Hpi

Medlem
  • Innholdsteller

    2258
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Hpi vant dagen sist Juli 17 2017

Hpi hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Hpi

  • Rang
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    750ix 2013, ESS tuning.

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Hpi

    F11 535XD Svak ule-lyd når jeg svinger

    Har du prøvd å skru av lokket for hånd? Det går fint på min og jeg har også det store umbracosporet
  2. Vet du at det ikke kommer diesel ut av høytrykkpumpe og opp til railen eller vet du at det ikke kommer diesel ut av dysene? Du trenger 250 bar på rail for at dysene skal åpne, har du lest av railtrykk mens du drar den på starter? Hvis det ikke kommer diesel ut av høytrykkspumpe så vil railtrykk være 0 bar, da kan man jo anta at det er noe galt med pumpe, om du får railtrykk som f.eks 200 bar kan det være ei dyse som er kaputt og lekker for mye eller pumpa gir for lavt trykk eller du har lite strøm på batteri slik at du ikke klarer å bygge opp trykk
  3. Jeg brukte masse penger på å trimme en gammel E39, fornuftig var det ikke men veldig morro Av og til må man legge bort kalkulatoren og bare kose seg
  4. Hpi

    BMW dieselmotorer

    @Alpejohn Nei tror ikke dine dyseverdier skulle lage noe problemer. Du kan jo måle indre lekkasje for å være sikker men jeg trodde gjerne at de med høy indre lekkasje også hadde høy korrigering. Det enkleste og rimeligste er vel å bytte regulatoren på HT pumpa som en start. Det sitter en liten O-ring på "akselen" på regulatoren. Mener jeg har lest denne kan bli slitt/ødelagt
  5. Hpi

    BMW dieselmotorer

    Grensene er såvidt jeg vet +5 og -4. Når korrigering passerte +5 begynte den så smått å jage på tomgang. Når den passerte +10 ble dysa kobla ut av ECU slik at motor da gikk på 5 sylindre. Men jeg tror dysene jobber parvis slik at hvis en har veldig høy + korrigering så vil den andre i "paret" få endel - korrigering. Ihvertfall var det slik hos meg at den jeg hadde problemer med hadde veldig høy + korrigering, alle de andre hadde da endel - korrigering utenom 1 som hadde +1. Den jeg hadde problemer med ga også 10% lavere mengde enn de andre slik at det gir en viss logikk
  6. Hpi

    BMW dieselmotorer

    Jeg hadde hard tomgang, hadde også jaging på tomgang. Kan ikke huske om jeg hadde den pulserende lyden du beskriver ved høyere turtall. Hos meg så kunne jeg se at verdiene i Inpa endret seg etterhevrt som problemet ble større. Problemet mitt startet da problemdysa passerte +5mm3 i korrigering. Den økte jevnt og trutt til +10mm3 da ECU kobler den ut og bilen gikk på 5 sylindre. Så du kan jo begynne med å se om du har noen dyser som har høy korrigering.
  7. Ser ut som det ligger på ca 600,- å få sendt de med Nimber om du er interessert. Da blir de levert av privatfolk. Gi meg beskjed om det er aktuelt så legger jeg det ut som oppdrag på Nimber. Da må jeg også ha ei leveringsadresse Det går kanskje ei uke før noen skal den veien fra Haugesund til Oslo
  8. Jeg kan legge de ut som en sak på Nimber? Kan prøve med 500,- Det var slik jeg fikk de selv fra Ålesund til Haugesund Da havner de i en privatbil og man slipper å risikere at de blir slengt rundt på en Bringterminal
  9. Nei det vet jeg ikke, har ikke originale esker men jeg må få sjekke det opp litt nærmere
  10. Hpi

    Downpipe

    Det er bare til å skru ned dieselmengde så forsvinner røyken, det er verdens enkleste sak for en tuner men du mister også effekt, det henger dessverre sammen 😊 1 turbo er ikke god på alt, de har et visst register/trykk de fungerer godt på. Det er ikke uten grunn at Bmw har turboer med flere størrelser når de skal ta ut mye effekt. Det er jo bare å se på en diesel traktorpuller, den ryker ikke kullsvart fordi de som har laget motoren ikke kan bedre men fordi de vil ha ut maks, da gir man feit blanding og tolerere mye svart røyk
  11. Jeg har ESS sin software og der får du ihvertfall beskjed om å lagre "koding" som en del av prosessen med å lese ut originalsoftware. Denne må så legges inn igjen etter at man har lagt inn tuningsoftwaren fordi den blir overskrevet.
  12. Sjekk ut "The innocent man" på Netflix. Basert på ei bok av den svært kjente forfatteren John Grisham som også er advokat og leder i en gjennopptagelseskomitè. Han er også med i serien. I motsetningen til "Making a murder" får vi her følge ihvertfall en person som blir bevist uskyldig etter mange år i fengsel. Når det gjeder "Making a murder" er jeg ikke så overbevist hvorvidt Steven Avery er uskyldig eller ikke men påtalemyndighetene holdt helt klart på med mye rart
  13. Jeg er heller ingen ekspert men jeg inbiller meg at det gjerne er 2 kompresjonsringer øverst og en skrapering nederst. Det skal jo være en tynn oljefilm på sylinderveggen men skraperingen skal skrape bort mesteparten/all oljen men hvis denne er dårlig vil det bli hengende for mye olje igjen på sylindervegg som da blir forbrent og du vil da få et oljeforbruk.
  14. Hpi

    BMW dieselmotorer

    Jeg hadde endel jaging og varierende railtrykk, bytta først regulator på pumpe uten at dette hjalp, bytta så hele høytrykkspumpa men det hjalp heller ikke, viste seg til slutt å være ei dårlig dyse, fant ikke ut dette før de ble kjørt i benk hos Bosch, da hadde jeg ei som gav feil mengde.
  15. Jeg fikk 2stk 21" felger levert fra Ålesund til Haugesund for 400,- ved hjelp av Nimber.