Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har montert Defa blokkvarmer i min M20B20 (jernblokk).

Etter at den har vært påslått i 4 timer, var det fortsatt bare en svak lunk (såvidt opp på det blå feltet).

Tar motoren noen form for skade, om jeg lar dette stå over natten? (Ca. 7 timer).

Jeg orker ikke begynne med timer nå ..

Skrevet

Har blokkvarmer på min M54 alu.blokk og det du beskriver er helt normalt, har min på over natten og nålen hopper litt opp på det blå feltet (litt mer når det er varmere ute)

Så du kan trygt ha den på i 7 timer, og lenger enn det.

Skrevet

Du vil så godt som aldri få noe særlig utslag på vanntempen med en Defa blokkvarmer. Den står jo bare inni et frostplugghull i stillestående kjølevann, og gir 600W eller noe sånt. Må ha sirkulasjon før det gir skikkelig temp, slik som f.eks. Webasto gjør, med egen sirkulasjonspumpe. Den gjør jo også kupévarmer overflødig, ettersom den sirkulerer helt inn i varmeapparatregisteret og dermed kan bruke bilen sitt eget varmeapparat til kupévarming. Genialt og deilig.

Forøvrig tviler jeg på at det har noen kjempestor hensikt å ha motorvarmeren på så mye lenger enn et par timer. Du kan jo sette på et utendørs tidsur fra IKEA eller noe. Funker greit det.

Skrevet

Blokkvarmern til M5X motoren står montert nede på bunnpanna, og varmer således Olja. Fungerte fint på min bil, selv om kjølevannet ikke er så varmt om mårran. Men siden olja er varm og god starter bilen fint, og den blir varm etter noen hundre meters kjøring.

Absolutt smart å ha! :-)

Skrevet

Defa blokkvarmeren til M20 og M30/S38 er kjølevannsvarmer såvidt jeg vet. Det fungerer helt fint, men forvent altså bare ikke at nåla står rett opp når du setter deg inn i bilen. Derimot så tar det ikke mange minuttene før den gjør det.

Skrevet

Ja, kan ikke si annet enn at Defa blokkvarmer er gull.

Selv isen på panseret smelter etter noen timer, så det blir godt og varmt.

Hadde den på over natta nå i natt, fungerte helt topp.

Skrevet

Varmere som står montert i frostplugg,skal gi en merkbar varme.Enkelte kan du faktisk høre begynner å "bruse" noen minutter etter du har satt de på.Å til de som tror vannet står i ro i blokka,kan jeg opplyse om at vannet begynner å sirkulere pga temp.forskjellen det blir.(varmt vann vil opp,kaldt vil ned).Har motert en annen type varmer på min 523.Den står montert utenpå blokka.....Denne funker svært så dårlig,kan såvidt kjenne temp på blokka etter x-antall timer.Så ikke gå for denne hvis noen vurdere det.

Skrevet

Er det noen av dere som har tenkt på hva som skjer med oljefilmen som ligger på sylinderveggen når dere har motorvarmeren stående på hele natten ? Tror ikke stempel og sylinder har det helt godt når dere starter opp om morgenen. Jeg kommer hvertfall aldri til å kjøpe en bruktbil der eier forteller meg at han har brukt motorvarmer hele vinteren og den har stått på over natten. 2-3 timer er mer enn nok

Skrevet
Er det noen av dere som har tenkt på hva som skjer med oljefilmen som ligger på sylinderveggen når dere har motorvarmeren stående på hele natten ? Tror ikke stempel og sylinder har det helt godt når dere starter opp om morgenen. Jeg kommer hvertfall aldri til å kjøpe en bruktbil der eier forteller meg at han har brukt motorvarmer hele vinteren og den har stått på over natten. 2-3 timer er mer enn nok

Hva som skjer da??Kan du utdype det?

Skrevet
2-3 timer er mer enn nok

Der er jeg forsåvidt enig, min har stått på i maksimalt 3 timer så langt, ser ingen grunn til å ha den på lenger.

Da er det litt lunk på toppen og bilen starter som en drøm.

Skrevet
Tror ikke det utgjør noe fare for oljefilmen - ikke mer enn en god sommersdag ihvertfall.

Tror nok det litt forskjell på en "god sommersdag" og en motorvarmer i x antall timer

Skrevet

Har blokkvarmer i min 525 tds, i kuldeperioden på østlandet nå holder det med ca. 2 timer for utslag på temp. måler. Tror Defa sier at du oppnår såkalt termisk balanse etter 1,5 timer nesten uansett hvor kalt det er. Hele natta er kun for de late med alt for mye penger til strømregning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...