Gå til innhold

Problemer med lås/lukker-mekanisme på bakluke(E39)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har litt problem med låsen/lukkeren på bakluka mi! Problemet er at når jeg legger luka ned på, så går den ikke igjen, og den må smelles hardt! igjen for at den skal gå i lås.

Jeg har funnet ut hittil, at den låsen som drar luka igjen, ikke fungerer slik den skal. Og at den har stoppet på nesten låst stilling.

Når jeg illustrerer at jeg stenger luka ved å trykke opp låsen på selve luka, kommer det en slags ule lyd fra motoren, som går fra lys til mørk på.. ala Piiiiiuuuuuuuuuuu. Hehe.

Har demontert låsen som sitter på bilen, og skrudd den opp, når man opner og lukker låsen på selve luka, så er det liv i motoren, men den flytter seg bare 3-4mm. Altså den går pittelitt men stopper, mens denne lyden går en liten stund til.

Kjøpte ny lås på ebay, men det skjer akkurat det samme med den #-o

Og da begynte jeg å fundere på om det kan være noe med låse motoren i selve bakluka? Som gir feil/dårlig signal til motor at den skal stenge?

Det er vertfall liv i motoren, men flytter seg knapt.

Noen som har noe tips og peiling på hva som kan være galt? Litt rart om den jeg kjøpte på ebay og er ødelagt da :x

Har og prøvd en annen låsmotor i luka, men denne har stått på en bil som var i sjøen, så denne kan jeg nesten være sikker på ikke funker slik den skal.. Men var samme symptom med den, som med den som sto på min bil.

Hjelp? [-o<

Skrevet
kabelbrudd? mellom karosseri og bakluke! du mangler ikke noe lys eller noe?

Nei alt lyser slik det skal, lyset på bakluka når du opner den, det under luka liksom, skiltlysa funker, viskeren funker, låsen på vinduet bak funker fint, låsen på bakluka reagerer når jeg trykker på opne knappen, baklysa funker.. Låset kommer på inni bilen når jeg opner luka..

Så jaaa, tror alt virker slik det skal :)

Virker som om den funker fint med en gang jeg legger nepå luka, men så kutter det helt ut. :?

Skrevet
er sånne plat "lister" ved hengselene til bakluka! bare og ta disse av så vil du se om det er brudd! at isolansjon er av eller at ledningene er av.

Åja, ja da skal jeg sjekke dem først.

Men er det mulig (om det ikke er tegn til brudd eller slitasje) at det kan være aktuatoren i selve bakluka?

Skrevet

har ikke vært borti at det har vært feil på dette! men er ikke noe nytt at det blir brudd.

kjipt og handler deler så funker det ikke alikavell så.. men kan være feil i aktuatoren også da!

Skrevet
er sånne plat "lister" ved hengselene til bakluka! bare og ta disse av så vil du se om det er brudd! at isolansjon er av eller at ledningene er av.

Åja, ja da skal jeg sjekke dem først.

Men er det mulig (om det ikke er tegn til brudd eller slitasje) at det kan være aktuatoren i selve bakluka?

Det du må bytte er sluttstykket i gulvet, delenr: 67108362371 det er den som trekker inn luka. Gs har brukt, pos. 4 i linken. http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... &type=used

Sjekk og med koed, om de har den er det sikkert under halve prisen.

Skrevet

Som sagt så kjøpte jeg en brukt en, men dele nr stemte ikke da, men den oppfører seg på samme måten som den gamle..

Blir ikke noe forskjell på den nye vs den gamle :?

• 1 month later...
Skrevet

Da har jeg litt oppdateringer og komme med, desverre ingen positive enda #-o

- Har skrudd av deksla over hengslene, og ledningene er surra i svart filt/tape men så fine ut utvendig vertfall :roll:

- Har plukka ut motoren som sitter nede (den som drar igjen luka) og testa den på fattern sin bil, den fungerer som bare juling! Samme gjør den nye motoren jeg kjøpte, som ikke hadde samme delenr. Så det er nåk ikke noe galt med den.

-Var ganske sikker på at det var låse motoren i luka, så kjøpte ny denne, bytta, men problemet er der fortsatt :roll: Burde vel igrunnen brukt de pengene på en diagnose #-o

Men siden alle deler tilsynelatende funker, er det noe feil å finne da?

Vi har vel kommet frem til at motoren får signal fra bakluka om at knappen har blitt trykt inn, eller at luka har blitt lukket igjen, og at den skal dra igjen/slippe opp luka, da den reagerer på dette. Den lager og denne merkelige hyle lyden. Lyden kan høres på dette klippet jeg har lagt ut på youtube:

Men det virker som motoren ikke får nåk strømm, for en eller annen grunn. Skal prøve og måle strømmen i kontakta ved betjening av opne knappen på luka.

Men dette er vel styrt av et rele? Noen som vet hvor releet til denne motoren ligger?

Har funnet releet til sentrallås motoren i luka ut i siden over batteriet, sitter 2 smale svarte releer sammen, ene for bakluke låsen, den andre for bakrute mekanismen. Men regner med motoren nede på gulvet og har et rele? Hvor er det :| Kunne tenkt meg å sjekket dette, om det kanskje kan ha hengt seg så det ikke opererer ordentlig eller noe.

- Kan og legge til at virker som motoren surrer litt rundt når bilen er i bruk, vel og merke en halv mm. om gangen, men den flytter seg vertfall en eller annen gang selv om luka ikke betjenes. Noe som resulterer i at luka av og til slarker og skrangler da den nærmer seg topp punktet.

Ellers tar jeg gjerne i mot teorier og tips om hva som kan feile denne forbanna luka! :mrgreen:

Og vil et eventuelt kabelbrudd for strømtilførsel til motor bli oppdaget på en diagnose? :?

Mvh.

Fredrik

• 2 weeks later...
Skrevet

Hei igjen,

Har i dag kikket enda mer på problemet mitt.

Og har fått bekreftet det jeg har hatt mistanke om. Der kommer knapt strømm i ledningen til motoren :?

Multimeteret peaker på 0,40 første gang, og om jeg trykker flere ganger så minker strømmen hele tiden.

Ledningene ser ut til å gå fremmover i bilen. Hørte denne merkelige ule lyden under kupefilteret og, der det ligger noen hjerner.. Men fant ikke ut noe der.

Skulle sårt hatt et koblingsskjema så jeg fikk sjekket hvor legningene går og tar strømm i fra [-o<

Ingen som vet om noen plass på det store internettet hvor man finner koblingsskjema? =P~

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...