n0stra Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Nå vet jeg ikke om dette er korrekt sted å poste men det er jo et arrangement. Hvis moderator mener den hører hjemme et annet sted så håper jeg noen kan flytte denne og at dette ikke skaper problemer. Saken gjelder da den infamøse bomringen som settes igang i Trondheim. Torsdag 25 mars 2010 legges det siste forslaget om å legge planen på is. Ingen vil muligen sette penger på at en slik aksjon vil kunne stoppe den. Men man vil i det minste kunne sette et kraftig signal om at dette er noe innbyggerne i og rundt byen missliker sterkt og samtidig gi et varsel om at man ikke aksepterer alt de kommer med. Spesielt når man går til valg med et løfte som "en stemme til AP er en stemme mot bomring". Og likevel lurer man på hvorfor valgdeltagelsen går ned? Vi har nå etablert flere fora; - 1 nettside, http://www.RitaDuLyver.no hvor man prøver å samle endel aktuelle artikler, skrive litt selv rundt det hele, sette fokus på hvem som har gjennomført dette, gi kontaktinformasjon til aktuelle politikere med mer. Her er det også en underskriftskampanje gående. Denne siden ble etablert denne uken. (for de som ikke er kjent, Rita Ottervik er ordføreren som lovte at hun skulle være garantist mot nye bommer ved forrige valg. - 2 facebookgrupper, http://www.facebook.com/group.php?gid=2 ... 301&ref=mf med over 5000 medlemmer og http://www.facebook.com/group.php?gid=3 ... 211&ref=mf med over 11 000. Ønsket er å se om man klarer å samle vanlige borgere til en stor protest som sagt den 25 mars utenfor rådhuset. Tidspunktet er klokken 1700. Vi ønsker gjerne innspill og at andre kan engasjere seg i dette om noen har kapasitet.
lorve Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Det er bra du/dere tar inisjativ ! Vi nordmenn skulle gjort mere slikt, for det er jo ingen som tørr eller gidder å protestere mot noe annet en karikaturer å hijab! Er en skummel utvikling det her. Tror jeg leste for en stund siden at det blir høyere bilavgifter og at bensinen skal opp på 25 kr literen fremover, eller hva det var nå jeg leste
EirikL Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Rita Ottervik er en forbannet løgner! Dette udugelige menneske bør fjernes fra offentlig verv øyeblikkelig. Så sant jeg er frisk og rask, stiller jeg opp den 25.mars. Og jeg vil forsøke å samle så mange som mulig og stille opp.
bmwkizn Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Ja Rita Ottervik er ille, men hun er uheldigvis ikke den eneste. Er flere der som er like ille som henne. men å fjerne Rita hadde nok vert en god begynnelse ja Jeg skal også være der å vise min avsky 25 mars
n0stra Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Skrevet Februar 24, 2010 Å samle både de som trenger bil til hverdags og de som har bil som interesseområde der og da både som privatpersoner, medlemmer av klubber, foreninger og interesseorganisasjoner hadde vært fenomenalt. Skulle fyllt hele gaten forbi rådhuset med biler, lastebiler, trailere og alt som klarer å karre seg ned dit. Om det viser seg å komme nok folk skal jeg egenhendig stå på og male digre bannere for folk.
Mexos Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Kan ikke folk slutte og syte om denne stakkars bomringen og heller akseptere at den er satt opp? Jeg velger heller å fokusere på det fine nye veinettet som nå kommer i Trondheim. Det må da finnes viktigere ting å bruke tid og energi på.
bmwkizn Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Hvis du ikke bryr deg om det, så har du for mye penger mexos Jeg syns det blir helt feil å betale for "nye" veger på forskudd. De skulle ha fikset vegene først, å så har de kunna satt opp bom for å tjene igjen det. vegene er alt for dårlige slik de er nå. Blir litt feil for meg å betale for noe et år eller flere på forskudd. Jeg går ikke på Retro å Betaler for en Diesel bukse, for så å hente den 2 år etterpå heller.
ESveen Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Kan ikke folk slutte og syte om denne stakkars bomringen og heller akseptere at den er satt opp? Jeg velger heller å fokusere på det fine nye veinettet som nå kommer i Trondheim. Det må da finnes viktigere ting å bruke tid og energi på. Bomring er ofte nødvendig det, men synes du det er greit med løftebrudd fra politikerne mange stemmer på? Jeg synes det er bra at noen gidder å protestere mot noe folk ikke er enige i. Det er alt for mange som ikke orker å bry seg lengre fordi de har det for godt.
