AlXz Skrevet Februar 3, 2010 Skrevet Februar 3, 2010 Hey. Driver å lurer litt på turbo.., men usikker ennå hva planen er mtp budsjett og effekt/ladetrykk.. Men i første omgang er vel 0,4bar fint og ikke alt for mye penger brukt opp Men blir denne turboen stor nok? På huset står det M24 og A/R 42. På 0,4 bar bør orginal innmat og komp funke greit.., eller? Har tenkt å ha noe som holder.., så bytter heller litt deler om det er nødvendig enn å ødlegge noe Hva mer bør til? - BTR - Senke/flytte tenning?? (med chip?? tilleggssprut?? eller er det best å kjøre på med et billig datasprut?) - Dump ventil - Trykkrør/slanger - IC - Oljekjøler/slanger - Dyser? Hva mer mangler jeg? Eller bør jeg ha? Takker for alle tips
TurboLag Skrevet Februar 4, 2010 Skrevet Februar 4, 2010 DIYPnP får du laga med pinout til et stort utvalg av ledningsnett hvertfall Bare bestill med rette kontakta, så setter du opp pinnene selv
bustadmo Skrevet Februar 4, 2010 Skrevet Februar 4, 2010 har ikke best peil selv, men har lest endel da jeg tenker på turbo selv (m20) og ser for meg ut som om du har et ok oppsett. ville helt klart gått for datasprut så kan du eliminere LMM og BTR. har hørt oljen smører dårlig før motoren er varm med oljekjøler, på gotsmoked.no har de en med thermostat slik at den ikke kjløler før 83C e.l.
AlXz Skrevet Februar 13, 2010 Forfatter Skrevet Februar 13, 2010 Takker for svarene Noen som vet hvor jeg kan ut olje til rubo på m50 motoren? Få tak i et S50/M3 oljefilterhus (disse har oljeuttak??) ? Og retur..? inn i bunnpanna en plass? Går nok i første omgang for orignal innmat og orginal komp (org toppakning). Så lade pluss/minus 0,5bar ?? Noen som har noe mening om dette? Blir nok enten en chip til styring, eller et billig datasprut.. MS eller noe. Tips folkens?
Vikingen Skrevet Februar 13, 2010 Skrevet Februar 13, 2010 Når det gjelder turbo bygg og størrelse på turbobygg så vil jeg påstå at mange mener, desto større desto bedre. vis man er ute etter best mulig effekt av turbobygg å motorn, så vil jeg anbefale å lese "Forced Induction Performance" en bok på engelsk der turbo av alle mulige slag blir tatt opp, mye forskjellig nyttig der. ellers så kan jeg anbefale: http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch101.html gå igjennom turbo tech 101 102 103. er mye beregninger å sånt faktisk, ja det er komplisert, men er du nøye så prøv å treffe midt i "efficiency islands" som det heter, og pass deg for surgeline, surge i det heletatt er slitsomt for turbo=) lykke til!
AlXz Skrevet Februar 26, 2010 Forfatter Skrevet Februar 26, 2010 Hva tror dere..? M50B25 Non-vanos (Bosch 402) Rundt 0,5bar i ladetrykk Orginal motor (innmat) og orginal komp (org toppakning). Turbo chip tilpasset ladetrykk, dyser etc. Turbo og grenrør på bildet. Dyser (størrlse?) IC Oljekjøler? Dump / resirk ventil BTR (tips til type?) Bredbåndslambda Hvor bør LMM plasseres? (Luft MASSE måler) Hvor kan jeg hente olje til turbo fra motor? Og hvor bør returen plasseres? Takk!
