Gå til innhold

Driftskostnad på ulike modeller


Eksos
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter å funderer på om jeg skal vere en smart student å kjøpe meg en bil som bruker lite på mila og som ruller for en relativt billig penge..

Noen som har personlige erfaringer når det gjelder 320i vs. 318i? Tenker da mest på bensinforbruk, men også ytelse?

Jeg vil ha manuell gir, og det er egentlig E46 som frister mest, ettersom jeg mener de gir utroooolig mye mer bil for pengene enn mange av E36'ene gjør.. Tenker da på en rimelig E46, er som sagt student, så vil ikke bruke så altfor mange pengene på det..

Hvordan er driftssikkerheten på de to modellene? Har også hatt E39 i tankene..

Har jo en veldig kjekk bil akkurat nå, men om jeg skal tenke smart kjøper jeg meg en bil som går og går, og bruker mindre fuel enn E30'a.. Kanskje andre merker kunne vert smarte kjøp, men ser på dette som temmelig uaktuelt, inntill videre iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at 6'ern i praksis bruker 1 dl mer per mil enn 4'ern. Med 10.000 kjørte kilometer per år utgjør dette 100kr per mnd.

Min gamle E46 320i brukte 1 liter på bykjøring og 0.7 på langkjøring, selv om kjørecomputern viste litt lavere forbruk.

Jeg ville nok satset på 320i hvis du skal ha E46 før facelift. Men har du råd til en 2002 modell 318i med 143hk, så er dette en veldig fin motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit om en 320ia 1999mod til 80 lapper.. den er godkjent senka, org. xenon, sort sportsskinn, multifunksjon, rollo ++ Tror dette skal vere en grei pris..

Kom også over en 1991 316i idag, rulla 205k, EU-godkjent i desember, motor, gir og interiør i fin stand.

Utseendesmessig er den kjedelig med gråe fangere og kanaler, oransje blinklys, og hvit av farge..

Får den såpass billig at jeg prøver meg på ett lite prosjekt med komplett mtech, nye lykter, senk og diverse :) Kommer til å bli ENORM forskjell på før og etter tenker jeg :D

Men, slår meg nok ikke til ro med denne, så kom gjerne med flere innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... E39 520 suger suppe og er dau.

Teknisk sett så tåler dem mye. Men en bil fra helvete når det kommer til kjøling. Aldri hatt så mye problemer med kjøling på en bil som denne. Byttet vannpumpe, termostat og nå røyk faen varmeventilen!

Rister gjør dem uansett hvor mange deler du bytter og avbalanserer dekk og aksling.

Knappene på midtkonsollen har en tendens å gi etter

wire i døre fryser

abs sensorer ryker

oljetrykkføler viser feil

airbag lampe lyser

Mandagsbil? tja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har en E39 520iT, temmelig problemfri og god bil det iallefall! Sportsunderstellet ble oppgradert med bilstein sprint dempere nå nylig, tight og fin nå :) Det med dørene som fryser er ett kjent problem på den bilen også, men det skal vell vere mulig å forebygge om man bruker litt tid på det på høsten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... E39 520 suger suppe og er dau.

Teknisk sett så tåler dem mye. Men en bil fra helvete når det kommer til kjøling. Aldri hatt så mye problemer med kjøling på en bil som denne. Byttet vannpumpe, termostat og nå røyk faen varmeventilen!

Rister gjør dem uansett hvor mange deler du bytter og avbalanserer dekk og aksling.

Knappene på midtkonsollen har en tendens å gi etter

wire i døre fryser

abs sensorer ryker

oljetrykkføler viser feil

airbag lampe lyser

Mandagsbil? tja :P

Sikker på at ikke den bilen er en litt uheldig sammensatt kollisjonsskade? :P Bilopprettere kan fikse det mest usannsynlige,både på godt og vondt noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at ikke den bilen er en litt uheldig sammensatt kollisjonsskade? :P Bilopprettere kan fikse det mest usannsynlige,både på godt og vondt noen ganger.

Jo, egentlig. Forhandleren som solgte biler er kjent for rette opp kollisjonsskada biler. Men har ikke klart å se noe på bilen som tyrer på at den har vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha E39, ikke velg 520. Forskjellen er enorm mellom 520 og 523 i drag, og pga den lille motoren i 520 som må piskes hele tiden for å flytte seg, så vil jeg ikke tro at forbruket er merkbart mindre enn 523 heller. 523 ligger for øvrig ikke noe særlig høyere i pris heller. Spranget fra 523 til 528 er derimot ikke særlig stort, og mange liker faktisk motorkarakteristikken i 523 bedre en 528. Så hvis du skulle være på jakt etter 523 eller 528, så ville jeg heller sett på tilstand/utstyr osv enn motoren. Men når sant skal sies, så ville jeg ikke valgt E39 som "studentbil", særlig ikke de eldste modellene. Mye som kan gå galt/bli ødelagt, og det kan ofte bli dyrt! Ville heller valgt E34 525 24v hvis du vil ha en stor bil, denne har mye bedre kvalitet generelt, og har jo ikke all den elektronikken som E39 har (= mindre som kan gå galt).

Personlig ville jeg valgt en E36 318is (så sen modell som mulig) eller en E46 318 1.9, men det ultimate hadde vært E46 318 facelift (2002-2005 tror jeg) om du skulle finne slike innenfor budsjettet, denne har den flotte 2-liters fireren på 143hk, perfekt kompromiss og passer bra for norske forhold. I tillegg er jo eventuelle barnesykdommer luket bort i facelift'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...