Bergheim _525tds Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 skulle kjøre meg en tur i dag, etter å ha kjørt opp en bratt bakke så merket jeg at varmen mot streken før rødt. men på tur ned igjen så ble den som normal igjen. Men etter at jeg kom på 80 sona så klatret den opp mot rødt sånn plutseli. kom hjem å fant ut at det ikke var noe frost veske igjen, så jeg og broren min fylte på vann. men får ikke varme i bilen. Er det luft som ligger i systemet? hvor er det jeg lufter? (der jeg fyller på ligger lissom oppe ved frontruta. Håper på svar fort =)
Martlu Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Hvis du ikke har nok frostvæske vil det ikke komme varme i bilen. Det gjorde isåfall ikke det på min e36. Har du for lite vil det være kaldt i bilen, men motor kan fremdeles være på normaltemp. Prøv å fylle mer kjølevæske og deretter luft.
Bergheim _525tds Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Skrevet Februar 24, 2010 jojo, men varmen når nesten rødt under kjøring men det er ikke noe varme inni :S
Larsinnj Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Fyll mye vann/frostvæske. Mener å huske at det går på over 10 liter på disse, så er bare å fylle. Hvis du åpner luftelruven som står foran på motoren, kan du ha på vann til det renner fra den, og deretter sett bilen i en bakke med motoren i gang, og stå slik til det ikke kommer mer luft. Gir mening at det ikke kommer varme i bilen når motoren går varm, og det ikke er væske på tanken. Da er det jo ikke vann i varmeregistret som varmer kupeen.
Bergheim _525tds Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Skrevet Februar 24, 2010 takk for svar=) men jeg var ute nå å så etter den skruen men hvor eksakt er det den sitter å hvilken skrue er det? torx/ umbrako....etc?
Larsinnj Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Hmm.. Lenge siden jeg har holdt på med slik bil. Vil tro lufteskruven er på toppen av termostatuset. Hvis ikke vet jeg ikke. Er vel 8mm sekskant hvis det er samme som på m20/m30 vertfall.
pelle123 Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Skal vere ei lufting øverst på radiator, ellers kikk på slangene om der kan vere ein liten lufteskrue ein eller annan plass. Sjekk også om sirkulasjonspumpa får strøm/fungerer.
Ole85 Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 i 520en min er det skrue rett ved ekspansjonstanken og en på slangen som går ut fra radiatoren (den øvre)
Bergheim _525tds Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Skrevet Februar 24, 2010 har vært ute til nå og holdt på med bilen. det som sjer er: - får godt med varme på den slangen som går inn på venstre side av radiatoren med ikke den som kommer ut på høyre side. - får høyt trykk i systemet etter at motoren har gådt en stund eller kjørt. Kan det være gåen topp pakning? det er ikke olje i kjølevannet eller vann i oljen, den ryker ikke unormalt fra eksosen, verken hvitt eller blått. Men kan det være eksos i vannet?
Halbakken Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 har vært ute til nå og holdt på med bilen.det som sjer er: - får godt med varme på den slangen som går inn på venstre side av radiatoren med ikke den som kommer ut på høyre side. - får høyt trykk i systemet etter at motoren har gådt en stund eller kjørt. Kan det være gåen topp pakning? det er ikke olje i kjølevannet eller vann i oljen, den ryker ikke unormalt fra eksosen, verken hvitt eller blått. Men kan det være eksos i vannet? Du må nok lufte:) Da er det ei diger luftboble i systemet, så det sirkulerer ikke. Vannet stopper på den slangen som får godt nok med varme. Skal være ei skrue på termostathuset, er hvertall det på m20 motoren min:)
Eklund Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Nettopp slitt med det samme. Var termostaten. Først hang den seg på åpent og motorn fikk aldri opp varmen. Slang i ny termostat. Det var et helvete å lufte. Fannt så ut at bilen ikke sto helt plant og stilte den deretter i en oppoverbakke. Da fikk jeg til slutt ut lufta. Garagegulv er ellers funk, siden betonggulv ikke stivner i annet enn vater. Mens jeg testet begynnte den å gå mot varmt. Nye termostaten hadde hengt seg på lukket... Drittlei utendørsmekking i minusgrader leverte jeg den på verksted. De renset kjølesystemet for rusk. To ganger sa de. Så ny termostat igjen. Funker fortsatt. Har gått med litt kjøleveske, så lurer på om overtrykket ved luftbobbla har laget lite lekk noe sted. Etterfyllt en gang på 600km, kanskje det er normalt etter ingrep i kjølesystemet. Skal vaske og se etter hvite avleiringer fra lekk. Uansett, får dere problemer med toppen, husk å høytrykksspyl kjølesystemet og ta gjerne dobbelt oljeskift med filter eller oljerens på verksted. Så unngår dere mer trøbbel. Lykke til
blast Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Som Eklund: er nok termostaten. Ikke vannpumpa ihvertfall. Ettersom du sier det blir trykk i systemet så pumper den, men lite gjennomstrømning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå