1and0nly Skrevet Februar 13, 2010 Skrevet Februar 13, 2010 skal kjøre fra kr.sand til vardø via sverige og finland og turen blir godt over 200mil. Noe spess jeg burde planlegge å få gjort med bilen, noe ekstrautstyr jeg burde ha med? skal kjøpe: -nye vinterdekk -gps
maartn Skrevet Februar 13, 2010 Skrevet Februar 13, 2010 Et oljeskift før start er vel ikke å forakte. Jeg ville også tatt en titt etter lekkasjer o.l ved f.eks kjølesystemet. Kontroller kjølevæska, at den tåler 30-40 minus. Edit: Varme klær (!) i tilfelle problemer, og du er langt ute på vidda
TurboLag Skrevet Februar 14, 2010 Skrevet Februar 14, 2010 varme klær, en spade, mat (ikke tung mat, bruker å ta med kyllingsalat selv), drikke (ikke for mye sukker/koffein, men for å holde væskenivå), bensinpenger, bompenger, telefon, lader, dopapir.. skulle vel dekke det meste av praktiske ikke-tekniske greier det autosokk/kjetting kan være greit å få med, og kanskje noen ekstra sikringer og pærer? er jo mørkt om kveldene oppover for tiden, leit om man skulle miste lyset på veien..
feiringbruk Skrevet Februar 14, 2010 Skrevet Februar 14, 2010 skal kjøre fra kr.sand til vardø via sverige og finland og turen blir godt over 200mil.Noe spess jeg burde planlegge å få gjort med bilen, noe ekstrautstyr jeg burde ha med? skal kjøpe: -nye vinterdekk -gps Hei skal kjøre nesten samme strekka til påske skal frem og tilbake. Husk og ha med deg penger i svergie og finnland,fordi når du kommer lengere oppover så får du ikke brukt visa kortet når du skal fylle drivstoff kun når bensinstasjonen er åpen,men er ikke som i norge når det gjelder kortautomat me påfylling på pumpe
1and0nly Skrevet Februar 17, 2010 Forfatter Skrevet Februar 17, 2010 takk for mye bra info og forslag! Blir 3 dager med mye kjøring, men glad jeg slipper de norske veiene!;D
Otis Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Passe på at du ikke kjører fortere enn 160 km/t med vinterdekk, da de som oftest ikke er sertifisert for mer enn det. Ellers så er det bare å ta det med ro når du kommer til nord Finland, pga reinsdyr! Men dette vet du nok, da du sikkert er fra Vardø, og har kjørt Rovaniemi - Utsjoki før. Jeg kommer faktisk fra Vardø, men skal ikke hjem før til sommeren. Har faktisk kjørt Vardø - Trondheim eller Trondheim- Vardø t/r siden jeg fikk lappen i 2001, hver eneste sommer.
1and0nly Skrevet Februar 19, 2010 Forfatter Skrevet Februar 19, 2010 har vurdert å skaffe meg full kasko(for å så si det opp etter turen) Nej er ikke fra Vardø, men skal jobbe der i litt over et år;) noen som har prøvd Viltvarsler? lager høyfrekv lyd for å skremme bort dyrene. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20259234
Otis Skrevet Februar 19, 2010 Skrevet Februar 19, 2010 Det er ikke før du kommer til Nord-Finland, og fra Tornio-Haparanda du trenger å bekymre deg for vilt. Men til gjengjeld er det enkelte ganger, ekstreme mengder med dyr derifra og opp til Vardø. Ekstra lys, så mye du kan han er en STOR fordel! Sett xenon i ekstralysene i tillegg. Desto mer lys du har desto mer ser du, og det trenger du på mange plasser. Det ferdes jo ikke så mange biler fra Rovaniemi og mot Utsjoki, og det er vel det er verst. I tillegg så kan jeg si at det er vel muligens best å kjøre den norske siden, fra etter Utsjoki, da veien er best der. Men jeg er usikker på om de ble ferdig med å oppgradere veien på finsk side, da den var meget smal før. De hadde gjort ferdig et godt stykke i august 09, men ikke ferdig altså. Om den er ferdig så er den muligens best, og kortest. Treffer du på butikkenes åpningstider så er det siste handle plass før Norge. Det heter Nuorgam. Ca 42 km fra Utsjoki. Når det gjelder den nedre delen av ditt kart, så er det såklart en fare for dyr når du velger innlandsvegen så tidlig i Sverige. Syntes å huske at de veien der er ganske så kronglete, med en god del svinger, men høvelig greie. Lite plasser å treffe på, så ta med klær å verktøy om du har en ustabil bil. Mat forsåvidt også. Kunne sikkert ha nevnt enda mer, men jeg har sikkert nevnt for mye allerede God tur! OT: Skal du jobbe i forsvaret eller fiskeindustri? Litt lite sannsynlig med fisk, men man vet aldri. Kanskje krabber? Eller turisme?
1and0nly Skrevet Februar 21, 2010 Forfatter Skrevet Februar 21, 2010 kommer ikke til å kjøre nøyaktig den ruten, pga skal innom fredrikstad, så det blir sverigekysten hele veien;) Jeg følger bare gps'en siden jeg ikke er såå kjent.. Beregner å bruke 3 dager(kunne klart det på 2 men tar ikke sjansen siden de stenger tunellen i vardø på natten) varmedress og spade skal kjøpes inn, men maten kjøper bare langs veien.. Jobber i forsvaret ja.
maartn Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 "Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig."
bmwkizn Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Meld deg inn i Falck..Supertilbud der nå..første 6 mnd,er for 59.-kr. Og det beste er at du slipper egenandel hvis du må ha assistanse av de Og de dekker resten av reisen hvis det skulle skje noe med bilen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå