Hpi

Members
  • Content Count

    2294
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Hpi last won the day on July 17 2017

Hpi had the most liked content!

1 Follower

About Hpi

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    750ix 2013, ESS tuning.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hpi

    Erfaringer med uoriginalt DPF?

    Vil tippe du skal ligge rundt 85 grader. Det går ei grense for at regenerering skal starte, minimum 75 grader tror jeg.
  2. Hpi

    Ujevn tomgang på M52B28

    Nye coiler når du først holder på, fin bil 👍
  3. Ja disse motorene N63TU har også noen slike, de har noen T-stykker i plast som går til turbo kjøleslanger. Disse har jeg bytta ut med messing. De hadde også de originale slangene til veivhusventilasjonen som hadde kort levetid. Disse kom i en oppgradert versjon i et slag gummiaktig materiale. Disse 2 tingene blir forøvrig utsatt for strålevarme fra turbo ene så det er vel problemet og ikke driftstemperatur. Det var forøvrig en på det amerikanske forumet som havarerte motoren fordi det sprakk en slange mellom motor og oljekjøler. Dette var en 9-10 år gammel F02 hadde gått noe over 200.000km den hadde også gått endel på bane. Om den høye oljetemperaturen var medvirkende vites ikke men jeg tenker at det kan være smart å ta en runde å bytte ut endel vannslanger motorrom og oljeslanger til/fra kjølere når det nærmer seg 10 år og eller 200.000km
  4. Takk for deres tanker og betraktninger godtfolk.
  5. Hei. Har en V8 som av natur går veldig varmt, ved normal kjøring ligger olje på ca 100 grader og stiger 10-20 grader ved hard kjøring. Vanntemperatur ligger på ca 104 grader ved normal kjøring og går ned under 100 ved hard kjøring. Dette fungerer tilsynelatende helt fint men i USA har de begynt å selge en oil cooler valve som erstatter termostat og sørger for at olje sirkulerer gjennom kjøler hele tiden. Med denne så ligger olje temperatur på 70-80 grader istedenfor 100+. Spesielt for banekjøring men ser endel bruker disse på hverdagsbilen også. De bytter også vanntermostat slik at motor ligger mer rundt 90 grader enn 103-104 grader. Er der noen tekniske fordeler med at motor kjøres på såpass høy temperatur eller handler det om utslipp og forbruk? Er litt skeptisk til å begynne å tukle med driftstemperatur men om det er utelukkende fordeler med å gjøre det så kanskje, tenker kanskje det kan være en fordel om vinteren å ha det originalt? Hva mener dere?
  6. Det blir stadig vanligere å kunne legge inn tuning selv og veksle mellom original og tuning med mindre ECU er låst. Da er man uavhengig av hvor i landet tuner befinner seg. Jeg hadde selv en håndholdt Alientech Powergate fra Trf på forrige bil og har nå kabel og software fra ESS for hjemmebruk.
  7. Gratulerer med nydelig bil, om du ikke visste det så vær obs på at svart dongeri smitter av noe voldsomt på skinnseter og det viser godt på den fargen du har. . Jeg sliter med det selv og bruker mer og mer Stormberg bukser og mindre Levis
  8. https://www.bmwblog.com/2019/04/30/australian-police-force-now-has-two-bmw-m5-patrol-cars/?utm_content=90521010&utm_medium=social&utm_source=facebook&hss_channel=fbp-179943528721059 Ja politiet i Australia kjører standsmessig. 2 stk F90 M5 👍
  9. Får bare henge meg på her, er på mitt andre sett med Falken FK510, først i 19" og nå i 20". Strålende dekk.
  10. Hpi

    Ujevn gange kald motor F11 523i 2011 N53

    Jeg har selv V8 men når disse får misfire på 3 eller flere sylindre så er det typisk enten en av høytrykkpumpene (denne gir gjerne feilmelding på railtrykk) eller sensor på høytrykkpumpe (denne gir gjerne ingen feilmelding, kun misfire) Det blir ikke helt likt for disse har 1 høytykkpumpe pr sylinderbank slik at en skiller mellom misfire på cylinder 1-4 og 5-8 men hvis de feiltenner på sylindre på begge bankene så er det typisk sensor på lavtrykkpumpe som tuller. (Denne gir gjerne ingen feilmelding, kun misfire) Så ut ifra det som gjelder på min motor så kan du ha feil på høytrykksensor eller lavtrykksensor.
  11. Ja jeg har et søskenbarn som jobbet som lærer en kort periode men hoppet av pga det ble altfor krevende å forholde seg til enkelte foreldre. De var helt blottet for å se muligheten for at deres håpefulle hadde gjort noe galt. Da satt han alene på ene siden av bordet og eleven sammen med foreldrene på andre siden. Dette er nok curlinggenerasjonen på sitt verste og det blir gradvis verre og verre. Alt skal jo pakkes inn i bomull idag og folk blir like robuste som et korthus i stiv kuling. Det ser jeg også der jeg jobber, flere og flere av de yngste er helt ute av stand til å tenke og handle på egenhånd.
  12. Jeg ser for meg slike som har "livets harde skole" som utdanning og som sitter klar med tastaturet hver gang Sofie Elise mener et eller annet om Palmeolje eller dyrevern. Med tanke på at disse ofte er både 40, 50 og 60 år og sikkert spyr ut av seg rundt middagsbordet så er det ikke så rart at neste generasjon ender opp som skolens mobber, de har jo lært det av foreldrene
  13. Hehe ja her var det mange bitre sjeler
  14. Ja jeg er så enig, her er det nok en blanding av folk som er svært kjipe, folk som ike aner hva kjøreglede betyr og folk som er misunnelige der de sitter bak mørke gardiner i kjellerleiligheten sin og spyr ut eder og galle til alle mulige tema fra Bil til kjendiser som har gifta seg De vil aldri forstå oss som faktisk liker å kjøre og hvor det i mange tilfeller er veien som er målet. Veien kan aldri bli målet i en Rav 4, i en Rav 4 bir veien bare lang og kjedelig og det er en lettelse å endelig være fremme på hytta
  15. Jeg var selv fjortis midt på 80-tallet og S1 var virkelig noe man snudde seg etter i gateversjoner også ja Jeg har selv hatt 2 Audi 100 5E, både modell C2 fra tidlig 80-tall og C4 fra tidlig 90-tall. Begge med 136HK 5E motor. Opplevde disse bilene som veldig gode og kjøre og som raske og turtallsvillige. De er nok ikke raske i dagens målestokk selvsagt men alt må jo vurderes i sin egen tidsepoke. Selv disse standard gateversjonene hadde en fantastisk lyd med 5 sylindre og endel turtall Men WRC med gruppe B biler er i en egen liga fremdeles synes jeg, manuell gir og 3 pedaler, litt mer "analoge" biler enn dagens WRC og derfor også mer krevende for sjåfør vil jeg tro.