Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Der støtter jeg Øyvind helt ut. E36 forstilling på E30 er egentlig kjent som billig-varianten for de som ikke tar seg råd til E30 M3 deler. Men ettersom jeg har skjønt skal det være mulig å få på e36 bremser ganske lett. Bilen til Ståle Wenås har vel e30 frostilling og e36 bremser såvidt jeg husker.

Gratulerer med gevinsten forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr påstå at det er ganske drøyt hvis du bruker 53.000 på å godkjenne den med den motoren.., virkelig!

Selg heller s50b32 og kjøp en s50b30, den får du godkjent.. gratis! da har du mest sannsynlig mer penger fra b32en også, Ender du opp med 60k i gromdeler til bilen din...

Sååå jævlig stor forskjell er det ikke på b30 og b32...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har du enkelt og greit ikke kjørt en B30 og en B32. Du snakker om 35hk i forskjell på de to motorene, og B32 er en rakett i forhold.

Det alternativet er ikke aktuelt for min del, det blir som å gjøre alt arbeidet om igjen. Dessuten finner jeg heller ikke noe dokumentasjon på at E30M3 kan være god for 286hk heller. Hvordan de får det godkjent i E30 lurer jeg fælt på...desverre så er det ingen som vil gå ut med den informasjonen.

Det er jævlig drøyt å bruke alt det penger på å godkjenne den med den motoren. MEN, så er det jo veldig morro å ha absolutt alt på stell når man har lakt ned så mye tid og penger i bilen. Slippe å tenke på hva som kan skje om jeg blir stoppa i teknisk kontroll og om man skulle komme til å krasje med noen. Er verre å sitte med et lån på 600.000,- som man må betale i erstatning til noen for man kjører ulovlig bil. Biltilsynet har noe så sinnsykt med kontroller her for tiden, de har vert opp til 3 ganger i uken nå i det sisste. Så, når jeg får bilen godkjent med alt, skal jeg kjøre dit som dem har kontroll hver eneste gang og smile bredt til dem. Helt til de ikke gidder å stoppe meg lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr påstå at det er ganske drøyt hvis du bruker 53.000 på å godkjenne den med den motoren.., virkelig!

Selg heller s50b32 og kjøp en s50b30, den får du godkjent.. gratis! da har du mest sannsynlig mer penger fra b32en også, Ender du opp med 60k i gromdeler til bilen din...

Sååå jævlig stor forskjell er det ikke på b30 og b32...

Skjønner ikke at du gidder bruke tid på og skrive slik svar en gang! Detter har du ikke greie på og du vil mest sannsynlig aldri får det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med en slik gevinst da! :) I mine øyne stiger bilen i verdi viss du får godkjent med S50B32, så det vil jeg ikke si er penger ut av vinduet.

Den stiger i markeds verdi, men den stiger ikke noe mer for meg om du skjønner...

Du vil ikke har E36M3 fjørbein. Det er ikke noen god løsning på E30.

Tror ikke det blir det alikevel, sjekka litt priser så det viser seg at et bare er 700kr i forskjell på KW V2 til E36M3 og E30M3. Må selfølgelig ha hjul lager utenom, men da kjøper jeg E28 til rundt 700kr stk. Så beholder jeg K-Sport topp lagrene også. Mangler bare Sport Evo fram skjermer da, så kan jeg gå enda lavere :)

Jeg har SE skjermer foran og hvis jeg justere så lav at dekkene ligger helt jevnt med hjulbuen så går hjulene imot innerskjermen oppe inni hjulhuset.

Mitt understell jobber en del i humper slik at jeg må ha klaring. Et dønn stivt oppsett er bare søppel både å kjøre med og når det gjelder egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-Sport er dønn stivt, og det begynner jeg å bli gaske lei av. Selv om det funker ganske bra på bane da, synst jeg. Nå har jeg ikke kjørt på bane med noe annet enn det settet da når det skal sies.

KW Variant 2 skal vel være rimelig bra saker det eller? Har ikke noe erfaring med KW selv, men folk skryter nå av det.

Selfølgelig så blir det jo ikke i nærheten av det som du har Øyvind, men tror jeg skal klare meg langt og lengre med det noe billigere KW understellet enn det du har :) hehe!

Har du ikke SE innerskjermer også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg SE innerskjermer, men jeg får såvidt to fingrer mellom dekket og innerskjermen slik jeg har den idag.

Jeg hadde klikket hvis jeg skulle kjørt rundt i en bil uten noen som helst fjøring. Blir bare teit.

Helt stivt oppsett funker ikke på bane heller. Finnes ikke noen baner som er som å kjøre på et biljardbord.. Det funker best i depoet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var ute å knippsa noen bilder før jeg parkerte den for noen uker siden. Fikk bare noen få som ble bra...

