Jump to content

Hpi

Members
  • Content Count

    2657
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Hpi last won the day on July 25

Hpi had the most liked content!

2 Followers

About Hpi

  • Rank
    Generalløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    750ix 2013, ESS tuning.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hegnar sa jo litt ironisk for noen år siden at han håpet at bompengene steg til 1000,- pr passering for da var det bare han og en håndfull andre som hadde råd til å kjøre bil og han fikk ha veien mer eller mindre for seg selv.
  2. Den har 2 like turboer, den ene forsyner sylinder 1-4 og den andre sylinder 5-8
  3. Har selv eid 2 forskjellige leilihgeter her i Haugesund, når man er litt i overkant interessert i bil slik mange av oss her inne på forumet er så ble det dessverre et så stort irritasjonsmoment at det ikke fungerte for min del. Ved den klassiske 6 parkeringsplasser for 4 leiligheter som gjelder for endel av det som er bygget de siste 20 årene her i området er det alltid et råttent egg som må dra med seg hjem båt og bobil og gjerne en arbeidsbil. Da står man i praksis igjen uten gjesteparkering. Da har man valget mellom å gi beskjed gjentatte ganger med den dårlige stemningen som følger med eller bite det i seg og gå å irritere seg. Det ble valget mellom pest og kolera for min del og helt uholdbart så det ble salg begge gangene. Dette skyldes nok i stor grad at det ikke er noe tradisjon for å bruke kollektiv trafikk her, det bor heller ikke nok folk her til at bussen "alltid" kan gå så dette henger selvsagt sammen, uansett så kjører "alle" bil. Eiendomsprisene er derimot lave så man kan kjøpe seg noe med egen garasje om man ønsker. Hører nå at det er gått ned fra 6 til 5 parkeringsplasser for 4 mannsboliger som bygges nå
  4. Hpi

    BMW spesialbolter?

    Synes det er greit å kjøpe 20 nye hjulbolter når de er blitt noen år gamle, det er verdt pengene. Også bruke lang 17mm kraftpipe, ihvertfall i kombinasjon med muttertrekker. Jeg skrur til med 140nm, likevel kreves det 300-400nm for å løsne enkelte av de.
  5. Jeg er i samme situasjon som deg, har brukt Sparebank 1 på både bank og forsikring pga LO medlemskap og har vært fornøyd men nå ser jeg forskjellige ting som endrer seg, har bl.a både hus og hytte som er bygget på slutten av 70-tallet og de dekker ikke vannskade som kommer fra tak som er eldre enn 40 år. Til sammenligning dekker IF dette med et påslag på 8000,- på egenandel på tak opptil 50 år og påslag på 16000,- på tak opptil 60 år. Skal ta en runde på forsikringer nå ser jeg, betaler heller litt mer for å ha best mulig dekning.
  6. Grattis med huskjøp 👍
  7. Da er det jo på sin plass med en reprise på denne fra Top Gear 😊
  8. Da de første av disse bilene kom i 2009 med denne nye n63 V8 motoren hadde bilene 90ah batteri. De er programmert slik at de i utgangspunktet bare lader når du renner med foten av gasspedalen. Uansett så var det endel problemer med batterier som måtte byttes ut på garantien, de ble også etterhvert byttet ut med batterier på 105ah. Grunnen til dette er flere, det første som allerede nevnt så er bilen programmert til å ikke lade betteriet mer enn høyst nødvendig for å minimere utslipp og forbruk. Dermed har du et batteri som er maks 70-80% oppladet med mindre du bruker vedlikeholdslader. Den andre grunnen er at bilen har både vifter som kjøler etter at du har parkert, i tillegg har den ei pumpe som pumper kjølevæske gjennom turboene i opptil 30 minutt etter at du har parkert. Disse 2 tingene var årsaken batteriproblemene på første modellene og også årsaken til at batteri ble endret fra 90ah til 105ah. Så litt synsing fra meg er at du er nede på 70-80% batterikapasitet kort tid etter at du har brukt vedlikeholdslader, kanskje allerede etter et par dager. Dermed får ikke Webasto lov å starte. Det kan jo hende det blir bedre med et nytt batteri men om begynner å lade 2-3 ganger i uka kan det hende at det går greit
  9. Hei Hei, ta en titt i tråden til @Carlsius her har han lagt ut bruksanvisning. For min egen del så satte jeg på fjærbein som hadde stått på en bil som var kollidert på 17.000km så da viste det seg at det ikke behøvdes koding da de allerede hadde stått på en bil. Jeg fulgte forøvrig bruksanvisningen som nevnt over og den var grei å forstå
  10. Jeg har en 2013 modell med samme motor som deg så jeg antar at det også er samme batteri. 105ah AGM. Jeg skiftet mitt i 2018 da bilen begynte å klage innimellom. Disse bilene er satt opp slik at batteriet aldri er fulladet, i utgangspunktet lader de kun når du renner med foten av gassen, de lader selvsagt mer ved behov men alt handler om å minimere drivstofforbruk og utslipp. Når lader jeg med en Ctek MSX 10 lader titt og ofte for å holde batteri på topp. Disse laderne har eget AGM program. De originale BMW batterienene mener jeg er Varta silver dynamic 105ah, jeg kjøpte et Sønnak SK1050 agm og registrerte det med Carly. En annen ting som kan være lurt er å ta bort den automatiske start/stopp funksjonen, denne bruker også ekstra strøm
  11. Ja det var det jeg tenkte at man kan komme seg under bilen uten bukker, ser også for meg at denne kan være kjekk ved dekkskift fordi jeg husker aldri at vinterdekkene har rulleretning så da er det jo Murphys lov som gjelder og alle 4 dekkene blir selvsagt feil slik at det blir et eventyr med jekking og bytting for å få det riktig etterpå 😊
  12. Kunne tenkt meg en slik løftebukk som du har her, er du fornøyd med den?
  13. Kjempeflott bil du har, jeg har samme motor og min bruker også olje, 1 liter varer 4000-5000km og forbruket har vært stabilt de siste 80.000km som jeg har kjørt bilen. Den bruker mest med mye småkjøring og med 0w30 olja som Bavaria bruker. Med langturer og med 5w40 olje går det mindre. Det er bare slik det er, ikke tenk på det, nyt hver tur 😊 Ifølge Bmw kan de bruke så mye som 1 liter hver 1200km før det regnes som en feil , på M5 er enda verre.
  14. Her var en skikkelig flott bilsamling 👍
×
×
  • Create New...