Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver meg her, selv om det ikke har noe som helst med BMW å gjøre:

Jeg sitter mitt oppi en lei situasjon hvor jeg solgte en snøscooter igår, som jeg har hatt i 2 sesonger nå og bare hatt gode erfaringer med! Så får jeg tlf fra nye eieren idag at nå hadde den stoppa, og startsnora sto bom fast. det første som slår meg er jo selvsagt om den kan ha skjært seg..( men det er ikke fastslått hva som har skjedd)

Hvilker rettigheter er det snakk om her? er jeg pliktig å ta tilbake kjøretøyet å tilbakebetale alle pengene, eller hva..?

Det var ett privat salg, uten signering av papirer da kjøretøyet er uten avgifter!

Takker så meget for hjelp

Skrevet

uten kjøpekontrakt er det ingen av dere juridisk sett som kan heve kjøpe noen vei. vil du ikke ta tilbake scooteren er det hans problem. og visa versa

Skrevet

det må jo være en brukerfeil som har forusaket dette. men går det ikke ann at dere blir enige om å dele på reprasjons utgiftene da? komme fram til noe som begge er mer eller mindre tjent med i denne situasjonen.

Skrevet
det må jo være en brukerfeil som har forusaket dette. men går det ikke ann at dere blir enige om å dele på reprasjons utgiftene da? komme fram til noe som begge er mer eller mindre tjent med i denne situasjonen.

hadde det vært edtt kjøretøy til mange ti-tusener kunne jeg sagt meg villig til å dele på rep, men iogmed dette er en skuter fra midten av 90-tallet, og som ble solgt for ikke mye over 10.000 så vil jo halve kjøpesummen gå med i rep dersom den er totalhavarert :?

men jeg vet enda ikke hva som er feil med den, så jeg håper selvsagt det bare er en bagatell..

litt rart at dette skal skje 1 dag etter jeg selger den etter å ha kjørt den så og si problemfritt i 2 sesonger!

Litt oppgitt :(

Skrevet

Som urgem3 er inne på...... Les kjøpslova, det er den som gjeld i ditt tilfelle. http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html

Dersom du har spelt med opne kort (opplyst om forhold rundt "tingen" som kan oppfattast som ein mangel), har du ikkje mykje å uroe deg over.

Når du kjøper ein brukt scooter til 10 000 (?) kroner er risikoen for at ting som dette kan skje noko ein må leve med.

Men eg oppmodar deg til å lese kjøpslova, det tek ikkje særleg lang tid og er nyttig kunnskap ifbm framtidige kjøp og salg.

:D

Skrevet

Kan kjøpsloven "rimelig" greit, og (ved ingen spesifikk avtaleinngåelse rundt stand ol) så lenge det kan bringes på det rene at du ikke visste eller burde visst at kjøretøyet skulle til å skjære seg, og bevisst unngikk å si det ved salg, så er ikke dette ditt problem.

Vederlagets størrelse vil også spille en rolle, og for 10000 kroner (dette står ikke spesifikt i loven, men ligger i såkalt ulovsfestet rett; rettsprakis/forarbeider til lov) så kan man heller ikke forvente at alt skal være i "perfekt stand" på en snøscooter fra 90-tallet, og feil må kunne påberegnes.

At det skjer en dag etter kjøp høres jo selvsagt litt suspekt ut, men kan forsåvidt argumenteres begge veier.

Uansett tør jeg gå nok så langt i å si at snøscooteren IKKE lider av kjøpsrettslig mangel. Om du så vil være "gentleman" og gå med på ett vederlag eller lignende, får være opp til deg - men sjekk scooteren nøye først slik at du ikke blir lurt for ingenting!

Har ovenfor ikke henvist til noe paragrafet el, noe jeg selvsagt skulle gjort..Men alt er i kjøpsloven, og jeg gidder ikke i kveld :) Gi meg en lyd om du skulle lure på noe mer heller ;)

Skrevet

jeg solgte i god tro, og har ingen hensikt med å prøve å lure folk! og jeg vil si at skuteren var i bra stand da jeg solgte den! dessuten informerte jeg kjøper om absolutt alle feil og mangler som var ved den, pluss alt jeg hadde gjort med den sålenge jeg hadde den!

Så jeg syns det er sinnsykt merkelig at den skal gå i stykker 1.dag etter jeg selger den :(

btw, har enda ikke hørt noe fra kjøper..

Skrevet

Nå fikk jeg tlf av kjøper:

Han er fast bestemt på å komme tilbake med skuteren, og krever alle pengene tilbake..

Kan virke som om det er snakk om full skjæring, en kostnad som fort kommer opp på skuteren sin verdi :? ...

Han sier også at han har full rett på å få alle pengene tilbake!

Så nå trenger jeg en lov som motsier dette!

Det er ikke skrevet noen form for kontrakt, og jeg har fortalt ham om alle feil/mangler ved skuteren, men det er ingenting som tilsier at skuteren skulle totalhavarere ved 1. dag! jeg hadde aldri solgt noe som jeg visste skulle gå istykker!!

og jeg er LITE lystig å ta igjen skuteren som er ødelagt for mange foldige tusen! det er jo reint tap fra min side så til di grader!!

Er jo ikke jeg som har ødelagt skuteren!!

Gjelder kjøpsloven ved kjøp og salg mellom 2 privatpersoner? finnes der angrefrist?

Skrevet

Hei.

Kjøpsloven kommer til anvendelse når det er snakk om kjøp mellom to privatpersoner, jmf §1. Det vil her ikke være snakk om noen som helst angrefrist, dette vil du kunne se hvis du ser på vilkårene i angrerett loven!

At det her ikke foreligger noen kjøpsavtale har vell ingen juridiske konsekvenser, en avtale kan gjøres formfritt uten at det har noen utslag for dens gyldighet. Det er her snakk om bevismessige problemer.

Var det her snakk om at kjøperen betalte 10.000 kroner for den? og det var en scooter fra 90 tallet?

Tok du noe forbehold om at den ble solgt "som den er"? hvis du har det står han generelt veldig svakt, Kjøperen altså.

Uansett vil jeg anbefale deg å lese kjøpslovens §30 flg, kapitlet om mangler.

§39 omhandler heving, det din kjøper her påberoper seg. Dette kan du motsette deg, ved at loven setter opp et krav om vesentlig kontraksbrudd, her vil også en skjønnsmessig vurdering om tingens alder og kjøperprisen være til vurdering.

Men sett deg inn i reglene. Kjøperen stiller her veldig svakt, og du kan nekte alt du orker hvis du vil det, kan ikke se at han vil komme noen vei uansett.

Skrevet

Regner med at dette er en motor med separat oljetank for totaktsolje ? eller er det bland selv prinsippet rett i tanken ,som har blitt glemt av den nye eiern ?.

Skrevet

Igjen.... Les kjøpslova, det tek ikkje lang tid og den er relativt lettfatteleg. Det er du sjølv som veit best kva du har informert kjøpar om og ikkje, og det er dette som kan verta avgjerande. Då har du samstundes noko å referera til i din kommunikasjon med kjøpar, noko du sjølv har lese svart på kvitt.

Tatt i betraktning at dette er ein scooter til 10 000 kr er det som Hyggmaister seier; kjøpar kan ikkje forventa gull og grøne skogar.

Dersom du ikkje vil lese heile kjøpslova bør du i alle høve lesa §30 og §39 som Obali nemner.

Det beste rådet mitt er å lese kjøpslova. Då får du atter ein gong sove godt!! :wink:

Skrevet

Kort og enkelt forklart:

Hvis du har solgt en gjenstand privat og den er framvist i fungerende stand, og du ikke har unnlatt vesentlig informasjon som påvirker dens stand og verdi, har kjøper ingen krav til heving av kjøp.

Dette gjelder kjøp mellom 2 privatpersoner.!

Thats it...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...