Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, Dynapack er streng. Men at man får hk på svinghjulet på ruller er uhørt. Det må være en spesiell benk de har hos TEF da...

Grunnen jeg fikk hos Polly til at de lot den spinne fritt var for at de ikke skulle bremse rullene ned med bilen når den gikk så fort. Men men. Jeg skal i Dynapack før eller seinere.

Må huske på at jeg har lettere svinghjul, det gir mer drivhjuls hk ;) hehehehe! 30hk tvert!

Min 215hk S14 bremsa jeg 163.5 i Dynapack. Den S14 motoren på 195hk vi bremsa på lørdag fikk 163hk på rulla, og den gikk for fett. Jeg bremsa min S14 på samme rulla tidligere og fikk 198.3hk, det var med chip til 195hk motor. Og jeg bytta chip til 215hk før jeg gikk i Dynapacken. Så om det er reelt med mer hk med 195hk chip på 215hk motor vet jeg ikke...Litt rart egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på rullende landevei med min S50B30 hos TEF racing for et år siden fikk vi ut hk på svinghjulet.. Det just derfor de lar hjulene spinne i fri på rullen en stund. Da beregner de tapet i drivverket sånn ca..

Skal du ha nøyaktig effekt på svinghjulet så må du i motorbenk ja..

Min S50B30 bremset da 302hk på NAVET på den rullet. Da også med datasprut. Så reiste jeg til PPF. Der byttet vi til større dyser og mappet i Dynapack.. Da bremset samme motoren, men med større dyser og nye koiler 213Hk på hjula!

Den motoren jeg har nå(S50B32) som er overhalt med nytt register, nye kammer, justerbare kammdrev, nye ventiltettinger osv, samme datasprut og dyser som sto i S50B30en, samme eksos og carbonboks så bremse den 266Hk hos PPF og 258hk hos UMS i stavanger.

En annen ting er at det er myyyye mere tap i drivverket en 12 eller 15% som folk snakker om. Jeg tipper at det er nærmere 25% tap i drivverk.

Hvis du snakker med flere som har vært i dyno benker med originale biler så vil du høre at de også synes det er rart at effekten er så lav.

Et par eksempel ifra benken til PPF(DynoPack) er:

En original E39M3 med 400hk bremser 300hk der.

Stig Johansen sin E30M3 med en heftig trimmet S50B32 bremser 300hk hos PPF.

Sykt at Stig sin da bare har 10-20 hk mere enn en original S50B32..

Nå må du slutte å bortforklare/rettferdiggjøre at du fikk så lite hk! :lol:

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på rullende landevei med min S50B30 hos TEF racing for et år siden fikk vi ut hk på svinghjulet.. Det just derfor de lar hjulene spinne i fri på rullen en stund. Da beregner de tapet i drivverket sånn ca..

Skal du ha nøyaktig effekt på svinghjulet så må du i motorbenk ja..

Min S50B30 bremset da 302hk på NAVET på den rullet. Da også med datasprut. Så reiste jeg til PPF. Der byttet vi til større dyser og mappet i Dynapack.. Da bremset samme motoren, men med større dyser og nye koiler 213Hk på hjula!

Den motoren jeg har nå(S50B32) som er overhalt med nytt register, nye kammer, justerbare kammdrev, nye ventiltettinger osv, samme datasprut og dyser som sto i S50B30en, samme eksos og carbonboks så bremse den 266Hk hos PPF og 258hk hos UMS i stavanger.

En annen ting er at det er myyyye mere tap i drivverket en 12 eller 15% som folk snakker om. Jeg tipper at det er nærmere 25% tap i drivverk.

Hvis du snakker med flere som har vært i dyno benker med originale biler så vil du høre at de også synes det er rart at effekten er så lav.

Et par eksempel ifra benken til PPF(DynoPack) er:

En original E39M3 med 400hk bremser 300hk der.

Stig Johansen sin E30M3 med en heftig trimmet S50B32 bremser 300hk hos PPF.

Sykt at Stig sin da bare har 10-20 hk mere enn en original S50B32..

Nå må du slutte å bortforklare/rettferdiggjøre at du fikk så lite hk! :lol:

?

Det var humoristisk ment, men hver gang noen bremser litt mer effekt enn det du mener er riktig/mulig kommer du opp med de samme eksemplene og referer til din egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da!!

Du har virkelig skjønt dette. #-o

Jeg må jo sammenligne med biler jeg har erfaring med og biler jeg faktisk har vært i benk med selv. Hva ellers skal jeg sammenligne med kan du fortelle meg det siden du tydeligvis synes det jeg skriver er for teit..

Men det er jo genialt hvis Larsen sin motor har mere effekt enn min. Da betyr det at carbonboks, kvasse kammer, datasprut og store dyser faktisk gir MINDRE effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får møtest i Dynapacken i Stavanger en dag da Øyvind, så kan vi bremse under samme forhold. Da kan vi få konstantert hvor mye det har å si :)

Edit: Du må vel merke at bilen din går betraktelig bedre enn før? Men viss du ikke klarer å kjøre fra Tommy med S54 så kan man jo begynne å lure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javist, men jeg var jo der for noen uker siden.. 258hk.

De hadde en original E36 3,2L som hadde bremset 270hk for et par år siden der så min motor er trimmet ned.. Flere og flere bevis på det nå.

Vi bør heller møtes på Våler og se om du klarer kjøre ifra meg og sammtidig holde følge med Stig sin.. Den har jo bare 300hk på hjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da!!

