Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Ja du må ha ny toppdeksel pakning og du bør også bytte de to pakningene som tetter rundt plugg hullene inni toppdekselet.

Er du uheldig så svetter den olje ifra vanos siden den er veldig skitten av dritt i forkant.. Følg godt med der etter at du har vasket den ren.

Du må ha ny bunnpanne pakning også når du skal ha av bunnpannen.

Bytt stramme hjulene også og på med ny dynamo reim.

Kommer ikke på noe mere i farten.

En annen ting er at jeg hadde sjekket registeret på den. Sett om kjede banene er mye slitt, men det krever litt mere demontering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må ha ny toppdeksel pakning og du bør også bytte de to pakningene som tetter rundt plugg hullene inni toppdekselet.

Er du uheldig så svetter den olje ifra vanos siden den er veldig skitten av dritt i forkant.. Følg godt med der etter at du har vasket den ren.

Du må ha ny bunnpanne pakning også når du skal ha av bunnpannen.

Bytt stramme hjulene også og på med ny dynamo reim.

Kommer ikke på noe mere i farten.

En annen ting er at jeg hadde sjekket registeret på den. Sett om kjede banene er mye slitt, men det krever litt mere demontering..

De pleier å være ganske skittne i forrkant der siden man ikke kommer til å spyle eller vaske der på E36, men jeg finner ut om det lekker noe der når jeg har vaska og fått gang på det i E30en.

Reima og strammerene har jeg tenkt på, men det må vente litt tror jeg. Heh, det register greiene golder jeg meg lengst mulig vekke fra. Dessuten skal det ikke være noe som bør være nødvendig å bytte der på en motor som er gått 150.000km. I tilfelle så får det vente til neste vinter, koster jo skjorta de delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, endelig en motor din bil fortjener. :D

Når du skal sette på bunnpanna igjen, MÅ du bruke nye pakkning og et gromt pakknings stoff. For lekker fort etter at den er sveist om.

Grom garasje hadde du også. :D

Jo takk du :) Skal bestille ny pakkning, så har jeg noe grom stoff liggende jeg brukte på S14. Liquid gasket FTW! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må ha ny toppdeksel pakning og du bør også bytte de to pakningene som tetter rundt plugg hullene inni toppdekselet.

Er du uheldig så svetter den olje ifra vanos siden den er veldig skitten av dritt i forkant.. Følg godt med der etter at du har vasket den ren.

Du må ha ny bunnpanne pakning også når du skal ha av bunnpannen.

Bytt stramme hjulene også og på med ny dynamo reim.

Kommer ikke på noe mere i farten.

En annen ting er at jeg hadde sjekket registeret på den. Sett om kjede banene er mye slitt, men det krever litt mere demontering..

S14 SKAL register byttes ved 150000km. Det står faktis i BMW sin service manual.. S50 register er veldig likt.. Hvis ikke du har planer om å dra masse mere turtall enn originalt så går det nok bra..

Register bytte er dyrt ja.. 10-12000 i deler + at toppen må av for og få av kjede banene.. Masse arbeid :)

De pleier å være ganske skittne i forrkant der siden man ikke kommer til å spyle eller vaske der på E36, men jeg finner ut om det lekker noe der når jeg har vaska og fått gang på det i E30en.

Reima og strammerene har jeg tenkt på, men det må vente litt tror jeg. Heh, det register greiene golder jeg meg lengst mulig vekke fra. Dessuten skal det ikke være noe som bør være nødvendig å bytte der på en motor som er gått 150.000km. I tilfelle så får det vente til neste vinter, koster jo skjorta de delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S14 SKAL register byttes ved 150000km. Det står faktis i BMW sin service manual.. S50 register er veldig likt.. Hvis ikke du har planer om å dra masse mere turtall enn originalt så går det nok bra..

