Eirik Viste Skrevet Februar 3, 2010 Forfatter Skrevet Februar 3, 2010 Spjeldhuset er jo et orig. m50B25 som er blitt dreiet mer ut. En skal vite hva en holder på med når en gjør dette. Og ha tilgang til maskiner. Han er verksmester i en stort firma. Så er det montert spesialtilpasset spjeld etterpå. Og akslingen til spjeldet er sikkert og gjort noe med. Fint med erfaringer med stort spjeld. Og en kan sikkert si at når en 2.5 liter på 192 kh går bedre, så vil sikkert en 2.8 med M50 innsug ha enda mer utbytte. Jeg skal jo absolutt teste dette ut på min M52B28 med M50 innsug og tilpasset hjerne. Regner med at en får ut mer hk på høyere turtall. En tuner i Bergen fortalte meg at når han tilpasset 2.8 litere med M50 innsug, så måtte han strupe litt ned bensinen på høyere turtall fordi motoren fikk ikke nok luft. Den ekstra luftmengden som spjeldet gir her kan fort bli en del hk ut av. Leste en gang en tråd om M50 og M52 baserte USA M3 motorer. Når 3.2 literen kom bare med 240 hk, var det mange tidligere 3.0 eiere som klaget over effekten på høyere turtall. På med M50 innsug. Noen skiftet til enda kvassere kammer og ny programmering. Tror at det ved 5.000 eller 5.500 omdr. så var det 50 hk forskjell. Originalt innsug strupet ned effekten mens den økte voldsomt på med innsug med skikkelig luft. Og med et større spjeld hadde forskjellen helt sikkert blitt enda større. Så det er når en kjører motoren godt opp i turtall en merker mest forskjell. Og jo større motor en har med M50 innsug, desto mer vil en kunne utnytte den ekstra luften. Eirik.
Azeton Skrevet Februar 3, 2010 Skrevet Februar 3, 2010 Men hør her nå gutta, Hvis dere går inn på http://www.E36coupe.com (må registrere seg) så søker dere på BBTB + M52 eller noe. Så får dere opp MASSE informasjon om dette. Samt ombygning fra M52 manifoild til M50++. Dette er hentet fra E36coupe. Første er orginal 328. Den andre og siste er med Inductionkit, UUC reimhjul(servo og vannpumpe), BBTB og M50-Manifoild.
Chris_325iM Skrevet Februar 3, 2010 Skrevet Februar 3, 2010 hehe, med andre ord, det er ikke lett å trimme en motor uten å bytte flere deler! På diagammet så er det hentet ut 10hjulhester ekstra med alle de modifikasjonene!
Azeton Skrevet Februar 3, 2010 Skrevet Februar 3, 2010 Ja, men han skriver det at det ble stor forskjell. Og at bilen føltes mye mer hissig etter på! =)
Eirik Viste Skrevet Februar 3, 2010 Forfatter Skrevet Februar 3, 2010 Takker for tilleggsinfo og arbeid, Azeton. Mine øyne er ikke gode nok til å tyde diagrammene. Synes at effektøkningen er veldig liten. Jeg hadde ikke lagt ut mye penger for så lite ekstra effekt. Men er det kanskje noe som ikke stemmer med tilpasning eller annet. Det var en lang tråd for et par år siden av JE Motorsport mener jeg å huske. Han gjorde det meste en kan gjøre med en 2.8 liter. Og folk hevdet der at de målte motorer til over 260 hk. Min tuner sier at spesielt tilpassete hjerner for 2.8 liter med M50 innsug der også kammene er kvassere er målt til over 240 hk. Og det er uten større spjeld. Det er en liten henvisning til dette på www.e30.de . 325 24 V Umbau- Hubraumerweiterung. Når noen som har M50 innsug sier de kjører lett i fra en standard 328, må det være merkbart mer hk. Jeg har bestemt meg for å ta skikkelige målinger når min ombygde 328 er ferdig. Da skal det måles med vanlig innsug. Så med M50 innsug og tunet hjerne. Og til sist med det større spjeldet. Synes en at bilen går merkbart bedre er jo det det viktigste. Men sier igjen at det først og fremst er 2.8 litere og større som har mest nytte av mer luft. Og at det er mer å hente ut av 2.8 literen med hjerne som er optimalisert for M50 innsuget. Jeg har også 2 slike hjerner med til Norge. Med EWS delete. Er også mulig å få testet ut denne hjernen.
Azeton Skrevet Februar 4, 2010 Skrevet Februar 4, 2010 Responsen du får er en del bedre, dette gir ikke noe utslag på effekten. Bilen våkner mer til live og føles mer villig og morsom! Ikke alt er effekt.. JE Motorsport. Brukte M50-M, BBTB, uuc reimhjul, Dave f-kit, og S52B32 kammer. Effekten var ikke noe særlig, da vanos hadde tatt kvelden. Tror det var rundt orginal effekt han målte.
Chris_325iM Skrevet Februar 4, 2010 Skrevet Februar 4, 2010 er kompis av meg som har den bilen nå, og den er bra mye sprekere enn min 325i (da det er den jeg kan måle den mot) Har selv kjørt den etter at vanosen er reparert, men da med org. innsug igjen. og under 5.500rpm så føles ikke den bilen så veldig mye sprekere, men etter 6.000 rpm og opp til 7.300rpm på sperra er det området hvor den motoren virkelig er sprek! denne er jo også veldig tungt gira (120km/t på 2.gir) så motoren oppleves som seig og sterk imotsetning til min som føles "villere" pga lav giring (95km/t på 2.gir). Nå får jo den 328en samme utvekslig på diffen som meg snart, da vil jeg tro at kjøreopplevelsen blir en helt annen! Av trim på den bilen er det nå: Kammer fra S50B32, porta topp, supersprint grenrør og race kat. scorpion bakpotte, optimalisert hjerne, UUC motrowerks reimhjul og vannpumpe og dave F. kit. Det som kommer på nå sammen med ny utveksling er porta M50b25 innsug og spjeld. Da skal bilen benkes på nytt til våren... Joar benka 230hk i motor med dårlig vanos, så det er vel ca det som er i bilen idag med org innsug og ny vanos.
Eirik Viste Skrevet Februar 4, 2010 Forfatter Skrevet Februar 4, 2010 Ja nå begynner det å ligne noe. Hvis en føler og merker at bilen går mye bedre, må den jo ha mer krefter eller dreiemoment. Og igjen er det slik at det er når det vanlige spjeldet ikke har kapasitet til å gi nok luft lenger, at dette spjeldet vil kunne gi ekstra effekt. Hvis det er målt 230 hk på en 2.5 liter, ville det ha vært betydelig mer hk hvis den hadde hatt 2.8 liter slagvolum. Og det er til dere med tunete 2.8 litere jeg mener spjeldet har mest virkning. At spjeldet kan gi mer effekt pr kr i forhold til andre kostbare oppgraderinger. Det er vel der m3 motorene er skikkelig spreke. Når du kommer høyt opp i turtall. Da er innsuget dimensjonert til å gi nok luft helt til sperren. På lavere turtall er de ikke så mye raskere enn en tunet 2.8 eller Alpina motor. Har ikke motoren kapasitet til å utnytte den ekstra luften, har ikke spjeldet noe særlig effekt. Så kan en også lage kappløp. Den bilen som går fortest har sannsynligvis mest effekt. Men der spiller utveksling også inn. Jeg skal ha en 2.56 diff på min tunete 2.8. Den vil ikke være så rask fra starten, men kan jo kjøres opp til 130 km/t når sperren er på ca 7.000 omdr. Jeg solgte en 2.56 diff med brems til en som hadde E36 325. Han fortalte at i et kappløp med en E30 med M50B25 motor, så var E30en raskere i starten. Men han kunne gi på i 2. gir og kjørte etterhvert godt i fra han andre selv om E30 er mye lettere. Flere lurte på hva slags motor han hadde i bilen. Så valget mellom direkte respons og det å kunne kjøre mye lenger ut på girene er også et valg å ta. Jeg er tilhenger av lang diff, slik at en har muligheten til å kjøre i lavt turtall på langtur i utlandet. Eller ligge på 1.800 omdr. i 80-90 km/t når en har såpass med krefter og moment i motoren. Bruker og mindre bensin da. Da får vi se når jeg kommer hjem hva som skjer med spjeldene. Er en ikke fornøyd med effekten, kjøper man ikke spjeldet. Enkelt og greit. Jeg er ganske sikker på at dette spjeldet kommer til å være montert i de tunete 2.8 liter bilene som jeg skal selge framover.
Chris_325iM Skrevet Februar 4, 2010 Skrevet Februar 4, 2010 Det er jo ingen tvil om at et slikt spjeld er en viktig del å bytte når en skal trimme, men nå gir ikke dette spjeldet noe serlig uttelling på effekt med mindre det kombineres med flere deler. Som sagt så er M50 innsug på 2.8 en gunstig oppgradering ifht. til effekt og det spjeldet vil være med å hjelpe der. Men jeg tenker i retning porting av topp, kvassere kammer og et gromt eksosanlegg og optimalisert innsprut og tenning, så er et slikt spjeld et must! (Det refererte til av effekt i benk var en B28 som var benket til 230hk...)