n0stra Skrevet Februar 25, 2010 Forfatter Skrevet Februar 25, 2010 Følgende er fakta: - 33 kr av 100 i en automatisk bomring forsvinner i administrasjonsgebyrer - staten drar inn over 3 ganger så mye penger i avgifter tiltenkt vei og sikring som de faktisk benytter til disse formål - folk kjører skjeldent bil til jobb fordi det er billig, det er helst fordi de må (hvem ønsker å kaste bort flere timer i uka ekstra til og fra jobb) - AP lovte dyrt og hellig at man var sikret mot bomring om de fikk styre i trondheim. SV og AP har flertall alene her i byen. - De rødgrønne kjørte trondheims økonomi i grøfta med et underskudd på over 500 millioner på ett år, mer enn hva det koster i året å gjennomføre den berømmelige "miljøpakken" - Dette til tross for gjentatte advarsler fra rådgivere - Folk flest som bor sentrumsnært i trondheim slipper bomringen - Hovedveien er et statlig ansvar, intet kommunen skulle betale selv for sine borgere, men dette krever at bystyret krever disse pengene fra regjeringen, noe de ikke har gjort i dette tilfellet (mon tro hvorfor jens stoltenberg kaller Trondheim for sitt utstillingsvindu) - Antall byråkrater i Trondheim kommunes administrasjon ble mer enn doblet på 2 år etter at de rødgrønne tok over. Utgiftene til dette mer enn overstiger prisen av "miljøpakken" - kollektivtilbudet i Trondheim og alle andre byer enn Oslo vil ikke bli bra nok for folk flest på over 50 år og vil forurense mer og koste mer enn alt bilhold tilsammen om man skulle gjennomføre det. At man må dra på jobb 2 timer før åpningstid og dra 2 timer etter stengetid og i tillegg må gå en glatt ubrøytet sti på over 600 meter ned til bussholdeplassen i isende kulde halve året, det er ikke et brukbart kollektivtilbud. Og dette gjeldre mange folk som bor mindre enn 3 km utenfor sentrum. Var man opptatt av miljø ville man fått så billige billetter som mulig (dyrest kollektivtilbud i norge av de store byene), fixet underganger for fotgjengere (trafikken står i stampe pga alle fotgjengerovergangene) samt ordnet så trafikken gikk raskt frem og ikke ble stående i kø.
Mexos Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Hvis du ikke bryr deg om det, så har du for mye penger mexos Jeg syns det blir helt feil å betale for "nye" veger på forskudd. De skulle ha fikset vegene først, å så har de kunna satt opp bom for å tjene igjen det. vegene er alt for dårlige slik de er nå. Blir litt feil for meg å betale for noe et år eller flere på forskudd. Jeg går ikke på Retro å Betaler for en Diesel bukse, for så å hente den 2 år etterpå heller. Jeg er student så kan ikke skryte på meg å ha for mye penger, men jeg skal klare å finne penger nok til å klare å passere bomringen og. Det handler om prioriteringer. Og nå skal da også Nordre avlastningsveg åpnes våren 2010 så det er langt fra hele strekningen som må betales på forskudd. Det er også vanskelig, om ikke umulig for en kommune på vår størrelse å legge ut penger for et slikt veiprosjekt, da har de blitt nødt til å knipe inn andre steder, stedet hvor vi ikke kan knipe inn. Skal noe få en større kakebit, må noe annet få en mindre bit. Esveen: Jeg har full forståelse for de som er bitter for at løfter som tidligere er gitt har blitt brutt. Jeg er og fullstendig enig i at det er feil måte å gjøre ting på. Jeg har tidligere vært inne på vegvesenet sine sider og lest om prosjektene som er igang og skal settes igang og virkelig sett hvordan de nå har tenkt å satse på Trondheims infrastruktur. Jeg har derfor valgt å fokusere på det som kommer og synes det er fint at noen faktisk satser på å bygge ut byen som ligger midt hjerte nærmest. Derfor kan jeg gledelig betale noen kroner de gangene jeg må passere en bomring her i byen. Jeg benytter meg av buss til og fra skolen, så rushtidsavgiftene slipper jeg unna, og jeg tror mange andre kan bli flinkere til å gjøre det samme. Skulle bare ønske at kollektivtilbudet var bedre slik at det faktisk var et dugelig tilbud. Det er ingen menneskerettighet å kjøre bil. Jeg synes heller ikke det er spesielt kjekt å stå i kø i sentrum da det minner meg utrolig lite om Freude am fahren. Derfor kan jeg liksågodt slappe av på bussen mens noen andre kjører. Jeg har stor forståelse for barnefamilier osv med trang økonomi, som nå også får et ekstra utlegg pga bomringen. De må selvfølgelig bruke bilen når barn skal fraktes til og fra barnehage. De kunne gjerne fått lagt på et frakttilegg på barnetrygden for min del. Allikevel er jeg av den oppfatning at det faktisk ikke er de som klager mest. Håndverkere ol. må og selvsagt kjøre bil i arbeidstiden, men her er det firmaene som betaler så de har ingen grunn til å klage. (Er vel mange av disse som og bruker firmabilen ulovlig privat, og derfor heller ikke betaler bomring) Folk må begynne å forstå at den "fantastiske" verdenen som bl. annet FRP prøver å hjernevaske folk med i sine valgløfter er økonomisk ugjennomførbar. Derfor må vi bl. annet betale bomring hvis vi skal ha nye veier. Det koster å leve, derfor har vi jobber. De som sliter med å få endene til å møtes kan få lov til å klage, men de som faktisk har det ganske greit burde finne på bedre ting å gjøre enn å sutre. Det blir så dårlig stemning av all negativiteten at det gjør oss neppe noe lykkeligere.
