Gå til innhold

e36 325 automat.., giring og turtall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo :)

Noen som har kjennskap til automat kasser? :)

Snakk om en e36 325i m50 vanos (mulig m52?)

Når skal automat kassa gire mtp turtall?

Bilen vil ikke fortere enn ca 60-70km/t på 3000 rpm

Får den ikke til å gire mer opp uten å øke turtallet mer.

Skal den gire så sent?

I nedoverbakker får bilen bra med fart på veldig lavt turtall.

Skrevet

Aut girer alt etter hvilke belastning den får.Mao på slett mark skal den gire relativt fort opp med lavt turtall,i oppoverbakke girer den senere med høyere turtall,nedoverbakke girer den fort opp nesten uten turtall...Dette kan variere en god del da,alt etter hvilken motor og girkasse du har selvfølgelig.

Et annet lite tips er å bytte olje og filter på kasse på rundt 60-80`km selv om boka sier noe annet.Flere biler hvor man liksom ikke skal bytte aut.olje på,som er bullshit.

Skrevet

Takk for svar :)

Men er det noe vinterfunksjon el annet som får den til å gire fortere opp?

Litt drøyt å måtte dra den over 3000rpm for å få 80km/t ??

Skrevet

Det høres ikke helt riktig ut nei.Ville tatt service på gearkassen hvis du ikke har gjort det på en god stund.Bytt olje og filter,kan ha masse å si.Kan være at det er litt for lite olje på kassen,å da kan de bli noe rar.

Skrevet
Det høres ikke helt riktig ut nei.Ville tatt service på gearkassen hvis du ikke har gjort det på en god stund.Bytt olje og filter,kan ha masse å si.Kan være at det er litt for lite olje på kassen,å da kan de bli noe rar.

Sitter automat i 320 sedanen jeg var å henta til ho gamle mor .

når jeg har denne i sportsfunksjon så girer den ganske tregt samt at den ikke har det siste giret den gir i snowmode . merker det på motorveien om du ligger i 100 og setter på sport så girer den ned et gir, og den vil da gire opp et gir når du setter den tilbake :) .

snowmode vil jo gire betraktelig tidligere sånn at motoren ikke skal nå maks moment og få hjulene til å spinne . så den girer tidligere for å hindre dette :) .

den jeg har ligger på rundt 2000 i 100 og 3500 i 100 når jeg har den i sportsmodus . Så om du kjører i sportsmodus er det normalt at den girer tregt :)

Skrevet

E36_M3_Auto_Shifter.jpg

her ser du bryteren, til venstre for girspaken.

s= sport

m= vanlig

e= økonomi mener jeg å huske.

er en annen kasse i min bil. har ikke økonomiprogram + at kassen er adiptiv.

• 1 year later...
Skrevet

Interessant.. Noen flere med 325 automat som kan dele en slike "test" - fart/turtall?

Lurer på om min begynner å bli litt slapp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...