Bjorni92 Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Hei, jeg har oppkjøring om ikke lenge nå. Er litt nervøs, en kompis av meg som strøyk med han samme sensoren jeg skal ha Har dere noen tips til meg?
Jan Tore Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Før samtale! Da blir alt mye lettere. Ta det rolig, og ikke stress. Jeg vet det er enklere sagt enn gjort, men om du klarer å holde nervene i sjakk, så får du en mye bedre kjøretur. Ellers, hold fartsgrensa, følg skiltene, og pass på vikeplikt. Kjør med selvtillit, så består du!
Hawkon88 Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Husk å ta det rolig, så du ikke forhaster deg. Men det er desverre slik at enten er du flink nok, eller så er du ikke..
Bjorni92 Skrevet Mars 7, 2010 Forfatter Skrevet Mars 7, 2010 Hehe, takker for tips Jeg har øvelseskjørt siden jeg ble 16, så nesten 2 år nå Ja, forresten. Har hørt man får teknisk spm. også?
-Anders- Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Du skal jo i utgangspunktet nå vite hva du bør gjøre og ikke gjøre på en oppkjøring. Hvis ikke så er du for tidlig ute. Men, å kjøre samtale er ikke noe poeng. Selvom du kanskje er hyggelig å prate med, består du ikke prøven noe lettere. De tekniske spørsmålene du kan få står i teoriboka di!
Jan Tore Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Du skal jo i utgangspunktet nå vite hva du bør gjøre og ikke gjøre på en oppkjøring. Hvis ikke så er du for tidlig ute. Men, å kjøre samtale er ikke noe poeng. Selvom du kanskje er hyggelig å prate med, består du ikke prøven noe lettere. De tekniske spørsmålene du kan få står i teoriboka di! Kan skjønne det blir lettere om man fører samtale. Husker jeg snakket flittig med hun jeg kjørte opp med, og jeg fikk i hvert fall noe annet å tenke på enn hvordan det kom til å gå. Det er klart at det ikke vil ha noe å si på sluttresultatet. Enten så kan du kjøre, eller så kan du ikke. Man får uansett spørsmålet om hvorvidt man ønsker å snakke eller ikke.
-Anders- Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Jeg satte pris på en hyggelig sensor som var pratsom når jeg skulle kjøre opp igjen etter førerkorttap for noen år siden husker jeg. Han var forsåvidt mere opptatt av damene på fortauet enn av kjøringen min. Men jeg fikk aldri noe spørsmål! Lykke til uansett, ts.
noekult Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Tenk sikkerhet. Dvs. brems opp tidlig for fotgjengere, sjekk speil ofte, blink hver gang du bytter fil/skal ut av rundkjøring o.l. Hovedregelen er: Hva skal man gjøre her? Også gjøre det... Jeg glemte å blinke når jeg skulle fil en gang under oppkjøringen og så at sensor ble furten. Senere så jeg en varebil som bremset ned foran meg for å kjøre opp på fortauet: Bremset forsiktig ned etter å ha skaffet oversikt via speil og blinket og byttet fil. Det veide opp for første feilen. PS: Fikk også pes for å ha venstre armen på vinduskarmen "Den eplekjekke holdninga di likte jeg ikke" hehe Angående snakking under kjøring: Det hjelper mye for å roe seg ned, man er jo som regel dritnervøs i starten. Men man kan fort glemme seg bort i samtalen med sensor og gjøre store feil. Hvis du skal kjøre flere timer før prøven anbefaler jeg å snakke med lærern om det. Be han føre samtale og se hvor mange eventuelle flere feil du får underveis.
Lars89 Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Snakka minimalt med sensor under oppkjøringa selv. Konsentrerte meg om å kjøre etter boka. Du må rett og slett være sikker på hva du skal gjøre i div. situasjoner. Blink, speil og fartsgrense er viktig. Samspill med andre i trafikken spiller også mye inn. Man stryker hvis man hindrer annen trafikk/trafikkflyten Kjørelæreren din har sikkert noen kloke ord. Han har nok vært borti et par nærvøse elever før
engen90 Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Etter min erfaring klarer de eller fleste oppkjøringen, kjenner faktisk ingen som har stryki på oppkjøring på bil og bare 2 på lett mc. Grunnen er jo at kjørelærere stort sett passer på at du er klar før du har oppkjøringa, men alle kan jo gjøre feil og det er sensor også klar over. Derfor er det viktig å få meg seg eventuelle feil man gjør og gjøre sensor klar over at man selv veit det var feil. Lykke til
noekult Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Etter min erfaring klarer de eller fleste oppkjøringen, kjenner faktisk ingen som har stryki på oppkjøring på bil og bare 2 på lett mc. Grunnen er jo at kjørelærere stort sett passer på at du er klar før du har oppkjøringa, men alle kan jo gjøre feil og det er sensor også klar over. Derfor er det viktig å få meg seg eventuelle feil man gjør og gjøre sensor klar over at man selv veit det var feil. Lykke til Det spørs vel strengt tatt hvor i landet du er... I Oslo er det ikke uvanlig at halve vennegjenger stryker opp til to ganger først... Også har du ett par kjørelærere (og skoler) her i byen som har rykte på seg å pushe frem førerprøven tidlig med vilje, for å tjene litt ekstra...
Lars89 Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 De fleste klarer seg med obligatorisk opplæring hvis man øver regelmessig, men selvfølgelig store forskjeller fra by til by og ikke minst store forskjeller på sensorene rundt om. Jeg var heldig og fikk en ung og positiv mann Alle jeg kjenner klarte oppkjøringa på første
316 Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Vet du hvilken sensor du skal ha? Trodde ikke man fikk vite det jeg. Det gjorde ikke jeg hvertfall!
Bjorni92 Skrevet Mars 7, 2010 Forfatter Skrevet Mars 7, 2010 Takker for mange bra tips! Ja, eller vet det ikke helt sikkert da. Men kjørelæreren min sa at jeg også ganske sikkert kom til å få den samme som kompisen min hadde. Er veldig fort å glemme bort vikeplikt og slikt når man fører samtale, ofte jeg sitter og snakker med kjørelæreren om BMW og da hender det jeg glemmer vikeplikt og plassering i rundkjøringer. Så må bare konse skikkelig tenker jeg.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Har en erfaring jeg kan dele; oppdager du en feil du selv har gjort, kommenter denne slik at sensor forstår at du egentlig visste hvordan du skulle kjøre men rett og slett glemte deg av. Glemte selv av å holde venstre side på en-veis kjørt vei, "oi, her skal jeg jo ligge i venstre" utbrøt jeg. Fikk som svar "bedre sent enn aldri" og et smil om munnen fra sensor. På gjennomgangen kommenterte hun aldri dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå