Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Når en skal lage en slik underskrifts-kampanje bør en i det minste spesifisere hvilke kapitler,paragrafer og artikler i Kjøretøysforskriften en er uenig i,og vil forandre. Det er tross alt 50 kapitler med x antall paragrafer osv i hvert kapittel igjen.

Vil anta at hvis noen hos SV hadde stilt spørsmål om hva som konkret er ønskeligt å endres i forskriften,hadde vel svaret kun blitt "Vi vil ha det slik at bilen min blir godkjent med ditt&datt!!" :?

Dette blir for vagt etter mi meining...

Skrevet

Man er nødt til å komme opp i et par hundre tusen, minst - før en slik kampanje gidder å vurderes. Men alle lister har jo vært korte en gang i tiden :)

Det vi trenger mest av alt er en person eller personer med mye fritid og en helvetes kamplyst som kan gjøre seg til talsmann og opprette en slagkraftig bilorganisasjon, noe Norge pr. idag ikke har.

Anbefaler førøvrig ALLE om å melde seg inn i Norsk Amcar klubb, de er det eneste i Norge som VIRKELIG går inn for å få omgjort paragrafen i veitrafikkloven, og de har faktisk lykkes endel ganger. Amcarfan eller ikke - meld deg inn der og vis din støtte til deres Bilpolitiske arbeid.

http://www.amcar.no

Skrevet

og forslagene til endringer er? Skal noe slikt bli tatt seriøst så må det gjøres seriøst..

Edit: stemmer i med E36Cab1, han sa det hele litt bedre ;)

Skrevet

Signert!

Er ikke enig i mye av politikken deres, men har selv bare hatt gode erfaringer i sammenheng med godkjenning av felger og senk :)

At formålet med vegvesenet er å tjene penger og forsure livet til norges bileiere tror jeg lite på.. At de ikke vil godkjenne hva som helst ligger nok litt at kravene bør være på et visst nivå slik at enhver sjanse for at det kan gå gale er utelukket. Tilogmed Bmwforhandleren "nektet" å selge meg en ny bil med felger som egentlig var tilpasset en annen bil. Dette for at de skulle forsikre seg om at de solgte et produkt som passet og ikke minst var sikkert å kjøre med. Selv om jeg "vet" at det ikke hadde bydd på noen problemer..

Så, om de hadde godkjent all verdens trimmede biler bare for at det i 95% av tilfellene hadde gått fint så vet vel alle hvem som hadde fått skylden og store mediaoppslag om hjulene falt av eller om bilen krasjet pga at en ubrukelig bileier ikke klarte å holde den igjen når ladetrykket kom..

Skrevet
Signert!

Er ikke enig i mye av politikken deres, men har selv bare hatt gode erfaringer i sammenheng med godkjenning av felger og senk :)

At formålet med vegvesenet er å tjene penger og forsure livet til norges bileiere tror jeg lite på.. At de ikke vil godkjenne hva som helst ligger nok litt at kravene bør være på et visst nivå slik at enhver sjanse for at det kan gå gale er utelukket. Tilogmed Bmwforhandleren "nektet" å selge meg en ny bil med felger som egentlig var tilpasset en annen bil. Dette for at de skulle forsikre seg om at de solgte et produkt som passet og ikke minst var sikkert å kjøre med. Selv om jeg "vet" at det ikke hadde bydd på noen problemer..

Så, om de hadde godkjent all verdens trimmede biler bare for at det i 95% av tilfellene hadde gått fint så vet vel alle hvem som hadde fått skylden og store mediaoppslag om hjulene falt av eller om bilen krasjet pga at en ubrukelig bileier ikke klarte å holde den igjen når ladetrykket kom..

nå må du seriøst tenke deg om litt her a, så du mener at ALLE biler som ikke får papirer på at ting og tang er på stell, er "hva som helst"? Hvorfor er ikke forskjellig bredden foran og bak eller ombygning til coilover på biler lovlig? da snakker jeg om biler det ikke er laget til og med fjær/demper hver for seg, hvorfor er ikke større bremser tillatt? selv om det ikke er papirer på det(noe som absolutt ikke har noe som helst med om det er sikkert å montere/bruke?) Det er så idiotisk at det ikke blir tatt seriøst #-o , den forbanna papirlappen har ingenting å si med om ting er bra eller sikkert å gjøre, det er sjåføren som gjør trafikken trygg/utrygg, ikke en setning i et vognkort! Hvor vanskelig er det å skjønne?

