Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen utlendinger skriver vel "selger" i navnfeltet, fordi nordmenn ofte blir skeptisk av utenlandske navn.

Skulle selge en Toyota Hiace en gang, og fikk følelsen at jeg ble oppringt av halve Oslo's grønnsakshandlere med gebrokken norsk.. #-o Vet nå at den bilen er videresolgt og går i eierskap for et Ali Mohamed foretak på Grorud som har kjørt med avskiltningsbegjæring på den i snart 6 år :mrgreen:

Jeg har aldri vært i noe posisjon at har ønsket en bil som det har stått et uvanlig navn på. Er bilen intressant nok hadde jeg nok tatt en tur, men hittil har jeg ikke hatt problemstillingen.

Det som alltid bekymrer meg når man skal kjøpe/selge ting til folk med utenlandske navn er at de enten pruter som gale, er høyrøstet og gestikulerende som om jeg skulle ha slått ihjel morra dems. Har fått noen "sista besta pris" -tlf på forskjellige ting opp igjennom, og standard er alltid at jeg sier varen er solgt for å spare meg for masse styr.

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det som alltid bekymrer meg når man skal kjøpe/selge ting til folk med utenlandske navn er at de enten pruter som gale, er høyrøstet og gestikulerende som om jeg skulle ha slått ihjel morra dems. Har fått noen "sista besta pris" -tlf på forskjellige ting opp igjennom, og standard er alltid at jeg sier varen er solgt for å spare meg for masse styr.

Hahaha :mrgreen: Har drevet lenge med HiFi/AV som hobby, og det sitter alltid en gul mann på finn.no torget og sender ut bud på mail på 1/3 av prisen man ønsker uansett hva man skal selge :lol: Ser alltid frem til mailene hans. :P

Verst med pruting var det når jeg skulle selge bil som hadde vært i kollisjon for familiemedlem og når jeg skulle selge dyr plasma TV... Huff. Min erfaring er at nordmenn oftere gir faen i å prute. Solgt mye rart hvor nordmenn bare dukker opp og betaler prisen og stikker hjem. Samtidig er de oftere dumme i og med at de oftere ikke gidder å sjekke at ting fungerer før de betaler....... Helt sykt hvor naiviteten ligger i dette landet, folk tror jo på Nigeria-brev og negre som kan gjøre om papir til tusenlapper...

Jeg har eid åtte biler totalt, alle kjøpt av etniske nordmenn, og seks av bilene hadde grove feil jeg fant ut av i ettertid som alle etniske nordmennene unnlot å fortelle om eller i ettertid ville gjøre opp for seg på. Min erfaring er å være ekstra skeptisk til ungdom (under 30), uansett bakgrunn.

Min nåværende bil ble kjøpt av norsk gutt i 20-års alderen som "ikke visste om bensinlekkasjen som blir synlig på bakken over natta". Min forrige bil (E34 525 IX) ble også kjøpt av en good looking norsk gutt i 20-åra som slang med vinterfelger som egentlig ikke passet bilen. Og så videre. Min første bil kjøpte jeg av en norsk mann i 40-årene som (etter hva verkstedet mitt sa etter at bilen brøyt ned på vei hjem) fikk EU-godkjent bilen uka før på uærlig vis (verkstedet sa at det ikke var sjans for at bilen ble godkjent på ærlig vis).

Solgte en bil (en gammel Corolla) til en norsk kis som sa at han skulle ta seg av årsavgifta, men som unnlot å gjøre det helt til jeg måtte ut med kravet. Det var en muntlig avtale, og han svarte aldri på telefon fra meg i ettertid.

Jeg stoler like lite på hvem som helst ved kjøp av bruktbil. Punktum. Altfor mange uærlige rasshøler der ute. De jeg stoler på er profilerte bruktbilsjapper som har erfarne folk til å ta inn nye bruktbiler og som har noe å tape på dårlig rykte.

Mine venner forteller oftere om utlendinger som gav dem mye hjelp på veien, enn skeptiske nordmenn som tror nordmenn er de ærligste menneskene på jord.

Snakker vi statistikk? :P Virker som du har gjort deg visse erfaringer. Må nesten ta lærdom av historien din, og alltid sjekke bilen skikkelig :)

Altså poenget mitt var bare det at naiviteten min (antagelse om at norske selgere/kjøpere skal være bedre) har straffet seg, og jeg tror flere kan gå på samme smell.

Men som de andre nevner her, så hadde jeg selvsagt styrt unna annonser med innhold som "superchip" og "lakkerte selv" osv. - og det gjelder forøvrig uansett navn på selger :P Bare bruk fornuften :P

Ofte så er mange av utlendingene i situasjon hvor de ikke kan bra norsk eller engelsk selv, og ikke har venner som kan hjelpe dem det heller. Derfor blir kanskje teksten utformet med mange språklige og stavemessige feil! Det ignorer jeg, selv om det er en prøve noen ganger å prøve å forstå hva selgeren mener :lol: Det gjelder forøvrig også enkelte nordmenn, dem har hvertfall ingen gyldig grunn utenom dysleksi for å skrive helt uforståelig. [-X Store bokstaver og tegnsetting lærer alle på barneskolen...

Og grunnen til at de skriver "Selger" osv. som navn er jo nettop det som kommer frem fra div brukere her, de vet selv at folk har fordommer mot dem.

Apropos sånne ting så ble jeg påkjørt bakfra av en norsk mann i 50-åra (han kjørte også BMW :evil: ) utenfor Alnabru-senteret i Oslo, bilen stakk av i det jeg snudde min bil inn på parkeringsplassen rett ved siden av. (Mørkegrønn E39 sedan pre-facelift, mann uten kjegg med brunt eller blondt kort hår, gi tips :P [Er du her på forumet og leser, fuck you asshole, du skylder meg en tilhengerfeste og bakfanger :P])

Skrevet

Jeg handla de 2 første bilene mine av utlendinger uten problemer, har fått det jeg har betalt for begge gangene uten noen store overaskelser :)

Skrevet

Det er enten eller uansett hvem man kjøper av, ja :)

Jeg får vel prøve å kommunisere skikkelig og la tvilen komme han til gode, ellers får jeg aldri svar på om bilen faktisk er noe å satse på. :wink:

Skrevet

Jeg kjøpte akkurat en laptop hos en person jeg antar var polsk. Skjønte ikke bæra av hva fyren snakket om, men handelen gikk veldig raskt og smertefritt. fikk til og med e-post etter at varen var tatt ut hvor han spurte om alt var slik som forventet og om alt fungerte. ;)

85% av de andre laptopene jeg sendte forespørsel om (alle var nordmenn) fikk jeg enten ikke svar på, eller så fikk jeg "Sendes ikke". værste jeg vet er folk som faen ikke klarer å klemme en liten vare i en boks og sende det. vi har et ord for slike her oppe i kalde nord: Råttk*ker!

Skrevet
Med den norsken der,kunne du selv lett bli tatt for å være utlending,bare så du vet det.

Det er også en skrivefeil i trådens overskrift/tittel. Det skal være 'dårlige'.

Mulig det bare er en måte å lufte den lille hverdagsrasisten i dere,men det er absolutt ikke noe verre å kjøpe bil av en med et rart navn enn av en sleazy drittsekk som heter Ronny-Oddgeir og tror han kan skru selv.

Sikter du til forrige post, med den første setningen? Jeg ser meg enig i poenget ditt om overskriften :) Jeg håper du alikevell klarer å se en vesentlig forskjell på min tekst og sitatene (hvis ikke har jeg feilet stort i norsk-opplæringen).

Oppfatter en generell holdning. Jeg må, selvfølgelig, også si meg fullstendig enig med at det er maaange sleipe nordmenn rundt omkring! Kjøpte IS'en av en person som faller under denne kategorien.

NAF-kontroll er absolutt kjekt :D

Denne bilen er EU-godkjent 15. Mars i år, men det er alikevell noe med dårlige annonser og lugubre svar som skremmer en. Usikkerheten rundt bilen er fortsatt en mangetimers reise unna.

Hei.

Neida,beklager at jeg ikke spesifiserte den posten, det var dirtydicky's noe hissige innlegg jeg siktet til.

Jeg forstår hvorfor tråden er laget, da jeg har sett mye rart på jakt etter bil. Føler samtidig at det som gjør en bilselger shady, er de samme tingene enten han er norsk eller fra et annet land; dårlig skrevne annonser, åpenbare feil i teknisk info (f.eks at det er påstått forhjuls- eller 4hjulstrekk på en 318i) ,lugubre omstendigheter rundt betaling eller visning av bilen, liten eller ingen dokumentasjon på div. vedlikehold,etc.

Var for øvrig godt å se såpass mange nøkterne og fornuftige svar i denne tråden, da jeg fryktet enda en ganske drøy tråd med mye rask om nyere landsmenn etc.

Skrevet

Jeg er, i utgangspunktet, ikke skeptisk til at navn på selger er Ali, Anwar, Afshan eller noe i den duren. Det som betyr noe er om annonsen ser ryddig og seriøs ut. Da mener jeg at bilen ser tiltalende ut (ren, ryddig og uten jallastyling), teksten fremstår som ærlig og ryddig, og at det er gode bilder. Mange av våre landsmenn fra øst skryter på seg masse rart i annonsene. Når annonsen i tillegg er dårlig formulert, så er det dette som skremmer. Ikke navnet.

Trikset er altså å lage en god annonse. Og sliter man med norsken, så må man alliere seg med noen som behersker dette. (Alle i dette landet må jo kjenne noen som skriver godt norsk hvis de ikke kan det selv).

Søppel finnes dessverre blant både innvandrere og etnisk norske. Man må alltid være på vakt.

Skrevet

Hehe.. Jeg dro å såg på en slik "ryddig" annonse. Bilen var annonsert i avisen uten bilde eller navn. Selgeren presenterte ikke navnet sitt på telefonen, men snakket "flytende" bergensk. Bilen var en e36 coupe 320i som var påkostet 45000kr i styling og lakk. På telefonen spurte jeg om det var m3 styling på den, noe det var. Jeg ble forsikret om at lakken hadde en pen blåfarge. Lemans eller estorillblå tenkte jeg da.. Den skulle også ha sportseter. Vader eller sportsintr tenkte jeg da..Jeg skulle møte selger på en parkeringsplass ikke langtifra der han bodde. Når han svingte inn på parkeringsplassen hadde han et mye høyere turtall enn hva en kald m50 liker, og en fart som tilsier at han måtte selge fordi han hadde mistet lappen..

Bilen hadde m3styling, men jeg syns ikke e46 m3 front på en e36 er direkte pent. Fargen var baby/lyseblå og sportsintr var slike kjipe/billige bøtte stoler fra en produsent jeg ikke har hørt om før. På panseret var ca 15x25cm flasset/revet av og den gamle lakken var da helt synlig. Noe som skyldtes at en kompiss av han skulle fjerne prøveskiltene. Jeg forsto jo med en gang at bilen tydeligvis ikke var hverken mattet ned eller grunnet før omlakkeringen.. Selger overtalte meg til å prøvekjøre bilen, og jeg som er litt lang i bena hadde behov for å skubbe setet bakover. Ettersom pinnen på setet til denne funksjonen ikke hadde noen funksjon, fikk jeg beskjed av selger om at han var så lei av at kompisser "stakk av med bilen" at han hadde montert setet i sin faste stilling permanent for å motvirke dette.. Jeg kan ikke si at det gav noe spesielt godt inntrykk, enten at alle kompissene hannes hadde kjørt bilen (syns det gir en god pekepinn på hvor mye noen bryr seg om bilen, jeg låner hvertfall ikke bort kjøretøyene mine til andre enn de jeg vet kjører bilen penere enn meg selv, eller at også dette var en jallaløsning) Det ble ikke akkurat noe kjøp, selvom jeg skulle få bilen for 20k, noe som var under halvparten av annonsert pris.. Ellers har jeg jobbet med både mange kurdere, østeuropeere og tyskere. Kvaliteten på arbeidet deres varierer i stortsett lik grad som vanlige normenn, men østeuropeerne og tyskerne er MYE mer høflige mot hverandre/meg enn hva normenn praktiserer..Likevel liker jeg norske navn i annonsen best. Det har vel noe med at vi i utgangspunktet har lik forståelse av rettsvesen, hva som er etisk/moralsk rett og galt, og at de som regel har mer peiling på norsk praksis på hvordan det er normalt å gå fram ved kjøp og salg av bil.

Skrevet

Man må rett og slett le høyt av historier folk kommer med her :P Mange ustabile personer der ute!

I det store bildet vil vel alt brygge ned til at det i praksis ikke er noen forskjell på om selger heter Ola eller Ali (men vi føler oss tryggest med noe norsk). Norsk kultur har alltid basert seg på det trygge :)

Skrevet
Man må rett og slett le høyt av historier folk kommer med her :P Mange ustabile personer der ute!

I det store bildet vil vel alt brygge ned til at det i praksis ikke er noen forskjell på om selger heter Ola eller Ali (men vi føler oss tryggest med noe norsk). Norsk kultur har alltid basert seg på det trygge :)

Ja. Beste er å legge fordommene til siden og vurdere hver enkel bil enkeltvis og gjerne få hjelp av folk med peil :)

Skrevet

En ryddig annonse er jo selvsagt ingen garanti for at bilen er bra, men den gjør i hvertfall at folk tar kontakt. Og det er jo et skritt i riktig retning for selger.

Men vi har vel alle vært i den situasjonen at man møter opp for å se på en bil, der selger (og annonse) har lovet gull og grønne skoger på forhånd. Og når man står der og bivåner "vidunderet" live, så er sannheten en ganske annen. Ekstra surt om man har reist et stykke.

Skrevet
En ryddig annonse er jo selvsagt ingen garanti for at bilen er bra, men den gjør i hvertfall at folk tar kontakt. Og det er jo et skritt i riktig retning for selger.

Men vi har vel alle vært i den situasjonen at man møter opp for å se på en bil, der selger (og annonse) har lovet gull og grønne skoger på forhånd. Og når man står der og bivåner "vidunderet" live, så er sannheten en ganske annen. Ekstra surt om man har reist et stykke.

-Ja det stemmer! Hadde det ennå bare vært i samme byen kunne man ledd av det, men blir fort en kjip reise :?

Ingen av dere fra Bergen som kjenner til en rød 318iA e46 som er eid av....ja, dere forstår :P Det er vel et skudd i mørket, Bergen er intet lite område! :D

12-timers reise til ingen nytte er som et slag under beltestedet altså :P

Skrevet
318 iA vet jeg ikke om jeg vil anbefale uansett hvor bra den ser ut..

Liten motor og automatgir er et helvete.

Sier du det? Jeg har ingen erfaringer, så takker for advarselen i så fall. Men helt ubrukelig kan det jo ikke være? Alt til sitt formål kanskje? :)

Skrevet

Spørs hva du er vant med. Har du hatt 100 hk bil hele livet så funker det kurrant. Men har du vært i 170 hk+ klassen før så blir det nok grusomt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...