Hpi

Members
  • Content Count

    2440
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Hpi last won the day on July 17 2017

Hpi had the most liked content!

2 Followers

About Hpi

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    750ix 2013, ESS tuning.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hpi

    E39 530d demperoppsett

    Enig med @Otis her. Jeg hadde også Msport, hadde både originale dempere, Bilstein B8 og Sachs. Perfekt kombinasjon mellom veiegenskaper og komfort. Blir det lavere ofrer man noe comfort.
  2. Hpi

    BMW 550IX, 2011

    Risting kan jo være polyforingene/casterstagforingene, jeg måtte skifte på begge sider på ca 100.000km. Men hvis problemet følger turtall mer enn fart er det vel lite trolig.
  3. Hpi

    Fusking ved lavt turtall

    Jeg hadde kjøpt Bosch, det trenger ikke være Bmw stempel på den. Koed har litt forskjellig. Både Oem, Bosch og noen brukte. Se at du får den riktige, her har jeg valgt en E87 116i https://koed.no/no-no/catalog/diagram/13_1123/1/48922?steering=L&transmission=N
  4. Hpi

    Vinterdekktest 2019

    Ja den testen bekrefter inntrykket jeg allerede har, nordiske vinterdekk som Nokian R3 som jeg selv kjører på er feil dekk på våte vestlandsveier om vinteren. Får bruke de opp og gå for noen gode vinterdekk eller helårsdekk neste gang. Så får man heller ta det litt roligere over Haukelifjell de gangene det er aktuelt :)
  5. Det er nok vanskelig å overleve med slike eksklusive produkter i konkurranse med mye billigere produkter som er masseprodukserte. Holdt selv på med bilstereobygging på 90-tallet da Neby med JBL og Hi-Fi Klubben hadde sin storhetstid innen dyr bilstereo. For meg var det Phoenix Gold forsterkere og Boston Acoustics høyttalere om gjaldt, disse var håndlaget i USA. Jeg har disse forsterkerne fremdeles. De var dyre og Phoenix Gold har gått konkurs og skiftet eiere flere ganger. HiFi klubben sluttet etterhvert å selge bilstereo da folket gikk over til mye billigere Kinaprodukter.
  6. Hpi

    BMW 550IX, 2011

    De hadde noe med høytrykkspumpene mener jeg. Siden de 2 sylinderene som feiltenner er på samme bank kan det jo være noe på drivstoffmatingen. Det er 1 høytrykkspumpe pr bank. De hadde også tilbakelling for sjekk og eventuelt utbedring av registerkjede/strammere i USA i forbindelse med CCP. Maf sensorer var også en del av CCP. Dyser ble også skiftet til index 12 men disse har du jo byttet. Vacumpumpe ble skiftet.
  7. Hpi

    BMW dieselmotorer

    Disse GM kassene har en svakhet på solenoiden som skal aktivere converter clutch for å gå i lockup. Kanskje den prøver å gå i lockup uten å klare det? Hvis du kjører med denne feilen lenge slites clutchbelegget bort og det går stål mot stål. Da går det fort mot havari. Jeg bare gjetter nå så det er sagt. Her er en som har skifta den: https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=893453 Slik ser den ut:
  8. Hpi

    Chipping av 320d automat

    Husker selv jeg hørte om momentgegrensning i forbindelse med E39 530D og GM 5L40E kassen men klarte aldri å få noe mer klarhet i hva og hvordan dette skulle fungere. Xhp flashtool skriver litt om det i bloggen sin, de skriver at den ligger i TCU, 6HP har størst begrensning på 5. Gir og 8HP har på 3. Og 6. Gir. Enkelte tunere jukser med tabellene slik at "faktisk moment" blir rapportert feil slik at momentgegrensning ikke blir aktivert av girkasse. Istedenfor får den mer enn den tror og slurver dermed mer enn den bør. De anbefaler å øke eller fjerne den slik at girkasse kan forberede seg på det som faktisk kommer med linjetrykk etc for å unngå sluring og få kreftene ut til hjula https://www.xhpflashtool.com/blog/line_pressure_vs_engine_torque/
  9. Hpi

    Effekttuning X3

    Ja dette er jo et konkret eksempel, som jeg skrev lenger oppe så har det amerikanske V8 forumet også en "lokal helt" ala TRF som lager software og litt tuning parts og jeg kunne tenkt meg å prøve hans tuning, på papiret 10-20 hk lavere enn ESS men kanskje det ikke er slik i virkeligheten der heller.
  10. Hpi

    Effekttuning X3

    Jeg kjørte flere år med TRF steg 4 på 530D så jeg vet hva han leverer, jeg tror heller ikke at jo mer jo bedre, da hadde jeg ikke gått til ESS. Det var utsagnet om at ESS fusker for å tjene raske penger jeg lurte på.
  11. Hpi

    Effekttuning X3

    Det er jo du som driver å svarer på noe som ikke angår deg i det hele tatt, hadde du lest tråden hadde du fått med deg at Øyvind L skrev følgende for 3 timer siden: "Selv ESS som fremstår som et seriøst firma fusker i software for å tjene raske penger" Fordi jeg selv er fornøyd kunde i over 2 år hos ESS ønsker jeg at det utsagnet utdypes. Ikke av deg men av Øyvind L
  12. Hpi

    Effekttuning X3

    Nei det Ja absolutt, det var ikke du som påstod at ESS jukset, jeg sier ikke at de ikke gjør det men jeg ville som sagt ha noe mer kjøtt på beinet eller så blir en slik påstand ganske verdiløs, min subjektive opplevelse av tuningen er veldig bra, god effektøkning, ingen feiltenning eller nødmodus eller motorlys i noe form på over 2 år og 60.000km så jeg lurer på på hvilken måte de jukser og hvem som eventuelt leverer bedre software. Det amerikanske V8 forumet har også en "lokal" som utvikler og leverer egne produkter og software og jeg kunne tenkt meg å prøve han, tallene er forsåvidt lavere enn ESS men det kan jo likevel være bedre.
  13. Hpi

    Effekttuning X3

    Nei ESS er eget firma, de har drevet lenge med kompressorer til N/A motorer. De er vel norske men har også avdeling i USA. Jeg ser filene kommer fra en nordmann som befinner seg i USA. Har vel norsk avdeling i Aremark mener jeg.
  14. Hpi

    Effekttuning X3

    Helt enig, maks ytelse er det eneste som teller 👌
  15. Hpi

    Effekttuning X3

    Jeg har kjørt i 2 år med ESS software. Dette er V8 TT og det har fungert upåklagelig med god effektøkning men jeg har heller ingenting å sammenligne med. Man bør likevel ha noe kjøtt på beinet når man kommer med slike påstander så det vil jeg også gjerne høre mer om