det sier bare hva du kan om denne etaten, jeg gidder ikke å forklare mine erfaringer, men de er kun ute etter å gjøre ting vanskelig, ikke alle selvsagt, men når jeg får mangellapp på manglende bakseter i bilen(la opp ledninger til stereo) så klarer jeg ikke å ta dem seriøst,

Hvorfor er ikke bur, bøttestoler/4-punkts tillatt? noe som forsterker sikkerheten til helt nye nivåer?! Jeg har en original/lovlig bil og en modifisert og ikke helt etter boka, den originale er regelrett livsfarlig, har hatt sladd i 130 på tørr asfalt med automat og 123 dieselhk på 1750kg, prøver jeg det samme med den hjemmesnekkra bilen så har jeg ikke i nærheten mulighet til å gjøre det samme, den er klistra til bakken i forhold/umulig å få sladd på tørt omtrent, Deformasjonssonene er jo ikke på langt nær så viktig som et solid veltebur, selv om det beste hadde vært en kombinasjon, dere trur ikke på det selv engang, altså at vegvesenet er seriøst, salting er også livsfarlig, men det skjønner kun alle andre enn dem selv, problemet er at de har lite å gjøre, derfor må de finne på noe nytt, hvem det alltid går utover er bilinteresserte/rånere osv, as usual in the last communist state [-X Mitt tips til en tryggere trafikk er at myndighetene legger ordentlig til rett for en økt bilinteresse, mer kjøring, mye mer trening og herjing, det er på den måten man lærer, ikke av å kjøre på en glattkjøringsbane i 50km i timen noen turær en dag, det må inn i ryggmargen! Men hva gjør de? jo de lager livsfarlige bomboer av noen mennesker med elektroniske hjelpemidler som gjør kjøringa enda farligere(LES toyota gassoppheng-prius)

Skrevet

nå må du seriøst tenke deg om litt her a, så du mener at ALLE biler som ikke får papirer på at ting og tang er på stell, er "hva som helst"? Hvorfor er ikke forskjellig bredden foran og bak eller ombygning til coilover på biler lovlig? da snakker jeg om biler det ikke er laget til og med fjær/demper hver for seg, hvorfor er ikke større bremser tillatt? selv om det ikke er papirer på det(noe som absolutt ikke har noe som helst med om det er sikkert å montere/bruke?) Det er så idiotisk at det ikke blir tatt seriøst #-o , den forbanna papirlappen har ingenting å si med om ting er bra eller sikkert å gjøre, det er sjåføren som gjør trafikken trygg/utrygg, ikke en setning i et vognkort! Hvor vanskelig er det å skjønne?

det sier bare hva du kan om denne etaten, jeg gidder ikke å forklare mine erfaringer, men de er kun ute etter å gjøre ting vanskelig, ikke alle selvsagt, men når jeg får mangellapp på manglende bakseter i bilen(la opp ledninger til stereo) så klarer jeg ikke å ta dem seriøst,

Hvorfor er ikke bur, bøttestoler/4-punkts tillatt? noe som forsterker sikkerheten til helt nye nivåer?! Jeg har en original/lovlig bil og en modifisert og ikke helt etter boka, den originale er regelrett livsfarlig, har hatt sladd i 130 på tørr asfalt med automat og 123 dieselhk på 1750kg, prøver jeg det samme med den hjemmesnekkra bilen så har jeg ikke i nærheten mulighet til å gjøre det samme, den er klistra til bakken i forhold/umulig å få sladd på tørt omtrent, Deformasjonssonene er jo ikke på langt nær så viktig som et solid veltebur, selv om det beste hadde vært en kombinasjon, dere trur ikke på det selv engang, altså at vegvesenet er seriøst, salting er også livsfarlig, men det skjønner kun alle andre enn seg selv, problemet er at de har lite å gjøre, derfor må de finne på noe nytt, hvem det alltid går utover er bilinteresserte/rånere osv, as usual in the last communist state [-X

Hvorfor ikke ombygning til coilover er lovlig der det før var seprat fjær / demper? Fordi innfestningen ikke er konstruert for det?