Fekzen Skrevet Februar 27, 2010 Skrevet Februar 27, 2010 Hva tror dere..?M50B25 Non-vanos (Bosch 402) Rundt 0,5bar i ladetrykk Orginal motor (innmat) og orginal komp (org toppakning). Turbo chip tilpasset ladetrykk, dyser etc. Turbo og grenrør på bildet. Dyser (størrlse?) IC Oljekjøler? Dump / resirk ventil BTR (tips til type?) Bredbåndslambda Hvor bør LMM plasseres? (Luft MASSE måler) Hvor kan jeg hente olje til turbo fra motor? Og hvor bør returen plasseres? Takk! Hallå! Storleken på spridare har en del att göra med hur mycket du tänker ladda. Det går att ladda lite mer än 0,5 bar om du kör med backad tändning. Jag skulle köra med runt 380 cc (M5) till 465 cc (volvo R), beroende på laddtrycket då. Har flera exempel på setuper som jag gjort program till, som har 465 cc spridare och satt LMM (luftmassemåler) elektroniken i ett större rör (ungefär 35% större). Och det funkar kanon att köra på runt 0,8 - 1 bar i laddtryck. LMM har folk kört med både på sugsidan och på trycksidan, båda verkar fungera bra. Fungerar också bra med en ställbar progressiv BTR. Tex 1:1,2 eller 1:1,4. Att ha en ställbar är viktigt för att man ska kunna finjustera grundtrycket lite själv. Man ska då inte ha kvar original BTR utan enbart köra med den nya. För har man kvar original BTR kan man aldrig ställa grundtrycket lägre än originaltrycket och det kanske man vill göra. Bäst är att hålla sig på ett tryck mellan 2,5 bar - 4 bar. Kör man på lägre så kan man få dålig dimma i dyserna och kör man högre så är trycket så högt att kanske inte pumpen orkar med... Mvh//A.Fekzen
AlXz Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Skrevet Mars 20, 2010 Takk Hvor kan jeg hente olje til turbo fra motor??
HMW Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 Har ikke svar på spørsmålet ditt - enda, men fint om du holder oss oppdatert med diverse info du finner ut om dette. Bilder er også bra! Ser ut til at du hadde et grenrør der og? Jeg skal bestille deler nå til påske, er spent på hvordan dette blir! Har et SM4 sprut jeg skal bruke. En kompis monterte "kinasett" på en bil. Det eneste de gjorde med motor var å bytte til en tykkere pakning og han bremsa litt over 400 hester. Det har fungert i to år nå!! Får jeg ut 330 - 350 så er jeg mer enn fornøyd
fazerfreak Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 olje kan du vel hente der oljetrykksmåleren står, det gjør eg på M40´n. Eg har bunnpanne med tillaget oljeretur på som du kan få kjøpe, har også eit GS oljefilterlokk med uttak til turbo/målere, kun prøvemontert, selger det til havl pris vist du kjøper bunnpanna for en grei pris send PM vist intr.
AlXz Skrevet April 12, 2010 Forfatter Skrevet April 12, 2010 Flere som har litt erfaring å dele eller noe tips
Brian Skrevet April 13, 2010 Skrevet April 13, 2010 Skal selv i gang med turbokonvertering med min M50B20 i løpet av uka eller neste uke. Har tenkt å kjøre 0,8-1,0bar på orginal innmat og kompresjon. Skal bestille chip for senking av tenning fra fekzen etterhvert som jeg kommer igang. Oljeuttaket til turbo kommer jeg til å ta ved oljetrykksbryteren, eller så bytter jeg oljefilterhuset til ett med uttak. Returen har jeg ikke bestemt meg helt for enda, men mulig jeg prøver å ta den rett i bunnpluggen.
ehrnst Skrevet April 13, 2010 Skrevet April 13, 2010 Returen har jeg ikke bestemt meg helt for enda, men mulig jeg prøver å ta den rett i bunnpluggen. FAIL. Med mindre du har ekstremt stor dim, og godt med fall på returen, hvordan tror du det skal gå?
Brian Skrevet April 13, 2010 Skrevet April 13, 2010 Returen har jeg ikke bestemt meg helt for enda, men mulig jeg prøver å ta den rett i bunnpluggen. FAIL. Med mindre du har ekstremt stor dim, og godt med fall på returen, hvordan tror du det skal gå? Var derfor jeg sa at jeg ikke har bestemt meg enda, tar slike ting når jeg er igang. Men mest sannsynlig kommer den ikke til å havne dit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå