Jump to content

Hpi

Members
  • Posts

    2775
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Hpi last won the day on July 25 2020

Hpi had the most liked content!

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    750ix 2013, ESS tuning.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gratulerer med nye bil, denne så flott ut. Bytta selv til match up 7 i min i3 som har 674 Harman Kardon. Den var god forskjell i originalhøyttalerne ja. Hang også på en subforsterker siden den har utgang.
  2. Hpi

    Kjørestil

    At alle solenoidene i automatkassen hadde godt av å få jobbe skikkelig iblant kom fra Netlandet som i flere år jobbet hos Rats som er kanskje Norges største reparatør av automatkasser. Når man er aggresiv på gasspedalen så endrer også girkassen sin oppførsel. Den girer jo ikke på 2000 rpm når man tar en kickdown. Oljetrykket i girkassen økes også i takt med at dreiemontet fra motor øker for ikke å få slipp på clutchene. Da får alt jobbet over hele spekteret og ikke bare på 30% hele tiden.
  3. Det er lite sannsynlig at vi ender opp med en strømpris på 6kr samtidig som prisen på diesel står stille. Energipriser er ikke helt upåvirket av hverandre. I tillegg kan man også med strøm handle der/når det er billigst. Hadde selv 26.9 øre sist vinter og er nå på en 12 måneders avtale på 49 øre som varer til sommeren 2022, da blir prisen 1kr med nettleie/avgifter her jeg bor
  4. Hpi

    Kjørestil

    I tillegg husker jeg Netlandet skrev at også automatkassen har godt av at man drar skikkelig på gjennom alle girene slik at alle solenoider i girkasse fikk strekke på beina iblant og ikke størner
  5. En annen ting for å begrense rust er å skru av varmen i garasjen hvis bruksbilen blir parkert der hver dag, eventuelt la bilen stå ute i saltsesongen. Er det kaldt ute bremser det rustprosessen. Å kjøre fra -2 grader med en bil full i salt inn i en varm garasje uten å vaske den er ikke lurt.
  6. Hos meg var det nøyaktig likt det originale angående fysiske mål, LENGDE (mm)392 BREDDE (mm)175 HØYDE (mm)190
  7. Går noen E60 her i Haugesund også som ser helt forferdelige ut, 525D med US blink, downpipe å jallatuning er hot for tiden, hører turboen vrir seg i smerte hver gang de slipper gassen. Inntil ganske nylig var det jo E39 som hadde denne tvilsomme æren, de forsvant derimot nesten fullstendig fra veien og de som nå dukker opp igjen som ikke har vært i hendene på en løk begynner å få stigende status igjen. Det er gledelig oppi all E60 elendigheten 😊
  8. Ja jeg gjorde det, jeg betalte ca 2500,- for batteriet. Du trenger ikke tenke på Carly hvis @E.C. hjelper deg 😊 Hvis du ser på linken jeg sendte deg koster samme batteriet ca 2800,- nå
  9. Jeg har skifta på min egen 750ix som har samme motor som deg, antar du har samme batteri. 105ah Jeg kjøpte Sønnak SK1050 AGM og registrerte byttet med Carly appen. Originalbatteri hos meg var jo også "BMW" som var Varta Silverstar eller noe slik mener jeg å huske. Dette var i 2017 og det er helt topp fremdeles https://www.batteributikken.com/products/sk1050-snnak-start-stop-agm?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G7932-LAgEispaMgI5zbeCyKAGuTxFr-lM_Hb0UqWdH6o8je2CdxxHhoCMqcQAvD_BwE
  10. Så ufattelig uflaks, uten sammenligning forøvrig men hadde nettopp mus i kjelleren på hytta som gnagde istykker bensinslanger og noe av forgasseren på en nye kantklipper. Fa... tenkete jeg da, tør ikke tenke på hva du tenkte 😒 Får ikke håpe Subaruen er så bra nå at det blir ditt nye favorittmerke 😊 Neida får håpe den blir feilfri, det fortjener du
  11. Jeg ville ihvertfall tatt en grundig inspeksjon og leita etter eksoslekkasje i området rundt manifold/turbo. Som sagt så hadde jeg 2 lekkasjer som gjorde at mitt luftfilter ble veldig svart altfor fort. Den ene lekkasjen var løs turbo, de boltene er de som sitter under de 3 gummipluggene nede under luftfilter. Den andre feilen jeg hadde var sprekk i eksosmanifold.
  12. Tok en runde med maskinpolering nå i helga, dette er første gang i mitt eie ihvertfall og den var rimelig full av vaskeriper. Målet var å få mest mulig swirls og få dempet de andre ripene mest mulig. Brukte bare skumputer med 2 forskjellige grovheter. Dette er en bruksbil så det er bra nok. Bilpleie har 2 funksjoner, selvsagt alltid kjekt å ha en bil som ser best mulig ut, i tillegg så blir lakken beskytta og man får bort metallpartikler og annet groms man ikke ønsker. Beskyttelsen til slutt gjør at skitt ikke fester seg så lett og man får stoppa noe UV stråler etc. Jeg prøvde Turtle sin Hybrid Solutions Pro 1 & Done Compound, denne kan brukes med flere forskjellige grovhet på putene istedenfor at man trenger poleringsmiddel med forskjellig cut til de forskjellige putene. Brukte skumputer med heavy cut og medium cut. Skumputer er ganske snille og det var også meningen. Den tok veldig mye av vaskeripene og fikk dempet dypere riper veldig bra. I tillegg får man hentet opp endel glød/glans Etter å ha polert ferdig så tok jeg en wipedown med Geyon prep, dette er for å få en lakk som er fri for oljer og såpe og alt annet som gir dårlig heft for beskyttelsen. Så la jeg et lag med den nye Hybrid Solution sin grafenbaserte Max wax. Denne var veldig hyggelig å jobbe med. Tynt lag på og så fuktig klut og til slutt buffe med tørr klut. Til denne serien finnes også en sprayforsegling som kan brukes til å vedlikeholde voksen eller bare til tørkehjelp eller som en våtvoks. Jeg la et lag på tørr bil siden jeg hadde muligheten nå men kommer til å teste denne utover høst/vinter enten som en vanlig wetcoating eller som tørkehjelp. Har litt tro på denne. Denne er også grafenbasert som skal tåle mye av både kjemi i tillegg til å stoppe UV stråler etc. Jeg ble fornøyd med resultatet, så vil det vise seg hvordan Hybrid solution holder seg utover. Det er tørt vær for tiden her i Haugesund så jeg har ikke fått sett vannperlinga enda men regnet kommer nok etterhvert Liker ikke når dekkene er gråbrune, fikk vasket dekkene skikkelig og lagt på en dressing for å få de svarte igjen, bruker Chemical Guys VRP. Hvis man legger denne på uten å buffe av så gir den en glossy look som varer noen dager, etterpå blir det matt slik mange liker.
  13. Legg også merke til luftfilteret mitt som ser mistenkelig ut som ditt, hos meg manglet det noen gummipropper i bunn av boksen i tillegg til at turbo ikke hang skikkelig fast. Litt senere i historien fant jeg også sprekk i eksosmanifold. Alle disse tingene gjorde at luftfilter fikk veldig kort levetid pga eksoslekkasje.
  14. Jeg holdt på endel med MAF problemer på min gamle 530D. Problemer er at de leser for lave verdier så det gir ikke noe feilmelding og du må lese av tallet mens bilen går på tomgang. Mener du skal ligge et sted mellon 450-500 mg/slag på tomgang, litt avhengig av hvorvidt du har EGR i drift eller ikke. Her er en tråd fra 2014 som jeg hadde. Ser bildene viser ikke lenger men de er der hvis du trykker på ikonet
×
×
  • Create New...