deripsni Skrevet Mars 8, 2010 Skrevet Mars 8, 2010 Hei Jeg er på utkikk etter en 2005 2.0d BMW X3 pga jeg trenger en 4x4 for å komme den siste kneika opp til huset selv om det har kommet litt ny-snø. Var i dag å prøvekjørte en mulig kandidat. Men det som overrasket meg var da eieren skulle rygge bilen ut av sin utkjørsel, som også var en liten kneik, så begynte X3'en å spinne på høyre forhjul. Ingen av de andre hjulene spant. Det var litt ugjevnt i bakken der han skulle rygge ut men ikke brattere enn at han hadde parkert den 2 hjulsdreven skodaen sin nede i samme bakke. Han prøvde tre ganger med spinn på ett hjul før han kom opp. Det jeg lurer på er om jeg egentlig får noe bedre fremkomelighet ved å bytte min Mercedes C klasse (uten 4x4) med en BMW X3? Er det normalt at ett hjul spinner på en X3? Eller kan det ha vært noe feil med firhjulsdriften på akkurat denne bilen? Noen her inne som har erfaringer ang. dette?
hagenisse Skrevet Mars 8, 2010 Skrevet Mars 8, 2010 Mine foreldre byttet ut en '05 C-klasse med en '10 X3 nå nylig. Enkelt og greit, fremkomligheten er i en helt annen liga - det kan ikke sammenlignes engang. Hørtes ut som noe er galt med den der.
deripsni Skrevet Mars 8, 2010 Forfatter Skrevet Mars 8, 2010 Takk for svar 2010 modell ja.. jeg mener å ha hørt at det skjedde en oppgradering på x-drive på 07 modell? Kan det faktisk være tilfelle på en 05 modell at firehjulstrekk-systemet ikke greier å overføre kraft til de andre hjula hvis ett hjul mister grepet totalt? Eller må det være en defekt bil?
SweetBMW Skrevet Mars 8, 2010 Skrevet Mars 8, 2010 etter det jeg har skjønt så er tidlig xdrive påx3 et åpent diff system som trenger DSC for å fungere, hvis noe er feil med dsc vil det ikke funke i det hele tatt....
deripsni Skrevet Mars 9, 2010 Forfatter Skrevet Mars 9, 2010 dette høres interessant ut.. På merca er det stort display som viser alle mulig feilmeldinger om en eller annen sensor er defekt. På X3'en var det bare ett mindre display og en del dedikerte feilvarslingslamper. Jeg kunne ikke se at noen av disse var tent.. Hvis man tar utgangspunkt i at det fx er en dsc sensor ved høyre forhjul som er defekt ville det være mulig å se dette da, eller må man lese ut feilkoder med ett eksternt CAN verktøy?
Ellingsen B. Skrevet Mars 9, 2010 Skrevet Mars 9, 2010 Er gamle systemet på 05 modellen med åpne differ. Den vil derfor kanskje spinne på et hjul hvis det har minst feste. Litt ergelig dette. Jeg har hvertfall null problem med min quattro og det er generelt natt og dag med 2wd vs 4x4. For meg er det å kjøre opp bakke med 20cm nysnø som å kjøre på bar asfalt for 2wd..
Richie85 Skrevet Mars 11, 2010 Skrevet Mars 11, 2010 Jeg har det gamle systemet og aldri opplevd problemer i form av hva du beskriver. Ville sett meg om etter en annen bil.. Jeg synes derimot at elektronikken er et problem, er det litt slaps, så slår antispinn seg inn.. opplever derfor systemet som smertefritt med en gang jeg kobler ut dette
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 Det gjelder BMW på generell basis at du ofte må koble ut DSC litt (trykke en gang på knappen) slik at den tillater mere hjulspinn og turtall for å få bedre framkommelighet i dyp løssnø. Er nå på ei hytta på bjørnefjell (E10) i et snøkov uten like med mye vind og snøbyger. Skulle parkere på en parkeringsplass som ikke var brøytet ( var snø til over dørterskelen og snøen føk over panseret når jeg kjørte inn). Skulle stoppe å vurdere om vi skulle finne en annen plass, men bestemte oss for å bryte oss lengre inn slik at de andre bilene bakom skulle få plass. Da begynte bilen å spinne og kom ingen vei. Trykket på DSC knappen en gang og da føyk bilen av gårde uten problem med snø fykende over panser.... Det står t.o.m i brukermanualen til BMW at du ved vanskelige kjøreforhold (les: mye dyp snø) med dårlig framkommelighet så må knappen trykkes inn en gang. På min bil er ikke antiskrens utkobla da, men antispinn tillater mere spinn (ikke full) og motoren strøypes ikke like mye (får ca 2500-3000 omdr med et trykk på DSC kontra 1000-1500 som oppnås ved DSC innkobla). Å koble den HELT ut (holde knappen inne i 3 sec) er ikke nødvendig da du bare spinner deg helt fast. Mine erfaringer gjelder da en 2003 mod 320dT.
DieselVegard Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 etter det jeg har skjønt så er tidlig xdrive påx3 et åpent diff system som trenger DSC for å fungere, hvis noe er feil med dsc vil det ikke funke i det hele tatt.... Dette er nok riktig. Husk bilen har åpne differ, så uten DSC aktivert er den i utgangspunktet en 2WD. Jeg har forsket litt og litt avhengig av forholdene, kan det lønne seg å ha DSC aktivert/deaktivert. Skal man ta løs i en bratt glatt bakke vil det lønne seg å ha DSC PÅ. Skal man gasse gjennom en snøfonn ville jeg skrudd systemet av. Hartge leverer vel diffbremser om man har lyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå