Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å komme med ett lite forslag ang sjekkliste på biler osv. Vi er jo mange medlemmer her på bimmers, og mange av oss kan en god del om de forskjellige BMW-modellene, og har kunnskaper andre kan dra nytte av.

I forbindelse med dette lurer jeg på om det hadde vært en smart ting å lage en slik tråd med liste her på bimmers? Vi er jo ett forum både for "intetvitende" og "proffesjonelle". Tenker mest på at denne listen kunne inneholde en slags sjekkliste i forbindelse med hva man skal se etter om kan skal kjøpe en bilmodell. Mange skriver nok egen tråd der de lurer på ting ang en bil, å JA, jeg vet at det finnes masse sider om dette på nettet, men det er kanskje ikke alle som har utvidet horisonten dit henn at de googler en bil de evt skal kjøpe.

Ekspempelvis: Jeg er hypotetisk sett ute etter å kjøpe en 2000mod BMW E46 320d, og kan ingenting om denne bilen. Jeg er medlem av bimmers, og tenker at her kan jeg sikkert finne noe om disse bilene. Da mener jeg det burde være en kjempemulighet om eiere som har opplevd feil, symptomer osv kan f.eks nevne dette på en slik side, og vedkommende som er ute etter bil kan lese seg frem til hva han skal se etter på de aktuelle modellene.

Jeg hadde alle fall blitt glad for å kunne gå rett til en side der det står typiske ting å se etter, å andre ting som kan være gode opplysninger for en evt fersk bilkjøper ( kan være så lite som å sjekke opp reg.nr på biltilsyn med tanke på heftelser, mangel-lapp osv osv).

Bimmers er jo blitt såpass stor at jeg regner med det befinner seg MASSE kunnskap og erfaringer som kan bli, i beste fall, avgjørende for ett evt bilkjøp..:)

Skrevet

Jeg er imot slike "sjekklister" egentlig.. Iallefall alt utover slikt som er felles for de fleste biler(synlige skader, ulyder et)

Når man gir en fersk bilkjøper en slik liste så blir det fort mye fordommer, unødige spørsmål som gjerne ikke en gang eieren klarer å svare for, raske slutninger og svada..

Dermed blir det slik at; Alle E36 med M40 motor er boss, Alle E36 har problemer med traversforingene, alle E46 330i har tett veivhusventilasjon, alle E39 har dårlige automatgirkasser, alle nyere dieselmotorer har tett egr ventil, alle E30´er verdt sin vekt i gull og så videre... :wink:

Skrevet
Jeg er imot slike "sjekklister" egentlig.. Iallefall alt utover slikt som er felles for de fleste biler(synlige skader, ulyder et)

Når man gir en fersk bilkjøper en slik liste så blir det fort mye fordommer, unødige spørsmål som gjerne ikke en gang eieren klarer å svare for, raske slutninger og svada..

Dermed blir det slik at; Alle E36 med M40 motor er boss, Alle E36 har problemer med traversforingene, alle E46 330i har tett veivhusventilasjon, alle E39 har dårlige automatgirkasser, alle nyere dieselmotorer har tett egr ventil, alle E30´er verdt sin vekt i gull og så videre... :wink:

Fersk bilkjøper var vel litt på kanten sagt av meg. Mente kanskje mere at de som ikke har vært borti en bilmodell før kunne tenke seg å vite litt om hva som f.eks er gjengangere med "feil" svakheter osv. Er jo selvfølgelig ikke alle bileiere som vet om barnesykdommer osv på biler.

Du setter det kanskje litt på spissen med at alle E36 med M40 er boss osv. MEN, om noen er ute etter å kjøpe en E36 som du nevner, å at de har en gjenganger med traversforinger og også at feste til diffen har en tendens til å bli ødelagt, er ikke dette noe som er greit å vite? En bekjent av meg handla seg E36 325. Etter en liten stund kom det dunke/bankelyder bak når han tok løst å kjøre. Det endte med at diffen sitt feste hadde løsna/rusta, og var ødelagt. Dette er jo en kjent feil på både E36 om faktisk preface E46.