Hvorfor ikke endring av bremser uten papirer er lov? Fordi da kan jo "hva som helst" monters, at det SER stort og fint ut betyr ikke at det ER fint.. hva om kvaliteten på festene er "plast" og ved nødbrems ryker hele festet til helvete? Og hva når du setter på kalipere foran som krever "1dl bremsevæske" for å klemme inn alle stemplene, mot 0.1 dl orginalt, mens bakbremsen fortsatt krever sin 0.1dl? Hvor optimal tror du DA bremsevirkningen er?

Hvorfor ikke 4 punkt er lov? Har du prøvd å få oversikt rundt og bak bilen med 4 punkts belte forsvarlig festet? Du når ikke en dritt. Og går du på taket uten bur men med 4 punt sele så er du lam... for du sitter fast og kroppen får ikke en naturlig vei å rømme fra det som blir presset ned fra taket.. Det er også ett "tiltak" å spenne fast korrekt, med resultat at svært mange vil kjøre med det for løst, og hvor er sikkerheten da?? Bur kommer mye nærmere hodet ditt enn bilens orginale interiør.. uten hjelm har du langt større sjans til å slå deg hodeskade, trolig også med polstring.

Ja, det funker og gjør nytten i en rally bil, der alt er justert riktig, verneutstyret er riktig osv, men på veien så vil folk alt for ofte "drite i det", med mulige katastrofale følger.

At loven ikke følges likt fra sted til sted er jeg enig i at det bør gjøres noe med, og at de bør bli flinkere til / ha større mulighet for selv å bedømme om ting er forsvarlig eller ikke er jeg enig i, men gud så mye dumt folk forventer å få godkjent også, uten å ha villeste ide om hvilke bivirkninger det har..

Skrevet

det er jo nettopp derfor folk med peiling som er uavhengige av doktrinen fra myndighetens side skulle sett over og konkludert/prøvekjørt om det var forsvarlig, UANSETT hva som var bygd, om det var fiat uno ombygd med rwd og turbomaskin, sålenge bilen var trygg så ser jeg ikke problemet med 500hk og rwd i en uno, eller 1000hk for den saks skyld, det er tross alt hjernen bak rattet som er 100% av trafikksikkerheten, bare for å ta et eksempel, jeg har mange kompiser som driver med bil og mange studentvenner som ikke er interessert i bil, gjett hvem som kjører fortest og ikke har vært av veien? så og si alle studentene har vært av og vraka/bulka flere ganger per vinter, mens verstingene har holdt seg på veien selv om det går fort, hvorfor det tro? Jeg syns sirkusartistene i statens vegvesen må ta sikkerhet på alvor, ikke leike butikk, da får de gi hver enkelt sjåfør i dette landet, inkl meg noen timer hver til rådighet på bane(obligatorisk) og med hjelp fra sikkerhetens svar på fidel castro som instruktører(altså rallysjåførene themselves - statens vegvesen) Problemet er jo at de heller ikke kan kjøre trygt! Derfor er vi midt i et dilemma som bare gjør det farligere på veiene

forøvrig er det lov å bruke andre siden av hodet ditt litt og prøve å forstå at sinnsyke regler som vegvesenet har, har motsatt effekt av hva de trur, folk må bryte lover og gjøre seg selv kriminelle for å få muligheten til å ha bilen man ønsker seg/ det er altfor mye jobb og utgifter for å gjøre bilen bedre til at folk gidder å gjøre det, se på sverige, de har et mye bedre utarbeidet lovverk, hadde i hvertfall i fjor da jeg diskuterte dette med en svenske, han bare lo og tok ikke reglene her i landet seriøst , det er nemlig nå folk kjører med audi med prøveskilt og 650hk, frontkolliderer med toyota avensis og dreper nesten folk, motoren på audien var ikke festet ordentlig, mannens hjernekapasitet var ikke utviklet nok til å skjønne at han var for dårlig sjåfør til å utnytte alle hestekreftene på bilen og kjørte derfor også gris på steder hvor andre biler kunne treffes #-o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...