipper at det er nærmere 25% tap i drivverk.

Hvis du snakker med flere som har vært i dyno benker med originale biler så vil du høre at de også synes det er rart at effekten er så lav.

Et par eksempel ifra benken til PPF(DynoPack) er:

En original E39M3 med 400hk bremser 300hk der.

Stig Johansen sin E30M3 med en heftig trimmet S50B32 bremser 300hk hos PPF.

Sykt at Stig sin da bare har 10-20 hk mere enn en original S50B32..

Nå må du slutte å bortforklare/rettferdiggjøre at du fikk så lite hk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...