Du har virkelig skjønt dette. #-o

Jeg må jo sammenligne med biler jeg har erfaring med og biler jeg faktisk har vært i benk med selv. Hva ellers skal jeg sammenligne med kan du fortelle meg det siden du tydeligvis synes det jeg skriver er for teit..

Men det er jo genialt hvis Larsen sin motor har mere effekt enn min. Da betyr det at carbonboks, kvasse kammer, datasprut og store dyser faktisk gir MINDRE effekt..

Det kan jo faktisk være tilfelle at motoren din ikke er i så god stand og er mappet så bra som du selv velger å tro?

Hva om dere heller tester 0-100, 0-200 og 100-200 i stedet for å se seg blind på effekttall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får møtest i Dynapacken i Stavanger en dag da Øyvind, så kan vi bremse under samme forhold. Da kan vi få konstantert hvor mye det har å si :)

Edit: Du må vel merke at bilen din går betraktelig bedre enn før? Men viss du ikke klarer å kjøre fra Tommy med S54 så kan man jo begynne å lure...

Det kan du nok glemme uten dobbelvanosen i funksjon i alle fall.

Jeg bremset jo 312hk på navet med kun datasprut og vanos bortplukka i en RotoTest....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går det jo mye på sjofør og bremser og vekt...og satsing. Jeg har en tendens til å satse mye. Klarte å hevde meg ganske bra når jeg kjørte på Våler med S14 motor og vanlige dekk.

Men om jeg hadde tatt den utpå nå så er jeg ikke sikker på om jeg hadde høvla rundetidene så mye selv om den går jævli mye bedre. En av grunnene er at jeg har nå 18" felger som er ubrukelig på en E30M3 som bane felger (ja Stig har 18"). Skulle jeg hatt 18" så måtte felgene vert smalere og dekkene må fylle felgen.

Både du og Stig har mer bane erfaring og mer bremser enn jeg har, og R-dekk. Men kanskje jeg kan hevde meg til neste år når jeg får på E36M3 bremsene og kanskje sommler meg til å kjøpe noen bane hjul.

Gidder liksom ikke å prioritere banehjul når jeg kjører på bane 1 gang i året.... Hvertfall til nå.

Forresten, har snakka med Claus på Felgen-Garage. Han kunne ordne om innpresset til meg for 400euro. Så da tror jeg at jeg bare sender felgene ned til han i vinter og får et innpress på dem slik at jeg kan ha E36M3 bremsene på forran.

Hvordan du skal få mindre hester med "trimminga" di sjønner ikke jeg hvertfall.... Det må da være et dårlig sprut eller enn jævla dårlig map.

Se på dette f.eks. Mindre HK med Alpha-N mot orginal DME med og uten LMM.

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1479067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da!!

Du har virkelig skjønt dette. #-o

Jeg må jo sammenligne med biler jeg har erfaring med og biler jeg faktisk har vært i benk med selv. Hva ellers skal jeg sammenligne med kan du fortelle meg det siden du tydeligvis synes det jeg skriver er for teit..

Men det er jo genialt hvis Larsen sin motor har mere effekt enn min. Da betyr det at carbonboks, kvasse kammer, datasprut og store dyser faktisk gir MINDRE effekt..

Det kan jo faktisk være tilfelle at motoren din ikke er i så god stand og er mappet så bra som du selv velger å tro?

Hva om dere heller tester 0-100, 0-200 og 100-200 i stedet for å se seg blind på effekttall?

Da har du jo det med utveksling og vekt igjen, det er så jævla mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke flink til og kjøre på bane, men jeg prøve å kjøre så mye jeg kan når jeg er på en bane.. Man blir ikke flink til og kjøre hvis man bare ser på.

Er på slettene jeg mener at du bør holde følge med Stig. I svinger går nok ikke det. Han sin bil er ganske brutalt satt opp.

Stig kjøre på 17" 225 R-dekk.

Leif harald på forumet her har E30 med S54 og Vipec sprut. Han bremset bare 288hk på hjula. 8 hk mere enn din i en motor som i utganspunktet har 22hk mere enn din!! Han var i DynoPack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er vi ikke ferdig med å sammenligne Dynapack resultater med rulle resultater nå da?

Vi vet jo alle at det blir mye mindre tall i en slik...

Kanskje Vipec sprutet spiser hester? Hvem vet. Sleng på noe skikkelig. Autronic eller noe...Kanskje Vanos har mer å si enn enkelte tror?

Kanskje en av bilene slipper på clutchen? Kanskje den ene hadde en dårlig dyse? Kanskje jeg har turbo uten å vite om det :P heh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tall på papiret betyr ingenting for annet en dyno queens og burne børse. Hva bilen presterer i virkeligheten er det som teller. Aks 100-200km\t gir en god pekepinn på hva bilen er god for . men klart der er MANGE ting å ta stilling til der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min S50B30 bremset da 302hk på NAVET på den rullet. Da også med datasprut. Så reiste jeg til PPF. Der byttet vi til større dyser og mappet i Dynapack.. Da bremset samme motoren, men med større dyser og nye koiler 213Hk på hjula!

Skriveleif? Du mener 302 hk kalkulert på svinghjulet ja, og ikke navet bak (På rulla til TEF)?

Overraskende lave tall du fikk på PPF med B30n ja, spesielt siden det var tunet såpass. Spent på min egen så godt som orginale B30 da gitt. Vet PPF har bremset en B30 til 198whp en gang, så det er nok kanskje rundt der da.

Skal man kappkjøre på bane som referansepunkt så må man ihvertfall huske på diffutveklinger, girutveksling og vekt i betrakning. Med optimaliserte utvekslinger kan dere alle bli frakjørt av en S14 sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...