Gå til innhold

Hvordan bytte veivhusventilasjon E39 523


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle bytte denne for å være "føre var". Vanskelig? Noen som har en oppskrift på hvordan dette gjøres?

Skrevet

Det du trenger av deler er: Ny ventil, ny slange mellom toppdeksel og ventil, ny slange mellom ventil og peilerør, nytt peilerør og muligens ny O-ring til peilerøret om den er ødelagt. (Var ivertfall dette jeg byttet. Kostet ca 1400kr hos Koed)

Du har vell M52B25-motoren. Da blir det vell likt som på min M52B20-motor. Ta av luftfilterboks og slangen frem til spjeldet til innsuget. Ta av luftrøret til dynamoen. Kan også være greit å ta av dekslet som ligger over innsuget på toppen av motoren. Selve veivhusventilen er plassert under innsuget, så det er litt knølete å komme til, men det går hvis du har hender som kommer til. Noen sa at de måtte av med innsuget, men jeg klarte fint å bytte ventilen uten å ha av det. Ta av plastslangen som går fra toppdekslet ned til ventilen. Det kan være litt kronglete, så jeg reiv den bare av helt inn mot festet på ventilen. Jeg hadde jo ny uansett. Skruv ut de tre skruvene som holder ventilen og ta av slangen som går ned til peilerøret. Da skal det være å ta ventilen ut av possisjonen sin og lirk den frem og opp så har du den ute. Peilerøret er festa med en skruve + noen slanger som er festa til slangeklammer på den, så skal det bare være å dra peilerøret rett opp. Sjekk at O-ringen nede på bunnpanna at den er hel og fin, hvis ikke må den byttes.

Da er det bare å gjøre motsatt operasjon for å sette det sammen. Monter slangen (som går mellom ventilen og peilerøret) til ventilen før du monterer den. Da blir alt så mye lettere.

Håper du skjønner hva jeg skriver, å jeg ikke bare forvirrer deg nå. Jeg tok ingen bilder når jeg gjorde det, men det er ikke noe tryllekunst. Lykke til!

  • 9 months later...
Skrevet

Låner denne tråden litt for å slippe å lage en ny. Er det noe vits å være "føre var", jeg har et svakt men merkbart sug fra oljepåfyllingslokket når jeg legger hånda over. Det er vel ikke noe som går tett "over natten"? Bilen har 184k km og går som ei klokke. Har ingen anelse om det har vært byttet før.

Skrevet
Låner denne tråden litt for å slippe å lage en ny. Er det noe vits å være "føre var", jeg har et svakt men merkbart sug fra oljepåfyllingslokket når jeg legger hånda over. Det er vel ikke noe som går tett "over natten"? Bilen har 184k km og går som ei klokke. Har ingen anelse om det har vært byttet før.

Det er nok helt normalt på en sugemotor. Hvis det hadde kommet trykk ut der hadde det vært tegn på ventil eller sylinder lekkasje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...