Gå til innhold

Dieseltuning, erfaringer, meninger og svar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sittet her og lest gjennom x antall tråder om powerboxer nå,

og har vel igrunn fått litt mer info om det, men det er noen få spørsmål jeg egentlig føler at det er veldig mye diffuse svar på.

Håper noen av dere kan svare meg med erfaringer, og gjerne gode svar.

Poenget er at jeg akkurat har kjøpt en 118d (122 hk) 6-trinns manuell,

og jeg kunne selvfølgelig tenkt meg litt mer effekt.

(Valget stod mellom 120d med lite utstyr, eller 118d med alt utstyr).

1) Bilen ble levert med 2 års / 30.000 km bruktbilgaranti

Selgeren garanterte for at han aldri hadde hatt problemer med chipping av sine biler, og garantien.

Han ville på det sterkeste anbefale å hente ut litt mer effekt fra den motoren.

Hva er oddsene for at noen kan finne ut at bilen er chippet / vært kjørt med powerbox?

(Boxen er jo i utg.punktet bare til å nappe ut, men vil det være spor av den i ECU?)

Har de utstyr for å finne ut av dette hos bavaria/jæger/andre verksteder, og hvor interessert er de i å granske dette?

2) Bilen er jo levert med 6-trinns manuell kasse.

Hvor mye tåler denne, i samarbeid med orginalclutchen.

Bilen har gått 75.000 km i tyskland (så den er vel i utg.punktet fint kjørt).

3) Det oppereres med forskjellige effektuttak hos forskjellige leverandører.

Noen påstår de kan hente ut 158 hk og 360 Nm, mens andre ligger på "beskjedne" 147 hk og 340 Nm.

Er dette et resultat av at noen tenker seg om, og bygger noe holdbart, mens andre lager chipper/boxer som er ment for å hente

mest mulig sprut, uten tanke på hvor lenge det holder?

Takker og bukker for alle svar,

Jeg er veldig interessert i å få mer effekt, men om det går på bekostning av garanti, eller at det sliter bilen ekstremt mye mer,

så får jeg heller kose meg med de 122 hk som er der fra før.

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men jeg tror selger har rett. Det vil være rimelig uproblematisk å tune bilen din. Boksen settes som regel i mellom på en kabel etter ecu og før dieselpumpen. Det disse boksene gjør kort fortalt er å gi signal om økt dieseltilførsel og turbotrykk (Dette er hva jeg selv har lest meg til) Noen bokser kan også omprogrammere selve ECU, men det er mer avanserte løsninger. Mener der er noe som heter Bluefin som gjør dette?

Jeg ville ikke vert redd gearkassen din. Men clutchen får jo ekstra belastning spesielt pga økt dreiemoment. Har lest her inne at du kan sjekke hvilke andre biler som bruke samme clutch. Finner du denne i en sterkere bil så betyr jo det at den tåler med en den effekten du selv har... Uansett tåler de fleste clutcher mer en effekten de har. En viss sikkerhetsmargin vil jeg tro de oppererer med.... Men uansett, clutchen kan jo bli fortere slitt alt etter hvordan bilen brukes. Sleper du mye går det trolig fortere...Men det gjør det jo uansett da... :-)

Vurderer selv å sette på en boks på min 320D 150hk....

Skrevet

Har prøvd å undersøke litt på RealOEM.com, og har vel egentlig kommet frem til at det ikke er samme clutch på 118d og 120d (122/163hk).

Men, så koster ikke en clutch all verden heller, så så lenge alt annet tåler det, skal jeg heller tåle å kjøpe en clutch i ny og ne..

Men, er det mulig å kjøpe en annen clutch (kraftigere?) og montere på?

Skrevet

Stiller meg generellt veldig kritisk til boxtuning, men ser KCR er nevnt ganske ofte.

Frister egentlig mest å levere inn ECU til ESS eller Itsfun, men problemet dukker jo opp ved evt. senere salg.

Skrevet

De eldste KCR boksene var noe dritt,med slange til turbotrykks-regulatoren. Eneste måten å unngå nykking var at en monterte en bensinfilter(fungerte sm akkumulator) imellom. De etter denne,som var beregnet på CR,var bedre,kunne også få de trinnløst justerbare.

Som sagt,vær kritisk til slike system,finnes mye rart på markedet. Men som du selv sier,fungerer jo til en viss grad og er "sutaløst".

Skrevet

Virker ganske bra de der KCR-greiene, i følge sidene deres (selvfølgelig gjør det det, de skal jo selge).

Informasjonen er både bra og velskrevet.

Veldig mange av disse sidene til tuning-firmaer som ser ut som om de hører 90-tallets internett til, og da blir det ikke veldig innbydende.

Blir også automatisk skeptisk når jeg ser at noen klarer å pumpe ut 10 hester mer enn andre.

I en perfekt verden, ville jo det vært en ren bonus, men som jeg skriver i hovedinnlegget - det skal holde også!

Du er jo en dreven mann i dette å hente ut litt mer enn det BMW mente du skulle få.

Har du noen formening om hva som kunne komme til å ryke ved trimming av den M47-motoren?

Skrevet
Stiller meg generellt veldig kritisk til boxtuning, men ser KCR er nevnt ganske ofte.

Frister egentlig mest å levere inn ECU til ESS eller Itsfun, men problemet dukker jo opp ved evt. senere salg.

Jeg har fått omprogrammert ECU hos mitt lokale Bosh verksted med software fra Flissundet motorservice. Såvidt jeg forstod det så tar de backup av den originale softwaren før de legger inn den nye slik at den originale kan legges inn igjen på et senere tidspunkt om ønskelig. Dette er en 530Dat 2000 modell og såvidt jeg vet så er seriell programmering eneste måten å tune disse utenom powerbox som jeg ikke vil ha.

De flinkeste tunerene er ikke de som får ut mest hester/moment men derimot de som lager en software som gjør at bilen er holdbar. Et godt eksempel er Vw Touran Tdi. De mest ekstreme tok vel ut ca 170HK (husker ikke moment) og girkassene likte det slett ikke.

Skrevet

Hei, jeg har chippet min 120d via sereiellprogrmering, bruke powerbox bled frarådet av flere både på forumer og i bmw miljøet.

Når det kommer til garentie har jeg hørt at Bmw merke forhandlere har begynt å sende ecu er til tyskland for skjekk om di har vært chippet, kan lese av unormat høy trykknivåer både på diesel og turbo. dette gjelder også for box tuning. Enklete forhandlere har også begynt å skjekke lednings koblingende der man kobler inn boxer, om di er urørte. så jeg håper at bilen min ikke finner på noe kødd kan du si.

Skrevet

Jeg er også redd for at dét kanskje vil være et problem, dersom du skal ta det på BMW motorgaranti. Men, ettersom bilen min er over tre år gammel, vil jeg tro at Jæger ikke vil ta seg bryet med å sende ECU til Tyskland, for å bytte ut deler på den, som de får dekket av bruktbilgarantien.

Men, igjen - hva kan gå galt, ved en økning på rundt 30 hk og 50 Nm?

Eneste jeg ser for meg som får mer juling, er clutch.

Men, hvilke motordeler vil kunne slite med en slik økning?

Er f.eks turbo såpass underdimensjonert at den ikke bør blåse mer enn den gjør?

Forresten, hvor mye hentet du ut av 120`en din?

Skrevet

Angående komponenter på motoren din som kan lide av sånn tuning er det først og fremst clutchen viss den er svak/underdimensjonert fra begynnelsen. Men som regel tåler de endel ekstra.

Men det en må ta hensyn til er hvordan motoren tunes. Enkelte piggyback/powerbokser/tuningbokser gir for mye diesel på ugunstige turtallsområder sammen med høyt ladetrykk,og ved hard belastning over tid(f.eks lang stigning+tungt lastet bil) har dette resultert i smelta stempler faktisk! Husk at det er dieselen som bestemmer temp i forbr.rom.

Ellers kan katalysator bli tett pga økte sotavleiringer. Dette fordi en sjelden får lambda 1 på 15,7:1 (bensin har 14,7:1) ved slik tuning,og da får en mye sot som er resultat av diesel forbrent med luftunderskudd.

I motsetning til bensin kan dieselmotoren kjøre med høyere drivstofftrykk uten å ta skade av dette(les:oktantall) så derfor manipuleres dette ofte med uten tanke på andre konsekvenser som eg nevner her..

En kan også risikere få periodisk nedsatt effekt i motor pga eksostempføler i kat leser av for høy temperatur ved gitte belastninger,og dermed reduserer motor-effekt. Sjeldent,men kan skje...

Skal du tune denne ville eg fått den omprogrammert av en seriøs aktør,er som eg har nevnt både mye useriøse aktører og ikke minst produkter ute på markedet. Her har du jo et mistenkeligt eksempel på nettopp dette: viewtopic.php?f=1&t=144879

Skrevet

Skal du tune denne ville eg fått den omprogrammert av en seriøs aktør,er som eg har nevnt både mye useriøse aktører og ikke minst produkter ute på markedet. Her har du jo et mistenkeligt eksempel på nettopp dette: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=144879

Herregud.. Den chat`en der taler jo ikke akkurat varmt for boxtuning, eller selskapet for den saks skyld ..

Takk for svaret E36Cab1. Det blir ECU-omprogrammering, om det blir noe!

Skrevet

Men FyF*** så mye kjekkere det er å kjøre med chipet bil. min drar noe så forjæveligt.

Målte bilen min, skal orginal ha 177hk. Målte 200hk (173hk 403Nm på navet)

Er også en ting som ikke er nevnt tideligere, dysene ryker fortere ved høyere trykk samt at turboen slites mer. Men noe må jo ta støyten for økt effekt.

Om bilen er over 3år så hadde jeg chippet den jeg.

Skrevet

JESS! Der kom det jeg har ventet på - beskrivelsen av ting som tar støyten for økt glede.

Det blir for godt til å være sant, at det bare er en clutch som ryker i dann og vann..

Hvor mye koster dysene til disse motorene da?

(Heldigvis bare fire av de.. leste om en stakkar som måtte skifte alle seks i en 530dat, ca 30 kameler).

Men, at 200 gamp i den lille rakkeren drar, det betviler jeg ikke et sekund.

Er selv stolt over draget i de 122 jeg har! (Jess, jeg vet, det er latterlig, men målt opp mot 520`en jeg nettopp kvittet meg med, er 118d`en helt vill).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...