Gå til innhold

4 liter V8 m. manuell kasse,svinghjul m.m vurderes solgt.


Eirik Viste
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å selge en ganske komplett pakke for ombygg av M60B40 med 3 liter 5 trinns man. kasse, svinghjul,(slitt clutch), man.mellomaksling og girspak.

Motoren er kjørt bare 128.000 km og er ganske komplett med ledningsnett, hjerne, LMM starter og dynamo. Motoren skal være i topp stand.

Girkassen er kjørt 153.000 km og disse kassene er holdbare. Innmaten er vel lik M3 3.0 og tåler mye. Clutchlamellen er slitt. Svinghjulet er i topp stand. Dette er vanskelig å få tak i og er dyrt. Girspak og mellomaksling passer jo rett på en E34.

Dette er en meget kraftig motor og er myyyye raskere enn 4 liter med aut. kasse.

Hele pakken er til salgs for 20.000 kr.

Selger ikke svinghjul eller girkasse løst. Vet at dette er ettertraktete og dyre deler.

Denne pakken brukes også i mange E30 ombygg. Men da med annen mellomaksling og girstell. E24 og E28 eiere bygger og om til denne motoren.

Jeg vurderer å bruke denne pakken på et E36 ombygg, men det kreves da å lage et tørrsump system for oljepumpen. Og bunnpannen må sveises om. Ekstra bunnpanne kan fås med. Jeg trenger hjelp fra andre for å lage en slik løsning. Og siden planen er å selge bilen etterpå er det ikke sikkert at jeg gjennomfører den. Jeg har flere prosjekter på gang, og tiden blir litt knapp.

Denne pakken er jo super for dere med 530ia V8 med slitt motor/kasse. Da er alt bolt-on. Pengene for ombyggingen vil garantert betale seg tilbake ved et senere salg med fortjeneste.

Jeg tror det er realistisk å få godkjent 4 liter V8 i E36 hvis en har M3 understell. V8eren veier mindre (eller i alle fall ikke mer)enn M3 motoren. Motorene har samme ytelse på 286 hk. Og bygger en om en E36 fra 1991-1996 er en innen riktig årsmodell for M60B40 motorene. De ble jo brukt fram til 1996 i E38 740.

Med chip blir disse motorene raskt på 300 hk. Og over 400 Nm. Gunstig tyngdepunkt. Motoren er ca 10 cm kortere enn en 6er. Med et høyt dreiemoment fra lave turtall av(ca 300-320 Nm ved 1.200 omdr tror jeg) har denne motoren i en E36 et supert drag etter det jeg har lest fra andre med 4 liter V8 i en E36.

Så er det kyndige folk der ute, så er dette et overkommelig prosjekt. Jeg har også M3 3.0 bremser og fjærbein framme, komplett 3.0 bakstilling og mellomaksling, M3 kat. og bakpotte. Da er bilen ganske lik en Alpina B8.

Dette er ikke noe jeg må selge, men har litt liten plass og for lite tid. Derfor lufter jeg interessen.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vurderer denne pakken i E30 eller E24 eller E28 blir det trukket fra 1.500 kr for E34 mellomaksling og girstell.

Mener at en 328 mellomaksling passer på E30.

E36 er dessverre bilen det er mest arbeid å få til. Alle andre slipper unna forandringer av bunnpanne og oljepumpe.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen kommer fra en M60B30 motor. Den er jo ikke så kraftig som en 540 kasse, men tåler mye likevel. Lamellplaten er like stor som på M5 E39. 240 mm. Kassen tåler mye, og som på mange andre BMW modeller så tåler den mye mer enn motoren den blir brukt sammen med. Sånn som 328/M3 kassen som blir brukt med motorer over 500 hk. Har hørt om erfaringer fra BMW kjennere som sier at den kassen er sterk og funker helt fint sammen med 4 liter motoren.

Sjekket lamellen nærmere i dag, og det er ca 1,2 mm igjen å slite på før en kommer ned til naglene. Så det er kanskje ikke nødvendig å kjøpe ny clutch. Det holder kanskje til et par års kjøring hvis en ikke kjører for hardt?

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har M60B30 også. Den står enda i en bil som jeg skal bygge om. Og så har jeg en 3 liter som er ribbet for utvendige deler. Kjørt ca 188.000 km og i bra stand. Blokk med bunnpanne og topper. Har jo de fleste delene fra den.

Den komplette motoren som enda står i bilen er en byttemotor som ikke er kjørt mer enn ca 150.000 km. Men hadde helst solgt den sammen med aut.kassen.

Du får vurdere hva du vil gi for M60B30 sammen med manuell kasse, svinghjul med ok clutch,

girstell og mellomaksling. Dette er etterspurte deler og koster mye å få tak i. 3 literen blir helt sikkert betydelig raskere med manuell kasse.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa er nok verdt noen kroner men motorene er ikke verdt stort.

Man får en hel E34 med manuell kasse fra ca. 15k.

Det er nok bedre at du angir en pris og så tar man det derfra.

Jeg har M60B30 også. Den står enda i en bil som jeg skal bygge om. Og så har jeg en 3 liter som er ribbet for utvendige deler. Kjørt ca 188.000 km og i bra stand. Blokk med bunnpanne og topper. Har jo de fleste delene fra den.

Den komplette motoren som enda står i bilen er en byttemotor som ikke er kjørt mer enn ca 150.000 km. Men hadde helst solgt den sammen med aut.kassen.

Du får vurdere hva du vil gi for M60B30 sammen med manuell kasse, svinghjul med ok clutch,

girstell og mellomaksling. Dette er etterspurte deler og koster mye å få tak i. 3 literen blir helt sikkert betydelig raskere med manuell kasse.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en fin 530 V8 med man. kasse på Finn til 36.000. Og 530 IA til 68.000 og 79.000 kr. Normalt ville jo bilen med manuell kasse koste mer. Men her er man. bilen rimelig priset og aut.bilene i overkant dyre. Tror at du skal lete lenge etter en 530 E34 som er i orden til 15.000 kr.

Vet at 530 V8 ikke er mye verdt. Men det er likevel en herlig og behagelig motor. Komforten er super med denne motoren. Og den er rimelig sprek. Har mye mer bunndrag enn en 525 24v.

Kassen er verdt en del. Men svinghjulet er verdt nesten det samme. Veldig vanskelig å få tak i. Og koster over 10.000 kr nytt.

Skal jeg selge 530 motor komplett med den pakken med manuel kasse vil det koste 14.000 kr + eventuell frakt.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig kjøring skal nok clutchen fungere bra. Kjører en skikkelig hardt slurer vel både M3 og M5 E39 på clutchen. De bruker og 240 mm clutch. Og er kanskje underdimensjonert. Det er sikkert mulig å få tak i sportsclutch og som griper mer. Min tuner i Tyskland sier at sachs lager organiske sportsclutcher som er bra.

5.000 for kassen er ganske normal pris. Blir også solgt for mer. Men svinghjulet er sjelden vare og koster også mye. Regner en med kjøp av 530 mellomaksling og girstell kommer prisen totalt på manuell ombygg pakke på over 10.000 kr.

Her er i alle fall alle delene samlet og en slipper å bruke lang tid på å få tak i hver del separat.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt meg 540i, kunne igrunn vært greit med en delemotor..

ville du solgt kun 4Liter motoren for seg? og hvilken årsmod er motoren, vet du det? de første 4literne var visst ikke så gode som de litt senere utgavene av den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren skal komme fra en 95 modell og hjernen er uten EWS.

Jeg kjenner ikke til at de første motorene er dårligere enn de senere. Men kanskje har det noe med alusil og nikasil legeringene i sylinderveggene. I alle fall er det ikke uvanlig at disse motorene går over 400.000 km uten problemer. Men boltene til oljepumpen bør jo uansett sjekkes og monteres med boltlim. Det at boltene til oljepumpen skrur seg ut og fører til at oljepumpen ikke pumper olje er den vanligste årsaken til motorskader på V8 motorene.

Ja motoren kan selges separat. Prisen på denne motoren med kun 128.000 km er 10.500 kr.

Har også en annen 1993 modell 4 liter motor kjørt 210.000 km som kan selges for 8.500 kr.

Jeg kan skaffe gunstig frakt til Larvik.

Eirik. 92 22 65 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...