Register bytte er dyrt ja.. 10-12000 i deler + at toppen må av for og få av kjede banene.. Masse arbeid :)

Jeg er ikke interessert i å dra den lenger enn der turtallsperra står orginalt, det er ikke noe greier har jeg lest. Men chip må jeg nok ha, så lenge den ikke inneholder flytting av turtallsperra. Jeg roter meg ikke borti det registeret nå hvertfall, den må tåle 5-10.000km til. Blir ikke noe serlig mer kjørt enn det i sommer regner jeg med.

Nå når jeg gjør dette så får jeg jo litt innsikt i hvordan motoren er byggd opp, så da er det ikke så spy å våge seg utpå det kanskje en annen gang. Planen til S14 var å kjøpe litt og litt register deler og ta det til vinteren, meeeeen så ble jo ikke det da :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste tekniske bakdelen med lettere svinghjul som jeg kan se er at det ikke er avstemt i balanseringen av veivpartiet og kan i ekstreme tilfeller føre til lokale varmeansamlinger ved bryting. Men dette skal visstnok være turtallsbestemt ettersom jeg skjønner.

Det kom også fram mange gode tips her om å sjekke ting på S50. Den oljepluggen var ny for meg. Har også sett flere S50 som har blåst o-ringer i vanosenheten og motorommet har sett ut som et oljebad etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :) Jeg vurderer selv clutch kit inkl svinghjul fra gripforce.com :D Hvem stage skal du ha ? Hvilke fordeler og ulemper er det med letta svinghjul ? Ser det er litt forskjellige lammeler på de forskjellige stage'ene, hva er forskjellen ? Takker for svar :D

Jeg vil ha Stage 2. Jeg hadde alu svinghjul på 3.5kg på S14 og kan ikke si at det var noe ulemper med det. Men på S50 så er det dobbeltmasse svinghjul og når man da setter på et enkeltmasse så vil man få litt rattling fra koblingen, noe enkelte kan finne sjenerende. Jeg vet jo at det skal være sånn så kommer ikke til å plage meg så veldig mye. Fordelen er jo at motoren blir mye hissigere på turtallet og blir mer mellomgass vennlig for å si det sånn.

Det er nok lamellene som skiller det forskjellige stage'ene, så ser du jo hvor mye hk de holder til. Jeg vil ikke ha sinter lamell så da blir det stage2 på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg og holde deg vekk ifra chip.. Den motoren går magert nok originalt, med chip går den enda mere magert på toppen og det har du ikke lyst til.

Spar de 5-6000kr til noe helt annet som feks nytt register.. :)

Ifølge PPF er det en måte man får mere hk(ekte hk) ut av S50 og det er kvasse kammer, vekk med vanos, større dyser og datasprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller turbo :) Han Trimchip i Bergen driver jo å live mapper chipper. Det er jo hauevis med forskjellige chipper man kan få tak i, så det kan da ikke gjelde alle at han går magert på toppen?

Såg også at VAC Motorsport solgte et remhjul kit som skulle gi mindre motstand og hente fram 11hk ca, aaaaaaaaaaaaah, skeptisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller turbo :) Han Trimchip i Bergen driver jo å live mapper chipper. Det er jo hauevis med forskjellige chipper man kan få tak i, så det kan da ikke gjelde alle at han går magert på toppen?

Såg også at VAC Motorsport solgte et remhjul kit som skulle gi mindre motstand og hente fram 11hk ca, aaaaaaaaaaaaah, skeptisk :P

Hvordan programerer han live? Han han rullefelt eller dyno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller turbo :) Han Trimchip i Bergen driver jo å live mapper chipper. Det er jo hauevis med forskjellige chipper man kan få tak i, så det kan da ikke gjelde alle at han går magert på toppen?

Såg også at VAC Motorsport solgte et remhjul kit som skulle gi mindre motstand og hente fram 11hk ca, aaaaaaaaaaaaah, skeptisk :P

Hvordan programerer han live? Han han rullefelt eller dyno?

Motorveien og sånt, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tid den sorg, det blir ikke noe chip med det første. Tror jeg skal klare meg med den effekten en stund.

Men har du et delenummer på den oljetrykks ventilen? Finner ikke delenummer på RealOEM, skrudde den ut men stod ingenting på den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...