Har også bytta ut 909motorsport.no merket med BMW Motorsport, men vet ikke helt om jeg er fornøyd. Synst fonten til 909 er kulere enn den jeg tok til BMW merket.

Tok også vinter vasken på den forrige helg, vaska under, utpå og felger. Tok vel rundt 4 timer totalt.

Brukte Turtle avfetting på Foamcanon under og inni hjulbuer, samt noen børster og koster.

Utvendig ble det vanlig vask. Felgene ble avfettet og grundig vasket, så ble de satt inn til pynt!

IMG_2843.jpg

IMG_2845.jpg

IMG_2846.jpg

IMG_2847.jpg

Ble fornøyd med dette bilde :)

IMG_2849.jpg

Så var det vasking!

DSC02044.jpg

DSC02042.jpg

DSC02043.jpg

DSC02048.jpg

Her er resultatet av Z3 1.9l tannstang og 8.5" felger

DSC02049.jpg

Det ble rent og "pent" hvertfall

DSC02051.jpg

DSC02052.jpg

DSC02053.jpg

Før

IMAG0203.jpg

Etter

IMAG0206.jpg

Satte den opp på bukker for å avlaste foringer og gjøre velkommen til arbeidslyst!

IMG_2866.jpg

IMG_2865.jpg

Og felgene står inne å koser seg!

IMG_2867.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke betalt SSPerformance 53 000,- for en TÜV-godkjenning av bilen med S50B32.. Da hadde jeg heller stått på, skaffet dokumenter fra Hartge/Alpina, samt tatt en tur ned til Tyksland og fått den DEKRA/TÜV godkjent selv, og fortsatt hatt myye penger igjen!

Da har ikke du hatt mye kontakt med BT forstår jeg..

Hartge dokument er IKKE godt nok, for min bil er ikke en Hartge. Alpina har ikke levert noe E30M3 som har så mye effekt eller newton som S50B32.

Det nytter ikke å stå på for noe som pr. i dag er umulig med mindre man kjenner noen eller har meget gode kontakter. Når du godkjenner en bil så stiller Statens Vegvesen seg ansvarlig for den ombygde bilen. For alt jeg vet så kan det hende det blir nye direktiv til neste år som åpner for godkjenning.

Søknaden jeg har sendt til BT inneholdt haugevis med dokumenter fra Alpina, Hartge og Racing Dynamics. Hartge bilen har 330hk, tyngre motor, større slagvolum og mindre bremser. Men, det nytter ikke. Man må dokumentere at DEN bilen tåler 321hk/350nm, slike dokumenter på E30M3 finnes ikke.

Det nytter heller ikke for meg å reise ned til DEKRA for å gjøre en godkjenning, de kan fortsatt si like mye nei når jeg kommer tilbake. Og, man kan ikke som privat person og mannen i gata, reise ned til TÜV for å få en godkjenning.

SS Performance har jobbet opp et nettverk mellom TÜV og BT over 20år. Det går mye på erfaringer og kjennskap. De reiser ned nesten en gang i uken om våren og godkjenner biler. Og som Tarjei sa til meg på telefonen, så tok han ikke 50.000,- for en jobb han ikke kunne gjøre.

Det er også forferdelig enkelt for meg å kjøre bilen til Skien, vente 2-3-4 uker og få en godkjent bil tilbake uten å skrive et eneste brev eller snakke med noen på telefon.

Det er mulig jeg hadde hatt mer kjangs for å godkjenne dette med å ha en bedre dialog med det lokale biltilsyn. Jeg burde tatt den donor bilen med meg til dem og fått de til å blombere delene på den. Jeg burde også tatt en tur der jeg kanskje hadde begge bilen med så dem kunne sett og jeg forklart. De burde også tatt en tur til meg i garasjen mens jeg holdt på å bygge om.

Dette er jo ting jeg vet nå, men ikke visste når jeg begynte på bilen i januar. Alt gikk slag i slag over en nesten 6 måneder periode. Jeg tenkte også slik at om jeg blanda inn biltilsynet så var det ikke sikkert jeg fikk ut skiltene og ikke kunne bruke bilen i sommer. Noe jeg egentlig ikke angrer så mye på mtp minnene fra Nürburgring turen vi hadde.

Så, for min del så blir det lettest å levere bilen til de. Og når pengene er levert av Norsk Tipping så blir det litt lettere også. Dessuten kommer jeg til å ha en "one of a kind" bil og den kommer jo til å stige i verdi.

Jeg vet ikke om det er noen EKTE E30M3 i Norge som pr. i dag er godkjent med S50B32 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...