Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg har tenkt veldig lenge på og bygge meg en bane bil. Og har funnet ut at jeg kansje snart skal gå i gang med kjøp og bygging.

Det jeg lurer på er hva som må til for og få låv til og kjøre en bile på bane lovlig.

Da tenker jeg på Seter, beltet og ting man trenger for at bilen skal være godkjent til og kjøre på bane. Trenger jeg forsikring?

På forhånd takk.

Mvh Beyeren :)

Skrevet

spørs hvordan banekjøring da. jeg kan bruke min 7er på bane ute å gjøre noe med den. men det kommer helt ann på arangemanget.

Skrevet

På de fleste treff trenger du en bil med skilt (altså godkjent), eksos som støyer mindre enn 90-100dB, og hjelm.

Da er du good to go!

Skrevet
Hei, Jeg har tenkt veldig lenge på og bygge meg en bane bil. Og har funnet ut at jeg kansje snart skal gå i gang med kjøp og bygging.

Det jeg lurer på er hva som må til for og få låv til og kjøre en bile på bane lovlig.

Da tenker jeg på Seter, beltet og ting man trenger for at bilen skal være godkjent til og kjøre på bane. Trenger jeg forsikring?

På forhånd takk.

Mvh Beyeren :)

Forsikring kan du jo ha, men den gjelder ikke på bane.

Skrevet

banebilen skal for øvring brukes til drifting og jeg hadde håpet og slippe og ha skilter på bilen. Så nei jeg skal ikke bruke hverdagsbilen min. Den skal ribbes for alt unødvendig inni, Øke hestene og gjøren den god for og drifte.

Jeg er 100% helt totalt fullstendig spygrønn på regler om bane bil, om fia godkjennte ting, bur osv.

Mvh Beyeren

Skrevet

Etter og ha lest reglemanget til nbf er jeg enda ikker sikker hvilken klasse jeg skal være innen.

Er det da ikke mulig og ta en avskiltet bil som er i god teknisk stand, ribbe intriørtet, sette inn bur etter paragraf, racing stoler som er fia godkjent med 4++ punkts sele og bygge en litt mer spreker motor og legge bedre bremser inn?

Skrevet

http://bilsport.no/uploads/konkurranser ... g20091.pdf

Teknisk reglement for Drifting klasse Club

15.01.2009

Intensjonen med klassen er å slippe til utøvere som ønsker å prøve drifting, uten først å måtte bygge en bil for formålet. Klassen er beregnet for såkalte ”gatebiler” uten store modifikasjoner.

Norges Bilsportforbund forbeholder seg retten til å klasse opp kraftig modifiserte biler.

http://bilsport.no/uploads/club_teknisk ... g20091.pdf

Altså i begynnelsen vil du nok kjøre "club". Hvor det ikke er krav for at du må ha bygd en bil til formålet på forhånd. Alt du trenger et en engangslisens. For å gå opp en klasse, når du blir litt bedre kan du følge reglene til "reglement teknisk hastighetsløp 2010" Jeg beklager å måtte si det, men dette var temmelig enkelt hvis du bare hadde giddet.

Kort og godt, løs inn engangslisens, skaff en bil med motor nok, og start.

Skrevet

Om du først skal bygge så bygg etter racing sine krav.. da får du brukt bilen i racing og bakkeløp også..

Krav du må følge: Bur sveiset etter bilsport håndboka. mtp. innfestning og skjøter.

Minimun 4 pkt seler. fia godkjent

stoler fia godkjent..

Motor med turbo skal ha catch tank for og fange opp olje ånding og lignende om du ikke kjører motorånding inn i innsuget på turboen.. (ikke anbefalt)

Hovudstrøms bryter. fia godkjent med utvendig bryter på førerside

Batteri enten lekkasjefritt eller i en boks så det ikke kan lekke. terminaler skal isolerest.

Bur skal polstres så du ikke slår hode og føtter.

Motor og drivverk og bremser kan du modde fritt.

Skal bilen kjøres på e85 skal tanklokk merkes med e85 merke.

Men i det fulle og hele så finner du alle regler på bilsport.no

Om du skal ha fuelcell så må du å ha brannvegg i bilen..

Skrevet
Om du først skal bygge så bygg etter racing sine krav.. da får du brukt bilen i racing og bakkeløp også..

Krav du må følge: Bur sveiset etter bilsport håndboka. mtp. innfestning og skjøter.

Minimun 4 pkt seler. fia godkjent

stoler fia godkjent..

Motor med turbo skal ha catch tank for og fange opp olje ånding og lignende om du ikke kjører motorånding inn i innsuget på turboen.. (ikke anbefalt)

Hovudstrøms bryter. fia godkjent med utvendig bryter på førerside

Batteri enten lekkasjefritt eller i en boks så det ikke kan lekke. terminaler skal isolerest.

Bur skal polstres så du ikke slår hode og føtter.

Motor og drivverk og bremser kan du modde fritt.

Skal bilen kjøres på e85 skal tanklokk merkes med e85 merke.

Men i det fulle og hele så finner du alle regler på bilsport.no

Om du skal ha fuelcell så må du å ha brannvegg i bilen..

Det hjalp voldsomt! Det var det jeg lette etter :) reglementet til nbf er bare generelt og ikke så nøyaktig. Takk "Kentan-racing.com" :D:applause:

Mvh Beyeren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...