Mener du helt ærlig at dette ikke er info som er nødvendig?? Det kan jo være så enkelt som at "tidligere eier" blir spurt om dette, å han sier f.eks at dette er ordnet, evt sjekket, eller det kan bli sjekket på en evt naf-test e.l.

Skjønner litt hvor du vil, men tror ikke du helt skjønte meg. Saken var ikke å lage en smørbrødliste over hva som er feil å dårlig med biler, men hva det kan være lurt å ha utkikk etter, for en del ting kan jo bli store kostnader til slutt..

Kan hende dette er en helt bortkastet ting, men jeg ser ikke helt at det kun er negativt å vil gi fordommer og unødvendige spørsmål i alle tilfeller.

Skrevet

hehe...jeg satt det kanskje litt vel på spissen, men det med at folk som egentlig ikke har greie på bil fyller opp hodet med ting de har lest på nettet og så spør om ting uten å egentlig vite hva de spør om, er jeg litt imot..

Skrevet

sjeklister er jo ikke en fasit på feil alle biler har. foreksempel så kan det stå på listen at alle M62 motorene har problem med at skruene på oljepumpen løsner. er greit å være klar over når man kjøper bil med den motoren. da vet man at de bør sjekkes. er de ikke løse så er jo det bare bra. er de løse så var man hvertfal klar over det.

bedre å være obs på tin som kan være problem enn å kjøpe en bil og ikke vite noe for så senere og oppdage problemet på en uhyggelig måte.

Skrevet
hehe...jeg satt det kanskje litt vel på spissen, men det med at folk som egentlig ikke har greie på bil fyller opp hodet med ting de har lest på nettet og så spør om ting uten å egentlig vite hva de spør om, er jeg litt imot..

Jada, er med på det du sier der også. For å snakke om meg selv vil jeg si jeg har relativt OK peiling på bil. Har hatt/holdt på med BMW i 6-8år. Jeg har også lært en del gjennom nett, men det meste er lært av erfaringer og problemer jeg har hatt selv eller til andre. Om jeg nå skulle stikke å kjøpe meg, f.eks en E39, som jeg ikke har vært så mye borti selv, så hadde jeg absolutt kommet til å hørt litt rundt om hva jeg skal se etter på denne bilen. Uten å fylle opp hodet med noe jeg ikke har peiling på. Vil tro at du også har villet satt pris på dette, i stedet for å handle en bil som kanskje er kommet dit henn at ting begynner å skje, å heller droppa kjøpet å spart penger på evt "unødvendige" reperasjoner og påkostinger.

Skrevet
sjeklister er jo ikke en fasit på feil alle biler har. foreksempel så kan det stå på listen at alle M62 motorene har problem med at skruene på oljepumpen løsner. er greit å være klar over når man kjøper bil med den motoren. da vet man at de bør sjekkes. er de ikke løse så er jo det bare bra. er de løse så var man hvertfal klar over det.

bedre å være obs på tin som kan være problem enn å kjøpe en bil og ikke vite noe for så senere og oppdage problemet på en uhyggelig måte.

Der kom en som skjønte hvor jeg vil med dette. !!

• 2 months later...
Skrevet

Min erfaring med E39 og E34: Sjekk spissingen. Ved å se på dekkene både fremme og bak, kan man se om det er feil på spissingen om innersiden av dekket er mer slitt enn resten. Dog kan det også være feil lufttrykk.

E39:

Sjekk om ABS/Antispinn fungerer. Om klimakontrollen er i orden (min er koko for å si det mildt) Antispinn og abs'en òg forsåvidt. Vil lyse i displayet om dette ikke fungerer.

Sjekk om airbagene er i orden. Det kan være noe feil/brudd på ledning dersom det lyser i displayet.

Sjekk understell om det er noe hull/kapsler som er borte. Da vil bilen ta inn vann dersom noe av dette er borte.

Det er aldri feil å gå igjennom serviceheftet dersom bilen har det, eventuelt kvitteringer som følger bilen ved eventuelle reperasjoner/vedlikehold.

Det er det jeg har kommet over så langt som man bør sjekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...