Gå til innhold

steptronic kasse i nødmodus (4 gir) bmw E39 98 modell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute og kjørte da abs/antispinn koblet seg ut som den har gjort et par ganger tidligere, men så gikk steptronic kassen i nødmodus i 4 gir, og der står den.

Noen som har en formening om hva som er problemet?

Skal ha bilen inn på diagnose så raskt som mulig selvfølgelig, men er det noen som har vært borti det samme og vet hva det kan være? Bilen har gått 230 000 km

Skal også skifte olje på kassen på neste service (flushe converter/oljekjøler) sålenge ikke kassen har tatt kveld da...?

Skrevet

Høres ut som abs/hastighetssensor har gått i stykker og må skiftes. Dette finner de ut ved diagnose på verksted.

Da får ikke kassa riktig hastighetssignal og går i nødmudus for å spare kassa :wink:

Veldig smart av deg å skifte olje nå. De kassene tåler ikke så mange flere km uten oljeskift. Min ga seg på rett over 200K km :wink:

Skrevet

Da min kasse dro over i nødmodus, så dro jeg bare ut kontakten til abs mondulen.

Da virket den igjen, men har da ikke abs og antispinn.

Kjørte et år uten den abs mondulen innkobla. Men har skiftet den no. og alt er ok.

Min kasse har no godt 320000km uten oljeskift, og den har dratt en god del på båthenger 1600kg.

Blir vel til at jeg skifter olje til sommeren.

Skrevet

takker for svar! håper det er en bagatell, for det har komt en del andre ting eg må få fikset på bilen. Må eg på bmw verksted for å ta diagnosen, eller holder det med diagnoseapparatene til "vanlige" bilverksted? Nærmeste verksted ligger 5 minutt herfra, og det frister lite å kjøre i 40 minutt til bmw verksted i 4. gir i tett bytrafikk.

Skrevet

Vanlig diagnoseapparat kan lese av feilkoder på alle systemer, men har litt flere muligheter for programering osv med BMW-utstyr.

Er det bare en defekt sensor e.l finner de det ut :wink:

Skrevet
Da min kasse dro over i nødmodus, så dro jeg bare ut kontakten til abs mondulen.

Bare for å spør; hvor sitter abs modulen? Har et mystisk problem med bilen min nå, så vil prøve det meste før jeg frakter den hjem til en garasje...

Skrevet

min 98 steptronik gikk også i nødmodus i 4 gir. var da i sverige. var helvetes tungt å kjøre igang i 4. jeg byttet batteri og det ble normalt igjen.

• 8 months later...
Skrevet
Høres ut som abs/hastighetssensor har gått i stykker og må skiftes. Dette finner de ut ved diagnose på verksted.

Da får ikke kassa riktig hastighetssignal og går i nødmudus for å spare kassa :wink:

Veldig smart av deg å skifte olje nå. De kassene tåler ikke så mange flere km uten oljeskift. Min ga seg på rett over 200K km :wink:

Hmm, kan det være noe av det samme som gjør at min steptronic kasse ikke vil gire fra 2. til 3 i automat, men går helt fint i semi manuell modus. Når jeg tenker meg om startet dette når en abs sensor røk i forrige uke. Men min har ikke låst seg på et gir.

apropos kasen fikk jeg opplyst fra BMW at i Norge burde oljen skiftes på de kassene hver 100k selv om det egentlig er livstidsolje som aldri skal byttes. Men med våre vintertemperaturer har de funnet ut at det bør byttes gver 100k. Er byttet 2 ganger på min som har gått 215k.

Skrevet
etter at jeg har byttet ut begge følere foran på e39 min er kassa fortsatt i nød modus hvordan kan jeg få den ut?

Du må få tatt diagnose på kassen. Skal få tatt på min fordi den ikke vil gire fra 2. til 3 i full auto. alle andre giringer virker, samt at jeg kan manuelt gire fra 2. til 3.

Skrevet

min sliter i 3 -4 gir du hører motoren drar på når jeg har kjørt en sånn i 20 sek da bytter den gir turtallen går opptil 5-6 for å bytte gir jeg er så drit lei nå bilen min har gått 150k har nettopp hatt flush service.

Skrevet

blir virkelig ikke kvitt feilen ved girkassen, var hos ALF LIe & Sønn han mente at jeg burde plugge av strømmer så se hva som skjer hvis ikke bruke å skifte motor olje på den. hjelp

• 3 years later...
Skrevet

Da virket den igjen, men har da ikke abs og antispinn.

Kjørte et år uten den abs mondulen innkobla. Men har skiftet den no. og alt er ok.

Min kasse har no godt 320000km uten oljeskift, og den har dratt en god del på båthenger 1600kg.

Blir vel til at jeg skifter olje til sommeren.

Hei, vet dette er veldig lenge siden! Men hvor var kontskten til abs mondulen? :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...