Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå siden desember hatt motorproblemer på min e39 523.

Skjedde plutselig når gradestokken var på -30. Merket at bilen begynte å lugge ved pådrag i lavt turtall og, og drar litt dårligere enn hva jeg er vandt til. Luggingen er hyppigst når gasspedalen er halvveis inn, men det merkes hele tiden ved pådrag. Motoren vibrerer også smått på tomgang. Dette skjedde samtidig som jeg fikk dysetikking.

Kjennes ut som om bilen ikke får den bensinen/luften den trenger på en eller flere sylindere. Saken er at bilen går normalt. Litt tungstarta, men sviver godt på tomgang, og ved normal kjøring.

Det jeg har gjort til nå:

Dyser:

Byttet de to som hadde mest tydlige tegn på tikking. De to som jeg byttet hadde også fått knekt av to "pinner" som sitter på tuppen. Ingen endring på lugginga etter dette, men den tikket noe mindre. Skal prøve meg frem å bytte de resterende.

Eksos/Katalysator:

Hører ingen rasling ved tomgang eller i fart, men har kjent på eksosen, og den er noe ubehagelig varm og fuktig. Men dette er jo en vanskelig årstid og sjekke eksos på. Har ikke fysisk banket på katalysatoren.

LMM: Har sjekket LMM for fysiske skader eller sprekker. Samme med belgen, men disse er hele. Har ikke målt motstand i LMM for å sjekke, men dette kan kanskje være noe å vurdere?

EWS: Fikk en feil på EWS i carsoft, om at nøkkel ikke var gjenkjent. Jeg byttet nøkkel i vinter. Kjøpe på ebay og slipte denne, og tok chipen fra den gamle nøkkelen. Denne fungerer fint i bilen, men den har tydligvis meldt feil. Feilmeld slettet og alt OK. Mulig årsak?

Kamsensor: Har hatt feil på kamsensoren en stund, men fattern hadde samme feil i sommer og da ville ikke bilen starte. Derfor har jeg ikke byttet denne, da jeg "venter" på min vil nekte bilen å starte. Mulig feil?

Så nå står jeg fast, og trenger hjelp. Skal sies at ingen tennplugger er misfarget, og luftfilter er nytt (org). Har dog ikke sjekket bensinfilter eller pumpe. :?

Skrevet

Gåen kamsensor kan gi forskjellige symptomer. Bilen kan få dårlig og/eller ujevnt drag, den kan plutselig finne på å stoppe når du venter på grønt lys, den kan bli tungstartet, og i verste fall vil den kanskje ikke starte i det hele tatt.

Sålenge du vet at kamsensor har feil, så ville jeg helt klart byttet denne før jeg prøvde andre ting.

Skrevet

symptomene på kammsensor og veivsensor kan være veldig individuelle har jeg erfart. får du opp feil på kammsensor så kan det også være veivakselsensoren, noen diagnosesystemer viser feil på kammsensoren uan sett om det er den eller veivsensoren. Jeg tror også at det er veivsensoren som er problemet hos deg. Har jeg vært deg å når du har fått feilmelding på den å igjen som er en vanli feil på de motorene så har jeg byttet begge de sensorene, å kjøp orginale, de koster litt mer men er av mye bedre kvalitet.

Skrevet

Takker for flotte svar. Da veit jeg hvor jeg skal sjekke neste. Begge sensorene er vel magnepickuper, så trodde at de er enten av eller på. Enten funker de, eller så funker de ikke. Og ville de ikke funket, ville ikke bilen startet. (slik som det var i fattern sin 528). Men da skal jeg jammen bestille og bytte både kam og veisensor.

• 1 month later...
Skrevet

Tenkte å skrive litt her igjen, da jeg har nå har byttet kamsensor, plugger og bensinfilter. Byttet alle i samme slengen, så veit ikke hva som var avgjørende, men bilen er nå helt bra igjen.

Men, skal sies at 2 av pluggene hadde tegn til askedannelse, mer enn de 4 andre. Jeg vil tippe disse var årsaken. Flaut hvis dette skulle stemme.

• 3 weeks later...
Skrevet

Heisann!

Låner tråden din litt...

Jeg fikk opp motorlys i displayet i går og og opplever også dårlig drag i motor etter dette.

Tok en diagnose med Carsoft og fikk opp kode 65 (som er innsugskam sensoren)

Har sendt bestilling på begge kamsensorene, men bør jeg også bytte veivsensoren?

Dette gjelder en M54 motor, E46.

Skrevet

Tele: Jeg er ingen ekspert på området, men kan legge til at jeg har akkurat samme symptonene som trådstarter og det eneste jeg får feilmld på i motorstyring fra Carsoft er kamføleren.

Jeg ville først og fremst prøvd å bytte innsugskamføleren hvis du kjenner bilen din igjen i symptonene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...