ost_ost_89 Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 Jeg har en 320d med M47 motoren.. Hadde problemer med at den fusket veldig på tomgang, og nykket litt ved 2000rpm i fart. Leste litt rundt og kom fram til at jeg skulle prøve å tette EGR-ventilen.. Skiftet ut EGR-ventilen i dag, med en EGR-bypass som stenger den.. Men da jeg skrudde av EGR fikk jeg meg litt av et syn.. Den var jo nesten helt tett av dritt. Samme med innsuget også. Tror jeg må rense innsuget mitt nå, for det var jaggu mye svart hard gugge der.. Noen som kan forklare meg litt om det? Hva kan jeg bruke for å rense det, og er det noen som har demontert innsuget før? Vanskelig?? Bilen ble veldig mye bedre etter skifting, men tror fortsatt jeg vil rense innsuget.. MVH Øyvind
Bimmerlars Skrevet Mars 20, 2010 Skrevet Mars 20, 2010 Å demontere greier du nok om du har litt erfaring. Hadde forsøkt og lagt innsuget i diesel. Vil tro det løser opp gugga. Også skrape og blåse rent med trykkluft
slarve Skrevet Mars 20, 2010 Skrevet Mars 20, 2010 ett parafin- eller bensin-bad bør vel rense opp litt... Hvor fikk du tak i EGR-bypassen btw?
ost_ost_89 Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Skrevet Mars 20, 2010 ingen som vet om en guide når det gjelder å demontere innsuget? Kjøpte den her: http://cgi.ebay.co.uk/BMW-EGR-AGR-Diese ... 35a7c73e01 Virker bra, men mangler ene festet til plastdekselet som egentlig skal være der..
slarve Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 ingen som vet om en guide når det gjelder å demontere innsuget?Kjøpte den her: http://cgi.ebay.co.uk/BMW-EGR-AGR-Diese ... 35a7c73e01 Virker bra, men mangler ene festet til plastdekselet som egentlig skal være der.. Ok, vet ikke om jeg skal ta sjangsen på bypass men bare rense ventilen selv... Her har du en guide der en fyr skifter glødeplugger ihvertfall: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/2003-e46-320d-replace-glow-plugs-guide-t19075/ Mulig du må bli medlem av forumet men det anbefales da det er ett engelsk forum og der har de endel dieselbiler.. Her er en guide til hvordan du renser EGR-ventilen.. http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/cleaning-your-egr-valve-on-320td-320d-t15943/
ost_ost_89 Skrevet Mars 21, 2010 Forfatter Skrevet Mars 21, 2010 ingen som vet om en guide når det gjelder å demontere innsuget?Kjøpte den her: http://cgi.ebay.co.uk/BMW-EGR-AGR-Diese ... 35a7c73e01 Virker bra, men mangler ene festet til plastdekselet som egentlig skal være der.. Ok, vet ikke om jeg skal ta sjangsen på bypass men bare rense ventilen selv... Her har du en guide der en fyr skifter glødeplugger ihvertfall: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/2003-e46-320d-replace-glow-plugs-guide-t19075/ Mulig du må bli medlem av forumet men det anbefales da det er ett engelsk forum og der har de endel dieselbiler.. Her er en guide til hvordan du renser EGR-ventilen.. http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/cleaning-your-egr-valve-on-320td-320d-t15943/ Tusen takk! :)
ost_ost_89 Skrevet Mars 22, 2010 Forfatter Skrevet Mars 22, 2010 er det noen pakninger man bør skifte når man tar av innsuget? er det noen slitedeler det er lurt å skifte i samme slengen?
Bonden Skrevet Mars 22, 2010 Skrevet Mars 22, 2010 Du bør bytte o-ringer på innsuget 8 stk + at glødeplugger er lurt å ta med samtidig.
aloo Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Den svarte kabelen/røret ved egr`en.. hva er den eller hva gjør den? Finner ikke den kabelen hos meg i hele tatt :S Fant bildet på bimmerforums.co.uk
Mons1 Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Den svarte kabelen går til en temp-føler på metallrøret som kommer opp fra intercooleren. Hvis du har M47D20 136hk, så kan det jo hende at denne føleren ikke er på denne motormodellen, men på min M47TUD20 150hk, så finnes denne kabelen. Problemet er at det kommer alltid litt oljedamp fra turboen via intercooleren og inn i innsuget. Dette blandes så med diesel-sot fra EGR-ventilen og danner en forferdelig tjære-aktig gugge. Det er ikke bare-bare å rense innsuget for dette svineriet. Før du tømmer inn noe rense-middel i innsuget, så ta bort følere som er montert på innsuget bl.a turbotrykk-føleren. Denne koster over 1000kr og jeg tror ikke den har godt av sterk rensemiddel. Jeg prøvde selv å rense innsuget og det var litt av en grise-jobb. Etterpå angret jeg på at jeg ikke vare bestilte et helt nytt innsug til 5000kr. RS Den svarte kabelen/røret ved egr`en.. hva er den eller hva gjør den? Finner ikke den kabelen hos meg i hele tatt :SFant bildet på bimmerforums.co.uk
Mons1 Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Forresten er det noen som klarer å få løs EGR-ventilen der den slange/rør-klemmen er? Jeg får den ikke løs og tør ikke å bryte! RS Den svarte kabelen/røret ved egr`en.. hva er den eller hva gjør den? Finner ikke den kabelen hos meg i hele tatt :SFant bildet på bimmerforums.co.uk
larriz Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Bare å skru den helt ut å bryte den av Funket for meg
aloo Skrevet Mars 29, 2010 Skrevet Mars 29, 2010 Oki takk. jeg har M47D20 136hk så det er forklaringen på hvorfor jeg ikke har den svarte rør kabelen EGR ventilen får du av ved å skru av skruene som er på klemmene. Skru helt av. Det er ikke farlig
DieselVegard Skrevet April 5, 2010 Skrevet April 5, 2010 Jeg skiftet glødeplugger på min 3liter i går, og var da av med innsuget. Mitt var også helt tettpakket med svart faenskap. De øverste innsugsportene i innsuget skal egentlig ha en størrelse med en gammel femkroner, men det var hulls om var like stort som en femtiøring. Jeg skrapte bort så mue jeg fikk til, vasket resten med brake-clean. Jeg mener bestemt at bilen ble sterkere i toppen av effektregisteret etter dette. Veldig billig trimming Jeg har tatt av den lille slangen som går til EGR-ventilen nå. Det kommer ingen lamper opp på dashen. Kan noen fortelle meg om dette er greit? Da vil jo aldri denne ventilen åpne og slippe inn mer dævelskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå