aottesen Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Hei, Fikk årsavgiften i dag, og legger merke til at den er på 3245,- Jeg var SKRÅSIKKER på at min 118d hadde parikkelfilter? Tar jeg feil?! 122hk / 280 Nm M47N2
hillmar Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Hør med bmw. Hvis du har det må du uansett innom de å få papirer på det... Tollvesenet har gått ut å sagt at man skal betale det som står på fakturaen uansett, og klage etterpå. At fakturaen er feil er ikke gyldig grunn for å utsette betalingen, så du vil få purregebyr hvis du ikke betaler...
aottesen Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Skrevet Mars 18, 2010 Takk for svaret. Har snakket med Jæger, som kunne bekrefte at jeg IKKE hadde dpf. Flott, det føyer seg bare inn i listen over feilaktige opplysninger fra forhandleren.. Digger holdningen til tollvesnet! "Du får betale, så får vi se om vi gidder å gjøre noe med det seinere.."
Gunnar Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Hmm.. har sett på en del slike i Tyskland, og det står at det er partikkelfilter på den i annonsene.. ihvertfall mange av de.
Tore Diesel Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Jeg er en av de MANGE som må betale fakturaen med full avgift, selv om jeg har partikkelfilter. For min del var det visst ikke så veldig enkelt å forandre på det heller, siden bilen ikke har typegodkjenning i vognkortet. "Partikkelfilter må dokumenteres. For biler som er registrert etter typegodkjenning (felt for norsktypegodkjenningsnummer i vognkortet er utfylt) vil korrekt årsavgift bliberegnet på grunnlag av informasjon i typegodkjenningen om fabrikkmontertpartikkelfilter. Det kan være tilfeller hvor opplysningene er feil eller ikke registrert imotorvognregisteret. For biler som er enkeltgodkjent, uten norsktypegodkjenningsnummer, er disse opplysningene normalt ikke registrert. Islike tilfeller må det fremlegges dokumentasjon som bekrefter at bilen erutstyrt med originalt fabrikkmontert partikkelfilter. Slik dokumentasjonkan leveres eller sendes inn til trafikkstasjonen. Gyldig dokumentasjon: Følgende godkjennes som gyldig dokumentasjon for at originaltfabrikkmontert partikkelfilter er montert:Samsvarssertifikat/COC for den aktuelle bilen.Samsvarssertifikat er fabrikantens bekreftelse for at bilen samsvarermed en EF-typegodkjenning. Et slikt samsvarssertifikat skal følgealle nye biler som er EF-typegodkjente. Utslippsnivået for partikleri dokumentets pkt. 46.1 legges til grunn hvis utslippsnivået ermindre enn 8 mg/km for biler typegodkjent før 31.12.2007 respektive 5mg/km for biler typegodkjent etter 31.12.2007. Hvis utslippsnivået erhøyere enn disse verdier må det fabrikkmonterte partikkelfiltereteventuelt fremkomme i merknadsfeltet i samsvarssertifikatet ellerdokumenteres separat. For biler som er avgasstypegodkjent iht.direktivene som gjelder for tyngre biler er grensen forutslippsnivået 10 mg/kWh. Bekreftelse fra hovedimportør/representant for bilprodusenten somspesifiserer at bil med gjeldende kjennemerke eller understellsnummerhar originalt fabrikkmontert partikkelfilter, sammen med angivelse avutslippsnivået. Dette skal være ledsaget av underlag fra produsent,prøvelaboratorium eller EF-typegodkjenning som bekrefteropplysningene. Statens vegvesen registrerer opplysninger om at fabrikkmontertpartikkelfilter er montert på det konkrete kjøretøyet imotorvognregisteret. Disse opplysningene blir deretter gjort tilgjengeligfor Tollvesenet, som på dette grunnlaget beregner korrekt årsavgift. "
aottesen Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Skrevet Mars 18, 2010 Kort fortalt - det skal mer enn bare en telefon til Jaja, jeg kan jo glede meg over at jeg ikke har noe effekttap pga. dpf, ei heller noe vedlikeholdsutgifter på filteret jeg ikke har heller (Regner med de 500,- i året lønner seg vs. prisen på å skifte dette filteret en gang i blant?) Og så betaler jeg jo, så da bør jeg jo ha god samvittighet ovenfor naturen også? (Går de 500,- rett i natur-reparering for skadene min motor tilfører montro?)
Gunnar Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Kort fortalt - det skal mer enn bare en telefon til Jaja, jeg kan jo glede meg over at jeg ikke har noe effekttap pga. dpf, ei heller noe vedlikeholdsutgifter på filteret jeg ikke har heller (Regner med de 500,- i året lønner seg vs. prisen på å skifte dette filteret en gang i blant?) Og så betaler jeg jo, så da bør jeg jo ha god samvittighet ovenfor naturen også? (Går de 500,- rett i natur-reparering for skadene min motor tilfører montro?) Miljøavgiftene er ikke øremerket miljø, akkurat som bilavgifter ikke er øremerket trafikantene... Forøvrig så vurderer jeg nå en 118d som er produsert juni 2006. Fikk akkurat bekreftet fra tysk forhandler at den HAR partikkelfilter og det skal byttes hver 200.000km. Var dette ekstrautstyr siden Jæger påstår din (som er nyere) ikke har det?
larserso Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Hvorfor er dette inlegget viktigere enn andre innlegg på forumet siden du har "viktig" med store bokstaver i emnet?
aottesen Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Skrevet Mars 18, 2010 Hvorfor er dette inlegget viktigere enn andre innlegg på forumet siden du har "viktig" med store bokstaver i emnet? At det er viktigere enn andre innlegg på forumet, har jeg aldri sagt/skrevet, og jeg beklager om det ble oppfattet slik. Men, at det var viktig var reelt fordi jeg følte det måtte løses før Tollvesent gikk for dagen, noe det heldigvis ble.
aottesen Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Skrevet Mars 18, 2010 Kort fortalt - det skal mer enn bare en telefon til Jaja, jeg kan jo glede meg over at jeg ikke har noe effekttap pga. dpf, ei heller noe vedlikeholdsutgifter på filteret jeg ikke har heller (Regner med de 500,- i året lønner seg vs. prisen på å skifte dette filteret en gang i blant?) Og så betaler jeg jo, så da bør jeg jo ha god samvittighet ovenfor naturen også? (Går de 500,- rett i natur-reparering for skadene min motor tilfører montro?) Miljøavgiftene er ikke øremerket miljø, akkurat som bilavgifter ikke er øremerket trafikantene... Forøvrig så vurderer jeg nå en 118d som er produsert juni 2006. Fikk akkurat bekreftet fra tysk forhandler at den HAR partikkelfilter og det skal byttes hver 200.000km. Var dette ekstrautstyr siden Jæger påstår din (som er nyere) ikke har det? Min kommer rett fra Tyskland, importert av Molde Bil Jæger var de første jeg tenkte på som kunne gi meg svar på spørsmålet, derfor de ble kontaktet. Men, jeg sitter her og klør meg i hodet og lurer på om Jæger bare har gått ut i fra opplysningene som Tollkontoret sitter på, for i følge RealOEM finnes det ingen eksosløninger til 118d produsert 12/2006 uten DPF. Det finnes riktignok 3 alternativer: -Med dpf, midtmontert potte -Med dpf, bakmontert potte -Med dpf, M-pakke (..som er alternativet som er på min). Fellesnevneren er jo at alle har dpf... Er dette noe et verksted fort finner ut av, eller evt. noe BMW Norge kan sitte med opplysninger om? Se her:
Bonden Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Kort fortalt - det skal mer enn bare en telefon til Jaja, jeg kan jo glede meg over at jeg ikke har noe effekttap pga. dpf, ei heller noe vedlikeholdsutgifter på filteret jeg ikke har heller (Regner med de 500,- i året lønner seg vs. prisen på å skifte dette filteret en gang i blant?) Og så betaler jeg jo, så da bør jeg jo ha god samvittighet ovenfor naturen også? (Går de 500,- rett i natur-reparering for skadene min motor tilfører montro?) Miljøavgiftene er ikke øremerket miljø, akkurat som bilavgifter ikke er øremerket trafikantene... Forøvrig så vurderer jeg nå en 118d som er produsert juni 2006. Fikk akkurat bekreftet fra tysk forhandler at den HAR partikkelfilter og det skal byttes hver 200.000km. Var dette ekstrautstyr siden Jæger påstår din (som er nyere) ikke har det? Bytteinterval på 200.000 er ikke garantert (på alle modeller) ved ekstremt mye tomgangskjøring vil det kunne måtte byttes mye tidligere, fra 140-150 tusen km .
Gunnar Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Tror ikke jeg hadde gitt meg med den telefonen til Jæger ihvertfall, sjekk med noen som har peiling...
Lars89 Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Har vært borti biler der man måtte bytte filter etter 30K km (postbiler osv) Rikignok ikke BMW, men viser at teknologien er sårbar hvis bilen blir brukt "feil" i forhold til hva produsenten har sett for seg.
aottesen Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Skrevet Mars 18, 2010 Hmm.. Nesten så jeg sitter her og HÅPER at jeg ikke har det. Jeg fant noe om det i den herlige, tyske, bruksanvisningen min. Men, det står markert med stjerne - betyr det kanskje at det er ekstrautstyr (hva stjernen betød, stod ingen steder). Er det ikke akkurat samme motorvarianten i 318/320 rundt samme årstall?
larserso Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 At det er viktigere enn andre innlegg på forumet, har jeg aldri sagt/skrevet, og jeg beklager om det ble oppfattet slik. Men, at det var viktig var reelt fordi jeg følte det måtte løses før Tollvesent gikk for dagen, noe det heldigvis ble. Du fremstiller det slik når du skriver stort viktig i emnet. Trodde nesten anlegget ditt hadde sprengt pga. tett partikkelfilter eller noe. Forskjellen i årsavgift er jo nærmest uvesentlig likevel så så viktig var det jo ikke så derfor ville jeg spørre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå