Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble stoppet av politiet med biltralle uten BE lappen (begynner på kurs med CE veldig snart,så gidder ikke å koste på meg BE)

Saken er, hva kan man forvente seg av reaksjon?? Vedtok ingen bot,og gadd generelt ikke å uttale meg, utenom at jeg innrømte at jeg hadde kjørt "vogntoget" vanskelig å nekte for det når det er 2 betjenter og jeg blir stoppet på veien.

Jeg brukte henger med nyttelast på 1600kg og bilen oppå veide 1350kg, så ikke noe ulovlig der, har hatt stroppekurs, så bilen var forsvarlig låst til planet med stropper som har 4t bruddstyrke. Bilen jeg trakk med har lov til å trekke 2,5 tonn,så den saken er jo også grei.

Eneste som ikke var på stell var mangel av en E på sertifikatet, de sa at jeg ble anmeldt for saken,også måtte jeg sette igjen hengeren. De sa også at om jeg ble tatt igjen,så mista jeg lappen (det syns jeg hørtes drøyt ut)

Men får vel holde meg unna henger kjøring, har CE om noen mnd uansett,og da har jeg vel ihvertfall lov å kjøre biltralle....?

Skrevet

Regner med du blir anmeldt for kjøring uten førerkort. Bøtesatsene varierer fra distrikt til distrikt. men mellom 3 og 8000 kroner i bot er vanlig. Kommer an på hvilket skjønn politijuristen i distriktet utøver.

Her er en kalkulator som forteller deg hvilket førerkort du trenger for å trekke vogn/henger, samt om bilen du har kan trekke den:

http://www.norskcaravanclub.no/files_ny ... -2.xls?A=0"

Skrevet

Da jeg tok BE for noen år siden var det flere på samme kurs som hadde blitt stoppet og de mener jeg snakket om bot på 4200,- eller noe sånt. Arbeidsgiverne hadde valgt å sende de på kurset fordi kun en bot var nesten like dyr som selve BE-lappen. Mao., kjører man med stor henger så er det bare å ta BE før den blir enda dyrere.

Skrevet

du må nok regne med 5k i forelegg for den greia der..

"campingvogn" regelen vi har i norge er grei nok

-max vogntoglast på 3500kg (totalvekt bil + totalvekt henger)

-totalvekt på henger kan ikke overstige bilens egenvekt inkl fører

ved tvil se her

Skrevet

Totalvekten på henger oversteg ikke bilens egenvekt inkludert fører. Men kommer kanskje 100kg eller litt mer over 3,5t da totalt da:(

Skrevet

For to år siden ca var jeg på lift-kurs. Da hadde kurs-lederen nyligt blitt stoppet i teknisk av både politi og vegvesenet. Alt var korrekt og etter boka med last og bil, men han manglet E'en på sertifikatet. Resulterte i 6000,- mindre på kontoen.

Skrevet

Du kan ha henger inntil 750kg uten E. Alt over krever E. Uansett om alt er korrekt i forhold til egenvekt/lastevekt/trekkvogn, er du over 750kg og du ikke har E på førerkortet medfører det ett forenklet forelegg. Min samboer ble stoppet da hun dro vår vannpumpehavarerte BMW på henger, da hun ikke hadde E på førerkortet, dvs kjørte uten gyldig førerkort i forhold til det kjøretøyet hun kjørte, medførte det til ett forenklet forelegg på kr 4200,-

Skrevet
Du kan ha henger inntil 750kg uten E. Alt over krever E. Uansett om alt er korrekt i forhold til egenvekt/lastevekt/trekkvogn, er du over 750kg og du ikke har E på førerkortet medfører det ett forenklet forelegg. Min samboer ble stoppet da hun dro vår vannpumpehavarerte BMW på henger, da hun ikke hadde E på førerkortet, dvs kjørte uten gyldig førerkort i forhold til det kjøretøyet hun kjørte, medførte det til ett forenklet forelegg på kr 4200,-

Det er ikke riktig at man aldri kan kjøre over 750kg uten E. Skriver på mob, men kort; man kan kjøre henger med tillat totalvekt inntil bilens egenvekt så lenge sammenlagt tillat totalvekt ikke overstiger 3,5 tonn. Men det får du nesten aldri til å gå opp med en bilfrakter bak.

Skrevet

Det er ikke riktig at man aldri kan kjøre over 750kg uten E. Skriver på mob, men kort; man kan kjøre henger med tillat totalvekt inntil bilens egenvekt så lenge sammenlagt tillat totalvekt ikke overstiger 3,5 tonn. Men det får du nesten aldri til å gå opp med en bilfrakter bak.

Og dersom den totale vekta på begge deler er over 3500kg, må maks tillatt totalvekt på hengeren vere 750kg eller mindre..

Jeg har forøvrig kjørt mye stor sprinter med stor skaphenger på slep.. men har "desverre" aldri blitt stoppa, så har ingenting å fortelle ang. bota..

Skrevet

Jeg ble stoppa med Honda CRV som trekkvogn, henger med nyttelast paa intill 3500kg og et tomt E30 skall, alt skikkelig stroppet og sikra. Dette var da med statens vegvesen, hadde ikke kl.BE og maatte sette igjen hengeren. For denne herligheten maatte jeg ut med 2000kr. Synes det var en "grei" pris i den forstand, har hort om mange som har maattet punge ut med inntil 8000kr, men det maa jo vere grove lastsikringsfeil osv inne i bildet.

Skrevet

hengeren kan ha tilatt totalvekt opptil egenvekt av trekkbilen + fører (75kg)

har blekka fra BT om akkkurat dette her foran meg.

f.eks jeg har en henger som har tilatt totalvekt 1000kg.

mazda 323'n min veier 995kg og kan trekke henger på 995kg, men pga at hengeren kan ha tillatt totalvekt på 995kg + 75 kg = 1070kr så får jeg lov til å dra hengeren min.

men den kan selvfølgelig ikke veie mer enn 995kg når jeg drar den da.

Skrevet
er vell sånn at om man ikke har be førerkort, så kan man ikke dra hengere med totalt nyttelast mer enn 750kg.

Joda, du kan dra henger som er like tung som bilen du drar med inkludert fører, sålenge vognkortet i bilen godkjenner dette.. Men du før ikke overskride 3500kg, da er det maks 750kg på hengeren som gjelder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...