Gå til innhold

Dele jordingskabelen?


Anbefalte innlegg

beste er egen jordingskabel til hver forsterker fra karosseriet. minst mulig skjøter er stikkordet,

+1

Men hvis du tenker på å trekker hele veien fra - på batteriet, kan det være en løsning.

Det kan også være en dårlig løsning. Er ikke bra at forsterkren din har bedre jord enn spilleren. Da bil spilleren dra jord gjennomsignalkabelen i steden for chassi på bilen. Og du kan ende opp med svidd jordbane i spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forsterkere kjører du, med 8mm2 kabel? Selv har jeg montert en forsterker på 480 watt, og en inverter på 600 watt. Fra batteriet har jeg lagt en 25mm2 kabel, og er bekymret for tverrsnittet i forhold til spenningstap. For gode jordingspunkter, anbefaler jeg boltene til lyktfeste bak. Pass for guds skyld på å bruke sandpapir på kontaktflata, så du får bort lakken ;) Ellers vil du i beste fall slite med dynamostøy pga. høy overgangsmotstand til jord. Jeg har med vilje latt være å bruke kabelsko ved lyktene, og heller surra den uisolerte biten to ganger rundt bolten. Mellom kabelen og mutteren ligger det et monster av ei stoppskive, som presser hele kabelen inn mot metallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt en 16mm2 kabel fra batteriet, og delt i to 6mm2 kabler, der den enne går til en aktiv sub (som jeg ikke vet hvor stor jeg er, men siden det er et jalla merka så regner jeg med den ikke er stor, man kan nesten ikke høre den inni bilen engang) og en rockford fosgate sub, som blir drevet av en 800watt sub(jalla merke igjen, så tror man kan ta de 800 max wattene med en klype salt). begge har en 6mm2 jording og 6mm2 strøm (der begge er delt ned fra en 16mm2 kabel), og det er pusset ned der jordingskabelen sitter, og jeg har ingen støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forsterkere kjører du, med 8mm2 kabel? Selv har jeg montert en forsterker på 480 watt, og en inverter på 600 watt. Fra batteriet har jeg lagt en 25mm2 kabel, og er bekymret for tverrsnittet i forhold til spenningstap. For gode jordingspunkter, anbefaler jeg boltene til lyktfeste bak. Pass for guds skyld på å bruke sandpapir på kontaktflata, så du får bort lakken ;) Ellers vil du i beste fall slite med dynamostøy pga. høy overgangsmotstand til jord. Jeg har med vilje latt være å bruke kabelsko ved lyktene, og heller surra den uisolerte biten to ganger rundt bolten. Mellom kabelen og mutteren ligger det et monster av ei stoppskive, som presser hele kabelen inn mot metallet.

Ok..litt matte.

P=Watt

U= Volt

I=Ampere

R=Resistans/motstand

480W+600W=1080W

Formelen blir da I=P/U

1080W/12V (hvilespenning)=90A

1080W/13,8 (ladespenning)=78.26A

En 25mm2 kobberkabel har en strømføringsevne på 120A så du er godt innenfor.Er du redd for spenningstap/fall så kan vi jo sjekke dette med litt mer matte..:)

∆U=Spenningsfall/tap

I=Ampere

L=Lengde på kabelen

A= ledertverrsnitt

ρ=Lederresistans ved 1 meter og 1mm2 tverrsnitt

Formelen blir da: ∆U=I*L*ρ/A=90*5*0.0175/25= 0.315V

Med andre ord.."dytter" du 12V inn i kabelen så får du 11,69V på forsterkeren.

Så.. en 25mm2 kabel er mer enn god nok.:)

At du ikke bruker kabelsko er helt uforståelig.Kabelskoen gir bedre kontaktflate enn bare å "surre" den rundt å presse..Er en grunn til at det er krav om kabelsko :)

Jordingspunktet ditt er heller ikke bra.Bruk en av boltene i dempertårnet,garantert god jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger du tabellen som Todleif har linka til så har du god margin.

En annen fin og enkel ting å gjøre er rett og slett å se hvor store sikringer du har på forsterkeren og velg kabel deretter.har du flere forsterkere så legg det sammen.

Uansett...strømføringsevnen til en 25mm2 er fortsatt 120A..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...