Hpi

Medlem
  • Innholdsteller

    2177
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Hpi vant dagen sist Juli 17 2017

Hpi hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Hpi

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    750ix 2013, ESS tuning.

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Hpi

    600hk Disel monster.

    Du må ihvertfall begynne med å bytte bil, en E46 med 600hk kommer aldri til å bli godkjent. Så kan du jo se på 50D motoren, den klarer muligens 500hk hvis den får puste fritt uten partikkelfilter etc
  2. Hpi

    600hk Disel monster.

    Dodge Ram med en svær Cummins muligens eller gammel Mercedes OM606 med mekanisk pumpe. Hvor holdbart det er vet jeg ikke, ei heller noe du kjører på jobb med. Hva skal det brukes til? Er det en Bmw hverdagsbil med skilt? Eller motorsport?
  3. Aha, takk for svar. Jeg antar at man da må ha Dab+ i bilen i Norge? Jeg minnes det kom opp noe på FM av og til, var vel Nrk P1 som kringkastet dette? Jeg bruker bare nettradio fra telefonen da jeg ikke har dab+
  4. Hei, Var en tur i Stockholm nylig og ved Ørebro kom det opp melding om ei ulykke på kartet og en alternativ kjørerute. Det fungerte bra og man kom frem og slapp å stå timevis i kø. Men er ikke dette noe man må abbonere på? Jeg har aldri opplevd dette andre steder hverken før eller etterpå. Jeg abbonerer heller ikke på en slik tjeneste men jeg vurderer å gjøre det.
  5. Hpi

    E60/61 tråden

    Når jeg tar oppslag på Realoem så har 530D og 530XD facelift og prefacelift fra 2002 til 2010 alle samme automatkasse, ZF 6HP26. Dette er kjent for å være en solid kasse som tåler mye moment/effekt. Offisielle tall er 600nm men erfaringsmessig tåler de en god del mer enn det.
  6. Hpi

    Oljelekkasje ved intercooler?

    Det varierer vel hvor mye olje som kommer fra veivhus så vidt jeg har forstått. En ting er såkalt "blowby" som kan komme hvis det er slitasje i skraperingen på stempelet. Da vil noe av oljen som henger igjen på sylinderveggen havne i åndingen. I tillegg vil en sliten turbo føre til mer olje her enn en turbo som har liten slitasje. Selve veivhuset skal også ha litt vacum for å unngå at for mye olje forsvinner ut i åndingen. Hvis åndingen er i dårlig stand kan dette vacumet mangle og mer olje vil da forsvinne ut.
  7. Hpi

    Punkter på neste service E61 525d LCI?

    Reimer/løpehjul og vannpumpe kan vel være greit å sjekke/skifte.
  8. Hpi

    BMW 1 serie, E87 116d helt død, hjelp!?

    Jeg kjøpte Carly da jeg bytta batteri. Da kan du kode endel forskjellig med en app på telefonen. Kan også lese ut feilminne og få opp Live data. Jeg bruker den innimellom bl. a for å se oljetemp på girkasse mens jeg kjører. Får også justert inn bilen etter din personlige smak. Jeg har bl.a justert ned temperatur på setevarme og skrudd av automatisk stopp/start på motor for å nevne noe
  9. Det va sinnsykt hvor skittent det var i motorrommet 😯 De felgene var for det første ikke særlig fine nei og 22" uten senk ser ikke bra ut på disse bilene. Alle biler har et krysningspunkt mellom senk/ikke senk og felgstørrelse. På f01 er 21" absolutt maks synes jeg.
  10. Takk for svar folkens. Da tar jeg turen til Hurtigruta eller Riis på Mandag. Jeg bytta frontrute på min forrige bil hos et Bosch verksted. Tror de gjorde det på karosseri avdelingen men det er ikke sikkert. Vet heller ikke om ruta var original.
  11. Hei, fikk en ganske saftig steinsprut i frontvindu da jeg var en tur til Stockholm nylig. Tenkte å få fikse det selv om det ikke er i siktlinje. Hvor går man for å fikse slik? Regner ikke med at Bavaria driver med slik? Vi har Hurtigruta og Riis i hvert fall her i Haugesund og noen andre også tror jeg. Hvis man må bytte vindu lar dere disse gjøre det eller går dere på Bavaria? Får man originalvindu selv om man går til disse som driver kun med bilglass? Mvh
  12. Releet er en vanlig feil på disse ja, når viskerne har gått ei stund og Releet blir varmt slutter det å virke. Begynner å virke igjen når Releet får kjølt seg ned. Ligger under høyre pollenfiltre. Brunt hvis bilen er 97 modell eller nyere sånn ca. Er den eldre er det vel 2 releer, et er rosa eller muligens begge
  13. Hpi

    M57 luftmengdemåler problem

    Har du sjekka matepumpe under bilen eller i tanken? Disse kan være vonde å få opp i turtall når de får for lite diesel.
  14. Var innom en selvaskehall/mekkehall i Stockholm idag og fikk vaska av noe salt etter å ha kjørt over 1000km fra Haugesund. For en genial plass. Godt og varmt med 16 vaskebåser og 3 løftebukker. Varmt og kaldt vann og høytrykkspyler og trykkluft. Betalte for tiden man var der inne. 2,50,- pr minutt. Er det noe lignende i Norge? Hvor jeg bor er det kun slike utvendige båser hvor man putter på poletter. Blir ikke det samme
  15. Hpi

    E46 320d 150hk bytte til 330d turbo.

    Jeg har selv hatt en E39 530D som jeg trimma til 350HK med steg 4 fra TRF.. Dette er en 3 liter med 6 sylindre. På diesel så kommer effekten hovedsakelig fra antall mg diesel du sprøyter inn i motor. Diesel brenner nesten uansett hvor lite luft du tilfører. Det er for øvrig 2 problemer med å tilføre for lite luft, det ene er mye svart røyk, dette er jo bare estetisk men likevel ikke ønskelig for de fleste, det andre og for så vidt ekte problemet er eksostemp. Eksostemp blir høyere jo feitere blanding du har, altså stikk motsatt av en bensinmotor som du tar livet av med for mager blanding. Så hvordan løser du det når blandingen er for feit? Jo du tilfører mer luft, for å få til dette må du ha en større turbo. En større turbo pusher mer luft og kan kjøre på høyere trykk enn en liten turbo. Så hva er minuset med en større turbo? Jo den trenger mer eksos for å spole på fullt og i tillegg er den tregere å spole enn den du har originalt. Så frem til du har fått opp trykket på turbo så har du underskudd av luft og dermed stiger eksostemp veldig fort mens du venter på spoolup. Jeg hadde selv en rask dyr EGT måler i eksosmanifold for å ha kontroll på nettopp dette, jeg hadde limit på 1000 grader, da slapp jeg gassen. Går du høyere enn dette begynner det å bli fare for å ødelegge både turbo og ventiler Så poenget mitt er at alt må balanseres for å virke og være holdbart. Du ønsker å ta ut like mye effekt på 4 sylindre og 2 liter volum som TRF opererer med på en 3 liter med 6 sylindre. Personlig tror jeg ikke at dette er mulig, i hvert fall ikke å få det holdbart eller spesielt kjørbart. Jeg tror at et av problemene dine blir å bli kvitt varmen i sylindrene. Men kudos for å prøve, siden du har kontakt med flere med masse erfaring med trim så bør vel noen av disse kunne hjelpe deg. Å bytte turbo og dyser er ganske enkelt rent mekanisk. Lykke til med prosjektet. Post tilbake her hvordan det går, får du det til er det jo strålende.