oddis Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Jeg føler med dere, samme regla stort sett over hele landet om dagen Enkelte forstår jeg meg bare ikke på...er det noe galt med byfolk som velger inn AP og SV? (No offence). Mexos: Jeg ser på det slik at vi billister sponser masse til resten av samfunet, mer enn noen annen gruppe i samfunnet, og når man atpåtil blir nedtrykt slik avgift oppå igjen, da er begeret fullt. Det kan bygges majestetiske veier for de summene vi pøser inn hvert år, uten noe bomring!
Mexos Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Jeg føler med dere, samme regla stort sett over hele landet om dagen Enkelte forstår jeg meg bare ikke på...er det noe galt med byfolk som velger inn AP og SV? (No offence). Mexos: Jeg ser på det slik at vi billister sponser masse til resten av samfunet, mer enn noen annen gruppe i samfunnet, og når man atpåtil blir nedtrykt slik avgift oppå igjen, da er begeret fullt. Det kan bygges majestetiske veier for de summene vi pøser inn hvert år, uten noe bomring! Jaja, det er mulig det bare er jeg som ikke orker å huffe meg hvor hver krone jeg tar ut av pengboka Folk er forskjellig så er ikke så rart at vi har ulike holdninger til ulike tema
n0stra Skrevet Februar 25, 2010 Forfatter Skrevet Februar 25, 2010 Jeg er heldig, jeg bor sentralt men slipper unna bomringen. Dette betyr ikke at jeg driter i prinsippene og jeg vet mange som dette blir en alvorlig faktor for økonomisk. Barnefamilier i etableringsfase hvor man snakker om å måtte bruke 10 prosent av en årslønn på bom, da er det ikke lengre småtteri. Som en smart kar sa, man skal ikke tåle så inderlig vell den urett som ikke rammer en selv. Enkelte politikere bør begynne å skjønne at det som en gang var en "luksusavgift" nå gjelder for et verktøy som folk flest er avhengige av. Prøv å kom deg rundt med barnevogn, to små unger som skal i barnehage på motsatt side av byen (om du er heldig og har fått plass på samme sted for begge to) for så å måtte bytte buss et par ganger for å komme deg på jobb, for så å ta samme greia tilbake igjen. Sannheten er at om alle bilister imorgen hoppet på kollektivtransport så måtte kommunen satt opp skattene og avgiftene på andre ting hvis de ikke tar til vettet og senker utgiftene sine. Hele greia er budsjettert utifra at folk skal benytte bil som tidligere slik at de får inn pengene de mener å ha behov for. Da blir det svindel å skylde på "miljøet". Dessuten sliter man mer med partikler fra bussdiesel i sentrum enn man sliter med co2 fra bensinbiler.
bmwkizn Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Jeg syns ihvertfall det er alt for drøyt. Med alle avgiftene vi har i Norge på bil. + årsavgift. og de bommene som er fra før. piggdekkavgift etc så skulle vi ha FORVENTA at vegene ihvertfall har vert OK. men vi er jo en av de landene i Europa med dårligste veger. Og det er vi som betaler mest for å ha bil. jeg lurer på hvor dette skal ende jeg.. Sorry. Men vi betaler ALT for mye fra før. Hvis ingen viser sin protest så kommer det nok flere bommer og avgifter etterhvert..Vær trygg.. Trenger ihvertfall ikke å gjøre det lett for dem
Just-turbodiesel Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 mexos, jeg vil anbefale inkompetente sosialister som deg, å sette seg inn litt bedre inn i hvordan dette finansieres, hvis du noensinne har lest statistikker, så finner du fort at trafikantene betaler 150% av en del veiprosjekter, noe som kan sammenliknes med økonomisk kriminalitet av oppadgående borgere, de gjemmer seg bak dette med at vi må finansiere til det er ferdig, men vi betaler 50% mer enn det vi skal, det bør også en person som deg forstå, det er skremmende at en de rødgrønne klarer å lure naive nordmenn til å stole på deres store ord - DETTE kalles hjernevasking, det beste som kan skje Norge er om Høyre blir det største partiet og mest sannsynlig inngår i en blå regjering mellom H og FRP, slik at de sinnsyke holdningene til FRP bremses, men man setter ned avgiftene på bil eller opprettholder kostnadene som de er også i framtida, bare, ja til mer fyll og billigere bensin, men ikke til sterkt diskrimerende holdninger og dårlig orden! Men det er vel slik samfunnet har utviklet seg, at de dummeste skal få regjere, mens kompetanseeliten blir oppgitte tilskuere. Kåre Willoch, vi trenger deg som statsminister! Du er den eneste som kan redde denne degenereringen/rævkjøringen av et samfunn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå