Gå til innhold

Vindusspylere defekt, E39 520d Touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vindusspylerne på frontruten har plutselig sluttet å virke. Jeg kan ikke høre noe lyd fra pumpen heller så jeg lurer på om det er en elektrisk feil, eller om pumpen bare har tatt kvelden. Viskerne går som dem skal..

Er det noen sykdommer på E39 som kan gi meg ledetråder til hva som er feil?

Har forsøkt å søke litt på forumet her uten hell.

Marius

Skrevet

Importbil fra Belgia så lyktespylere finnes ikke på bilen.

Vurderer å bare prøve å skifte pumpen, men har ikke lyst å ligge ute å skru mer enn jeg må i nesten 20 blå =)

Skrevet

Samme skjedde på min for ikke lenge siden.

Vippet ned sikrings "bordet" inne i hanskerommet for og sjekke sikringer, men sikringer var hele. Pakket sammen dritten igjen, og ja... Da spylet det der fremme igjen, og siden har det funket som det skal. :-o

Dårlig kontakt ett eller annet sted..

Men funker nå ihvertfall.

Skrevet

Jeg var temmelig sikker på at jeg måtte grave frem spylermotoren, siden pussere gikk over ruta akkurat slik de skal når man spyler, så trodde seriøst ikke jeg ville finne noen ødelagte sikringer, noe jeg jo heller ikke fant. Men ett eller annet inni der var galt, men vet desverre ikke hva. Men det skjer vel igjen, og da blir det sikkert ett værende problem jeg må finne ut av, eller i "værste" fall branntilløp og ett stk. utbrent touring.

Skrevet

Fikk sjekket litt mer i går kveld.

Sikringene mine var hele og fine, så jeg plukket ut innerskjermen på passasjersiden fremme.

Anbefaler å løsne alle 8mm skruene og vær spesielt forsiktig med de tre "fjærpluggene" nede ut mot ytterskjermen mot torpedoveggen. Disse må skrus ut med håndmakt - litt mikk :)

For det første var hele vindusspyleretanken innfrosset i is.. så etter litt behandling med varmepistol ble alt mye enklere.

2002 E39 520d Touring har heldigvis to like pumper, en til bakruten og en til frontruten.

Ved å bruke et stort skrujern forsiktig kan spylerslangen vippes løs, og hele pumpen kan presses rett opp. Den sitter bare festet i en gummiplugg i tanken, i tillegg til å at huset er "kilt" fast.

Byttet om på pumpene og vips så hadde jeg spyling på rutene fremme igjen. Så er det bare å få tak i ny pumpe til bakruten :D

Hvis bilen har spyling på lyktene vil den ha en tredje pumpe helt til venstre i vedlagte bilde. Tanken er forberedt for installasjon av denne.

Forresten:

Biltema har en pumpe til 139kr som skal passe til spylere på E39. På min tank passet den ikke, hverken til spylere forran, bak eller lykter, pumpen er alt for stor ift. plassen tilgjengelig i tanken.

Marius

bir18u0m3z1z2fi3lunk.jpg

Skrevet

Sjå der ja! En fin fin tråd om en relativt simpel feil.

Bra at du laget denne tråden, jeg har en stygg ulyd i min pumpe til lyktene nemlig...

Skrevet

Dette oppklarte en hel del for meg :D Var sikker på at det var èn spylermotor til både frontruta og lyktene, så da spylingen på frontruta mi sluttet å virke ble det en del hodekløing!

• 2 months later...
Skrevet

Til trådstarter, evnt andre med samme problem/ løsning.

Fusket pumpene deres, eller var det bare bråstopp?

Hvor mye kostet pumpen, evnt utbedring på verksted?

:?:

• 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...