Eirik Viste Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Skrevet Februar 15, 2010 Har ett spjeld igjen. Og bump for nye lesere.
pedlex Skrevet Juli 4, 2011 Skrevet Juli 4, 2011 vil et slikt spjeld hjelpe min m50-b25 i rally? önsker mer på topp. har grenrör og byttet ut alle remhjul i lettere alu samt en grom chip. kjörer med 50/50 98 okt og e85, merkbar forskjell! Har ikke satt inn noen bedre kammer enda, forslag?
Eirik Viste Skrevet Juli 4, 2011 Forfatter Skrevet Juli 4, 2011 Hei kolstadplass. Jeg er ingen motorspesialist. Men er opptatt av at en skal få en fornuftig effektøkning av pengene en bruker.Mange bruker så mye penger på spesialdeler til 2.5 og 2.8 motorer, at de kunne kjøpt seg en M3 motor og kommet billigere i fra det. I ditt tilfelle ville jeg først ha fått tak i kvassere kammer. Har du en nonvanos motor, vil en ekstra innsugskam bidra med med effekt. Den er ikke så dyr å få tak i brukt. Jeg solgte en M50B25 motor uten vanos med 276 grader Schrick kammer. Eieren føler at han kjører turbo når han passerer 4.000 omdr. Hjernen ser ut til å ikke ha turtallssperre, for den går lett opp i over 7.500 omdr. Men det ville jeg aldri ha anbefalt. Han har ikke prøvd dette spjeldet, men hadde vært interessant å få testet ut. En kar låner dette spjeldet akkurat nå. Men han har problemer med å få sin M52B28 med M50 innsug og min tunete hjerne til å gå skikkelig. På den forrige motoren han hadde som endte med motorbrann, gikk motoren bra uten det store spjeldet. Men motoren den nye som skal være lite kjørt, tikker veldig og virker ikke bra. Han sier at han likevel regner med å kjøpe spjeldet. En annen kar som er meget bra fornøyd med 2.8 liter, M50 innsug og min tunete hjerne uten EWS prøvde også innsugsspjeldet. Han syntes responsen ble litt kvikkere, men ikke nok forskjell til at han ville betale 2.000 kr for det. Ut i fra dette, tror jeg ikke en 2.5 liter motor uten kvasskammer har noe særlig gevinst av dette spjeldet. Kanskje med kvasskammer. Jeg hadde tenkt å bruke dette spjeldet på en USA M3 3.0 motor. Med så stort sylindervolum og ganske kvasse kammer tror jeg det absolutt har noe for seg med stort innsugsspjeld. Og enda mer for de få eierne av Alpina 3.2 liter og USA M3 3.2 motorer. Har enda ikke blitt ferdig med mitt 328 prosjekt og har dermed ikke fått testet ut noe.
pedlex Skrevet Juli 5, 2011 Skrevet Juli 5, 2011 ok. men hvilken motor i bmw serien har 276 grader Schrick kammer? tips om hvor man får tak i billige samt gode kammer önskes også. Takk for svar og nyttig info.
Eirik Viste Skrevet Juli 5, 2011 Forfatter Skrevet Juli 5, 2011 276 graders kammer kommer ikke i noen standard BMW motor. Slike schrick kammer koster ca 10.000 kr her hjemme. Men de kammene var montert i en motor jeg kjøpte.Tror at det er en som heter flatstift på forumet som har Catcams kvasskammer til M50B25 uten vanos til salgs. Ellers er en ekstra innsugskam fra M50B25 uten vanos det billigste alternativet hvis du har nonvanos motor. Da får du 240 graders kammer på både innsug og utblås. Jeg hadde vært forsiktig med å ikke legge ut for mye penger på en 2.5 motor. Trenger du en del mer effekt, ville jeg heller solgt den og fått tak i 2.8 liter eller M3 motor. Eirik.
pedlex Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 Har brukt såpass mye penger på bilen ellers at jeg kunne egentlig ha kjöpt meg en m3, så om jeg bruker noen lapper til på kammer for å få bilen til å gå opptimalt gjör ikke noe. skal se om jeg får svar hos han flatstift om kammer, vist ikke så bestiller jeg hos catcams i usa. Takk for hjelpa og si ifra om du kommer borti noe stili ellers som jeg kan bruke i rally.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå